Reklama

Policja

Lekkie śmigłowce dla Policji - podejście drugie

zdjęcie ilustracyjne, fot. policja.pl
zdjęcie ilustracyjne, fot. policja.pl

Komenda Główna Policji ponownie rozpisała przetarg na 3 lekkie śmigłowce jednosilnikowe, których dostawa ma zostać zrealizowana do grudnia 2019 roku. Procedura rozpoczęta w ubiegłym roku, i zakończona w kwietniu, została anulowana ze względu na przekroczenie budżetu, wynoszącego 53 mln zł.

Przyczyną wysokiej wyceny jedynej złożonej wówczas oferty, która o połowę przekraczała wyasygnowane środki, był krótki termin dostawy, który mijał w grudniu bieżącego roku. Wynikał on z wymogu spożytkowania środków przeznaczonych na zakup śmigłowców w ramach budżetu na 2017 rok i zamknięcia procedury do 20 grudnia 2017.

W obecnym postępowaniu, termin realizacji określono na 13.12.2019, tak więc okres dostawy nie powinien wpływać tak bardzo na cenę jak w poprzednim przetargu, o ile procedura zostanie zakończona terminowo. Oferty będzie można składać do 28.08.2018 roku. W ich ocenie 50 proc. będzie stanowić cena, osiągi i cechy konstrukcyjne to 24 proc., cechy eksploatacyjne to kolejne 24 proc., a 1 proc. związane będzie ze szkoleniem i gwarancją.

W zakresie wymagań technicznych wobec nowych maszyn oparto się na parametrach wypracowanych dla poprzedniego postępowania. Lekkie śmigłowce dla Policji mają więc przewozić co najmniej 3 pasażerów i dwuosobową załogę, która dysponuje awioniką cyfrową (glass cocpit) dostosowaną do lotów w goglach noktowizyjnych i wyposażoną  w przyrządy umożliwiające lot w dzień i nocą bez widoczności terenu. Śmigłowce mają być też wyposażone w dwukanałowego autopilota jak również system zapisu (czarna skrzynka) co najmniej 8 godzin lotu. Systemy łączności mają być zgodne ze standardami lotniczymi i policyjnymi (GSM i TETRA).

Co istotne, śmigłowce pomimo ograniczonego wyposażenia jakie przewidziano w przetargu, muszą mieć możliwość instalacji specjalistycznych systemów pokładowych. Może to być np. wyciągarka o udźwigu 160 kg. W celu umożliwienia zamontowania głowicy obserwacyjnej wymagane jest podwozie zapewniając prześwit co najmniej 55 cm. Maszyny mogą być doposażone w zdalnie sterowane reflektory typu szperacz oraz optoelektroniczną głowicę obserwacyjną o masie do 30 kg, zdolną do obserwacji w świetle widzialnym i podczerwieni. Wraz z głowicą ma istnieć możliwość instalacji rejestratora obrazu, stanowiska operatora głowicy z możliwością komunikacji i transmisji obrazu do stanowisk naziemnych.

Jeśli chodzi o osiągi i wymagania techniczne dotyczące platformy, to  nią śmigłowiec ma być napędzany jednym silnikiem ze sterowaniem cyfrowym FADEC. Maszyna ma też posiadać co najmniej trzyłopatowy wirnik nośny. Nowe policyjne śmigłowce mają osiągać prędkość przelotową co najmniej 215 km/h oraz zasięg 500 km, pozostając w powietrzu nie mniej niż 3 godziny. Pułap ma sięgać 2 tysięcy metrów bez efektu ziemi. Oprócz załogi maszyna ma być zdolna przewozić co najmniej 3 osoby lub 350 kg ładunku.

Postepowania oprócz 3 śmigłowców obejmuje również wsparcie ich eksploatacji oraz szkolenie pilotów i personelu naziemnego. Zgodnie z harmonogramem, płatności za kontrakt maja być realizowane odrębnie za zrealizowane elementy takie jak dostawy kolejnych maszyn, dostarczenie dokumentacji oraz szkolenie załóg i personelu. Całość powinna zakończyć się nie później niż 13.12.2019 roku.

Potrzeba szybkiego wprowadzenia do służby nowych maszyn jest nagląca. Służbę w Policji pełnią dziś na przykład śmigłowce Mi-2 pochodzące z pierwszej połowy lat 70-tych ubiegłego wieku, czy wyprodukowany w 1983 roku śmigłowiec Mi-8T, będący podstawowym środkiem transportu dla Biura Operacji Antyterrorystycznych Komendy Głównej Policji. Nieco wyższy poziom reprezentują trzy maszyny W-3 Sokół wyprodukowane w latach 1990-1993. Najnowocześniejsze śmigłowce w Policji to trzy amerykańskie maszyny firmy Bell. Jest to jeden dwusilnikowy Bell 412 w wersji VIP, który trafił do Policji z Sił Powietrznych RP oraz dwa używane, jednosilnikowe śmigłowce Bell 206. Losy najmłodszej z tych maszyn, wprowadzonej do służby w 2011 roku, pokazują dobrze dotychczasową sytuację w policyjnym lotnictwie. Maszynę kupiła w Japonii łódzka komenda wojewódzka policji, natomiast z powody braku pieniędzy na jej przemalowanie, Bell 206 lata w czerwono-czarnych barwach poprzedniego właściciela. O jego obecnym przeznaczeniu informuje tylko biały napis „POLICJA”.

Pozyskanie nowych maszyn jest bardzo istotne i widać, że Policja w ostatnim czasie stara się ten problem rozwiązać. W tym zakresie w maju podpisano co prawda umowę na zakup dwóch śmigłowców Black Hawk, jednak są to średnie maszyny transportowe dla jednostek antyterrorystycznych. Tymczasem równie paląca jest potrzeba pozyskania lekkich śmigłowców patrolowych, które wykorzystywane są w codziennych działaniach prewencyjnych i poszukowawczo-pościgowych. Obecnie jedyne lekkie jednosilnikowe śmigłowce w Policji to dwie używane maszyny Bell 206. W tej sytuacji zakupione w powyższym postępowaniu 3 śmigłowce będą pierwszymi, fabrycznie nowymi maszynami w swoje klasie, jakie trafią do Policji, od ponad ćwierć wieku. Należy spodziewać się, że w pierwszej kolejności zastąpią one najbardziej wiekowe, mające niemal pół, wieku Mi-2.

Reklama
Reklama

Komentarze