10 nowych śmigłowców dla Państwowej Służby Granicznej w 2021 roku

5 stycznia 2021, 10:53
H125 Ukraina dwa 2
Fot. DSGU

10 fabrycznie nowych śmigłowców Airbus Helicopters H125 ma trafić do Państwowej Służby Granicznej Ukrainy w 2021 roku. Dwie maszyny dostarczone 6 stycznia minionego roku służą od tego czasu do szkolenia załóg i obsługi naziemnej. Wraz ze śmigłowcami zmieniają się również standardy obsługi i przechowywania.

Ukraina zamówiła w 2018 roku 55 śmigłowców koncernu Airbus Helicopters dla formacji i służb podległych Ministerstwu Spraw Wewnętrznych za kolosalną sumę 558 mln euro. Wśród nich znalazły się 24 lekkie maszyny H125 Écureuil, każda warta 4,9 mln euro. Pierwsze dwie maszyny zostały rok temu dostarczone w podstawowej konfiguracji, wyposażonej w wyciągarkę ale pozbawione nowoczesnych systemów obserwacyjnych. Jednak ich głównym zadaniem było szkolenie personelu dla nadciągającej floty kolejny 22 maszyn, z których 10 ma zostać dostarczonych w 2021 roku. Do 4 stycznia uprawnienia pozwalające na pilotowanie H125 uzyskało 6 nowych pilotów a maszyny wylatały ponad 460 godzin. Przeszkolono również 64 osób personelu naziemnego.

Kolejne dostarczane w 2021 roku maszyny H125 będą wyposażone w głowice optoelektroniczne, aby skutecznie realizować swoje podstawowe zadanie, którym jest dozór obszarów przygranicznych i wód terytorialnych Ukrainy. Mają one sukcesywnie wchodzić do służby, zarówno na granicach lądowych jak i morskich.

image
H125 w jednym z nowych hangarów. Fot. DSGU

H125 to lekki, wielozadaniowy śmigłowiec produkowany przez koncern Airbus Helicopters. Napędzany jednym turbowałowym silnikiem Safran Arriel 2D może przenosić do 6 osób (dwóch pilotów + 4 pasażerów) i 300 kg ładunku (lub 1400 kg samego ładunku). Śmigłowiec ten pobił rekord świata wysokości dla startu i lądowania - lądując i startując z wierzchołka Mt. Everest (8848 m n.p.m.). H125 występuje w wielu różnych wersjach - m.in. HEMS (ratownictwa medycznego), pasażerskiej, transportowej, szkolno-treningowej czy dla służb porządku publicznego. Maszyny są szczególnie popularne w tej ostatniej roli, zarówno w aplikacjach dla Policji jak i formacji ochrony granic.

W Państwowej Służbie Granicznej Ukrainy H125 zastępują maszyny posowieckie typu Mi-2 i znacznie cięższe Mi-8. Ze względu na inne wymagania związane m.in. z potrzebą przechowywania w zamkniętym hangarze zapewniającym określony zakres temperatur i innych warunków wraz z nowymi śmigłowcami pojawiła się potrzeba tworzenia nowej infrastruktury. W 2020 roku zbudowano 2 nowoczesne hangary w obwodzie charkowskim i jeden w obwodzie sumskim (północno-wschodnia Ukraina). Jeden hangar stanął w rejonie Kijowa. Kolejny powstaje w obwodzie czernichowskim (leżącym między obwodem kijowskim i sumskim). Wskazuje to na priorytet użycia nowych maszyn dla zabezpieczenia północnej części granicy z Rosją oraz wschodniej części pogranicza ukraińsko-białoruskiego.

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 11
KkollKkoll
środa, 6 stycznia 2021, 02:19

Bardzo dobre zakupy! Za 55 sztuk ok 3 mld zł to dobry biznes. A u nas nawet szkoda gadać.

Kryniu
wtorek, 5 stycznia 2021, 23:03

no fajnie tylko mnie zastanawia czemu ciągle są kupowane zachodnie śmigłowce polska posiada pzl sw4 mały tani 100% polski śmigłowiec który bije na głowę np bell 407 ostatnio zakupiony dla policji sw 4 w porównaniu do bell bije w osiągach a jedyna przewaga nad amerykańską konstrukcją to liczba miejsc ( 2 więcej) i jak patrzę na wiki to ten h125 osiągami jest ciut lepszy- zależy od wersji ale idą łeb w łeb więc dlaczego nie zainwestować w nasz śmigłowiec skoro jest tańszy i lepszy?

środa, 6 stycznia 2021, 10:50

To nie jest "nasz" śmigłowiec. Tylko zachodni produkowany w min ilosciach w Polsce.

Artur Goławski
środa, 6 stycznia 2021, 00:02

Projekt SW-4 jest teraz własnością Leonardo (PZL Świdnik), a nie Polski. Śmigłowiec ten nie jest produkowany od jakichś 4-5 lat, a więc konstrukcyjnie się nie rozwija. Nie jest perspektywiczny. SW-4 został mechanicznie "niedoskonale" policzony, co skutkowało przenoszeniem drgań z układu napędowego na płatowiec i szybsze zużywanie niektórych elementów wpływających na bezpieczeństwo lotów. Mam nadzieję, że sprawa została opanowana, ale sądzę, że żaden klient instytucjonalny czy prywatny SW-4 już nie kupi. Na rynku są lepsze i bezpieczniejsze wiropłaty.

Wawiak
czwartek, 7 stycznia 2021, 19:13

Na jego bazie projektowano wersje bezzałogowe. Ciekawe co dalej z tym tematem?

Gucio77
czwartek, 7 stycznia 2021, 03:24

SW-4 to śmigłowiec prowizorka. Normą jest niestety u nas słomiany zapał, wiele rzeczy jest w nim niedopracowanych. Niestety były PZL Świdnik skończy jak FSO na Żeraniu.

Aster
wtorek, 5 stycznia 2021, 17:26

I to moze jest dobra droga 558mln € to nie jest tak duza kwota za 55 smiglowcow , mozna by bylo udobruchac Francuzow kupujac , dla Policji , Vip, Strazy Pozarnej , GOPR ,TOPR, MSPiR i Pogotowia ratunkowego . A dla armi zastapic: Armia Mi2/Sokoly 16 UH-1Y BELL Mi8/17 S70i Sikorsky 32 , 16 CH-47F Boeing Mi24 32 AH-1Z eskortowe BELL , 32 AH-64 szturmowe Boeing Marynarka Wojenna Mi2/Sokoly 16 UH-1Y SH2 - 8 AW159 Wildcat ZOP Mi14 - 8 AW101 ZOP 8 AH-1Z + SAR 8 AW139 (cywilna wersja) 4 AW101 (cywilna wersja) Lotnictwo Mi2/Sokoly 32 UH-1Y Mi8/17 16 S70i , 16 AW101 , 8 CH47F 16 AH-1Z Obrona Terytorialna 32 UH-1Y 16 CH47F 32 AH-1Z

Gucio77
czwartek, 7 stycznia 2021, 03:12

Świetny pomysł tylko głupi. Logistyczny koszmar i przy tak śladowych ilościach sprzętu serwisowanie tylko za granicą. 2-3 typy śmigłowców to jest realna możliwość. W3/Mi-17/Mi-24. Mi-2 i SW-4 sprzedać lub pod prasę. Szkolić na W3, przy zapotrzebowaniu 8-10 pilotów śmigłowcowych rocznie jest to uzasadnione. Docelowo po wyeksploatowaniu Mi-24 pozostawić W3/Mi-17 i zainwestować w drony podobne jak Bayraktar których można mieć pokaźną flotę w cenie śladowej ilości śmigłowców szturmowych.

operator
wtorek, 5 stycznia 2021, 15:11

Bardzo dobry wybór. As350/h125 ma ogromne możliwości zabudowy, wykorzystania przestrzeni ładunkowej (m.in. dla jednostek specjalnych) itd.

Bobo
wtorek, 5 stycznia 2021, 12:26

Myślałem , że to dla Polski. A to dla Ukrainy. Ukraina to już Polska ?

Tweets InfoSecurity24