Reklama

Straż Graniczna

Do trzech razy sztuka. Nowe poduszkowce dla MOSG zbudują Brytyjczycy

Poduszkowiec SG-412 na brzegu Zalewu Wiślanego.
Autor. Andrzej Nitka/InfoSecurity24.pl

Na początku września Morski Oddział Straży Granicznej poinformował o rozstrzygnięciu przetargu na zakup dwóch poduszkowców patrolowo-interwencyjnych dla tej formacji. Wybrano ofertę firmy Griffon Hoverwork Ltd. z Wielkiej Brytanii, która ponownie była jedynym oferentem zainteresowanym budową takich jednostek dla polskich służb granicznych.

Reklama

Zakończone właśnie postępowanie było już trzecim mającym wyłonić dostawcę poduszkowców, które do końca października 2024 r. mają zasilić Kaszubski Dywizjon Straży Granicznej w Gdańsku. Przetarg został ogłoszony 7 czerwca 2023 roku, a 3 lipca poinformowano, że jedyną ofertę złożyła firma Griffon Hoverwork. Wyceniła ona swoje usługi na 28 167 699 złotych, co znacznie przekraczało kwotę jaką zamawiający przeznaczył na realizację tego zamówienia. Ta wynosi 20 mln złotych.

Reklama

Mogło to skutkować unieważnieniem postępowania. Tak się jednak nie stało. Zamawiającemu tj. Morskiemu Oddziałowi Straży Granicznej, udało się pozyskać dodatkowe środki finansowe, które pozwoliły na rozstrzygnięcie przetargu. Otwiera to drogę do podpisania umowy na potrzebne formacji jednostki pływające.

Obecnie Kaszubski Dywizjon Straży Granicznej dysponuje dwoma poduszkowcami typu Griffon 2000 TD Mk III (SG-411 i SG-412), które są eksploatowane na Zalewie Wiślanym w oparciu o nowy obiekt MOSG w Starej Pasłęce. Zostały one zbudowane również przez firmę Griffon Hoverwork Ltd. z Southampton na mocy kontraktu podpisanego w 13 lipca 2005 r.

Reklama
Poduszkowiec SG-411 w nowym obiekcie MOSG w Starej Pasłęce.
Autor. Andrzej Nitka/InfoSecurity24.pl

Konieczność zakupu nowych jednostek tej klasy wynika z długoletniej eksploatacji i zużycia obecnie wykorzystywanych przez MOSG poduszkowców. Nowe jednostki mają charakteryzować się następującymi parametrami technicznymi: długość całkowita do 14 m, maksymalna szerokość 7 m, załoga licząca 4 osoby, możliwość zabrania 8 pasażerów, minimalna ładowność wynosząca 2000 kg, możliwość pokonania przeszkody o wysokości nie mniejszej niż 70 cm, autonomiczność minimum 10 godzin oraz prędkość maksymalna nie mniejsza niż 30 węzłów.  Kadłub tych poduszkowców ma być wykonany z aluminium bądź materiałów kompozytowych odpornych na działanie słonej wody. Konstrukcja pokładu musi zapewnić możliwość częściowego demontażu lub złożenia w celu umożliwienia transportu kołowego po drogach publicznych, jako ładunek normatywny.

Reklama

Komentarze (1)

  1. SG 301

    A to już wiemy gdzie się dodatek graniczny podział dla funkcjonariuszy pełniących służbę na granicy z Federacją Rosji właśnie na jednostkach pływających. Został dodany do dodatkowych funduszy aby wybudować jednostki. A 130 funkcjonariuszom jak nie wypłacano dodatku granicznego tak się nie wypłaca mimo, że fizycznie chronią granicy zewnętrznej z FR. Natomiast na placówkach funkcjonariusze dostają dodatek za to, że rzekomo obserwują obraz na komputerze w systemie ZSRN, który np. w PSG Ustka od marca nie działa. Brawo Panowie z Morskiego Oddziału SG i Komendy Głównej SG na was zawsze można liczyć, że kogoś pominiecie.

Reklama