Reklama

Policja

Lekkie transportery opancerzone dla Policji. Pierwsze dostawy w przyszłym roku

zdjęcie ilustracyjne, fot. policja.pl
zdjęcie ilustracyjne, fot. policja.pl

Policyjni antyterroryści przesiądą się do nowych lekkich transporterów opancerzonych, tak przynajmniej zakłada przetarg rozpisany przez Komendę Główną Policji. Chodzi w nim o zakup 8 sztuk tego rodzaju pojazdów, w tym 2 sztuk wyposażonych w platformę szturmową. Jeśli procedura przetargowa zostanie rozstrzygnięta pozytywnie podkreślić wymagany termin realizacji całości zamówienia to okres do 17 grudnia 2020 roku, z czego 5 lekkich transporterów opancerzonych, zgodnych z wymogami Policji, w tym 2 z platformą szturmową, ma być dostarczonych do 18 grudnia 2019 r.

Oferty zainteresowanych dostawami tego rodzaju pojazdów specjalistycznych dla Policji mają być znane do 14 listopada bieżącego roku. Policja chce uwzględnić w postępowaniu przetargowym takie kryteria oceny lekkich transporterów opancerzonych jak, cena (60 proc.), specyfika urządzeń służących do samodzielnego demontażu lub montażu na i z pojazdu wskazanej wcześniej platformy szturmowej (25 proc.), kryterium samouszczelniającego się po przestrzeleniu zbiornika paliwa (11 proc.), czujników parkowania z przodu i z tyłu, z co najmniej sygnalizacją wizualną i akustyczną (2 proc.), a także obecność elektrycznie sterowanych lusterek zewnętrznych w pojazdach (2 proc.).

Sam Lekki Transporter Opancerzony – LTO ma być przeznaczony do przewozu w jego wnętrzu 8 funkcjonariuszy, w tym kierowcy, wraz z wyposażeniem służbowym. Ma być on wykorzystywany w trakcie akcji i operacji policyjnych, ale również do transportu osób wymagających zwiększonej ochrony. Transportery mają poruszać się po drogach twardych z prędkością maksymalną wynoszącą co najmniej 95 km/h, zaś po bezdrożach z prędkością maksymalną wynoszącą co najmniej 30 km/h. Zbiorniki paliwa mają pozwalać pojazdom na pokonywanie dystansu 650 km po drogach twardych oraz 300 km po drogach gruntowych lub bezdrożach.

W pełni wyposażony pojazd, z platformą szturmową w pozycji transportowej, wraz z załogą w środku, musi być przystosowany do pokonywania przeszkód terenowych, takich jak, wzniesienia o pochyleniu co najmniej 30 st., pochylenia boczne tereny co najmniej 20 st., mur lub inna ścianka pionowa o wymiarach nie mniejszych niż 400 mm na 400 mm, rów o szerokości nie mniejszej niż 500 mm. Pojazdy Policji  mają mieć również możliwość pokonywania przeszkód wodnych, poprzez brodzenie, o głębokości nie mniejszej niż 750 mm bez przygotowania. Transportery mają być też wyposażone w układ napędowy ze stałym napędem na wszystkie koła jezdne (4x4).

Jeśli chodzi o wymiary pojazdu nie mogą one przekraczać wysokości ustalonej na 3,3 m, a w przypadku wysokości bez platformy szturmowej 2,9 m. W przypadku szerokości, bez lusterek, mowa jest o transporterach nie większych niż 2,6 m, a w przypadku długości chodzi o pojazd nie większy niż 7,2 m, a bez platformy szturmowej nie dłuższy niż 6,6 m. W pełni wyposażony transporter, z platformą szturmową w pozycji transportowej, a także paliwem i olejami, musi posiadać ładowność nie mniejszą niż 1040 kg.

Kuloodporność została określona zgodnie ze STANAG -4569 Edycja 3, gdzie wymagany jest poziom ochrony załogi pojazdu nie mniejszy niż 2, tj. odporność na ostrzał pociskami kalibru 7,62 x 39 mm, API (BZ) przy prędkości uderzenia pocisków 695 m/s ± 20 m/s. W przypadku wybuchu min i ładunków wybuchowych mowa jest o ochronie załogi na poziomie nie mniejszym niż 1. W przedziale załogi mają być zamontowane zamykane luki strzelnicze, zapewniające możliwość prowadzenia z wnętrza pojazdu ognia z indywidualnej broni strzeleckiej (np. MP-5, HK-416 etc.). Transportery mają posiadać również m.in. dodatkowy układ oświetlenia zewnętrznego, wyposażony w iluminatory podczerwieni, umieszczony z przodu pojazdu (2) i z tyłu pojazdu (1), zaś zastosowany układ musi gwarantować współpracę z urządzeniami noktowizyjnymi MU-3M „Koliber”.

Reklama
Reklama

Komentarze