Policja
Policyjni pirotechnicy z nowymi samochodami
Cztery specjalistyczne samochody do przewozów ładunków wybuchowych, wyposażone w gazoszczelne pojemniki, mają trafić do policyjnych pirotechników. Jeśli Policji uda się przeprowadzić sam przetarg za pierwszym razem, to pojazdy został powinny znaleźć się w dyspozycji funkcjonariuszy do 15 marca 2019 r. Wiele będzie oczywiście zależało od ofert, które mogą być przesyłane do 31 października bieżącego roku.
W przypadku zaproponowanych samochodów do przewozu ładunków wybuchowych kluczowymi kryteriami mają być oprócz samej ceny (60 proc.), także, jak czytamy w specyfikacji, współczynnik masy pojazdu bazowego, gotowego do jazdy, do maksymalnej mocy netto silnika (25 proc.), moc netto pojazdu bazowego (7 proc.), pojemność zbiornika paliwa, wynoszącego co najmniej 120 litrów (5 proc.), jak również pneumatyczne zawieszenie tylnej osi, możliwość rozłączania przedniej osi napędowej, hydrauliczne amortyzatory tylnej osi (w trzech ostatnich przypadkach po 1 proc.).
Poszukiwane w przetargu pojazdy mają umożliwić przewóz 3 funkcjonariuszy, w tym kierowcy, wraz z całym wyposażeniem służbowym. Samochody mają także pozwalać na transport robota pirotechnicznego o wymiarach zewnętrznych długość 800 mm x szerokość 800 mm x wysokość 400 mm i wadze 55 kg, jak również wspomnianego pojemnika przeciwwybuchowego oraz wyposażenia specjalistycznego (m.in. skrzynia transportowa z działkiem wodnym, skrzynia z ekranem i wyposażeniem do rentgena, skrzynia z kombinezonem pirotechnicznym oraz hełmem, etc.). Robot pirotechniczny ma mieć możliwość zjazdu po rampie na podłoże. Same pojazdy mają poruszać się po drogach twardych i gruntowych, w tym nierównych drogach utwardzonych, a więc w jakimś stopniu zniszczonych czy też wyboistych.
Pojazd ma mieć masę całkowitą nie większą niż 16 000 kg i być napędzanym silnikiem o mocy netto nie mniejszej niż 165 kW, spełniającym co najmniej normę emisji spalin Euro V. Wskazano, że samochód ma osiągać prędkość maksymalną nie mniejszą niż 90 km/h, a co najmniej 60 km/h z przewożonym w pojemniku materiałem lub urządzeniem wybuchowym i mieć napęd na wszystkie osie 4x4. Wspomniany gazoszczelny pojemnik, który ma być na wyposażeniu poszukiwanego przez Policję specjalistycznego samochodu do przewozu ładunków wybuchowych, musi być odporny na wielokrotną detonację materiału wybuchowego o sile (ekwiwalencie) min. 5 kg TNT (trotylu). Jego konstrukcja ma umożliwiać również pobór, z zamkniętego pojemnika przeciwwybuchowego, próbek gazów powybuchowych. Przy czym podstawową funkcją, w sferze użytkowania ma być transport materiałów wybuchowych oraz urządzeń wybuchowych do miejsca ich bezpiecznej dla otoczenia neutralizacji.