Do trzech razy sztuka? Kolejny przetarg na mały patrolowiec dla MOSG

MOSG po raz trzeci prowadzi procedurę przetargową mającą na celu dostawę do 30 października 2020 r. fabrycznie nowej jednostki pływającej o długości 15,0 – 20,0 m przeznaczonej dla Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej z Gdańska – Westerplatte. Poprzednie dwa przetargi, które miały miejsce w ubiegłym i na początku tego roku, zostały unieważnione ze względu na przekroczenie przez oferty środków zarezerwowanhych na ten cel w budżecie Straży Granicznej.
Zgodnie z informacjami zawartymi w opublikowanym 10 lipca br. ogłoszeniu przeznaczeniem tej jednostki ma być: pełnienie służby dozorowej i dyżuru granicznego, eskortowania jednostek pływających z ładunkami niebezpiecznymi, prowadzenia działań związanych z infrastrukturą krytyczną państwa, działań interwencyjno-patrolowych, akcji poszukiwawczo-ratowniczych w ramach służby SAR, wsparcie akcji gaśniczej innych jednostek pływających bądź obiektów portowych oraz prowadzenia działań związanych z ochroną środowiska morskiego.
Po otwarciu ofert, które nastąpiło 13 sierpnia okazało się, że w przetargu bierze udział trzech oferentów. Pierwszym jest konsorcjum złożone z gdyńskich stoczni - PGZ Stocznia Wojenna Sp. z o.o. i Stocznia Remontowa Nauta, które wyceniło swoje usługi na 15 668 255 zł brutto, zaś jej jednostka ma osiągać prędkość 25 w., zasięg 400 Mm i autonomiczność 5 dób, drugim jest stocznia Baltic Workboats AS z Estonii (cena 7 999 999 zł brutto, prędkość 25 w., zasięg 300 Mm, autonomiczność 4 doby) a trzecim firma Techno Marine Sp. z o.o. z Malborka (cena 7 777 700 zł brutto, prędkość 30 w., zasięg 400 Mm, autonomiczność 5 dób).

Jednocześnie ujawniono, że zamawiający ponownie przeznaczył na realizację tej umowy kwotę 8 mln zł. Istnieje, więc szansa, że tym razem procedura przetargowa zakończy się wyborem wykonawcy. Polskie firmy, które złożyły obecnie oferty, uczestniczyły również w pierwszym przetargu z ubiegłego roku. Wówczas oferta firmy Techno Marine opiewała na wyższą kwotę, zaś gdyńskiego konsorcjum na niższą niż obecnie. Z kolei estońska firma jest weteranem wszystkich trzech przetargów. Ponadto ma ona już na swoim koncie dostawę dla MOSG dwóch patrolowców typu Patrol 240 Baltic (Patrol 24 Baltic), które znajdują się w służbie od 2010 r.
WIDEO: Na „pasku”, czyli jak Mińsk atakuje migrantami