Reklama

Policja

Jarosław Zieliński: kamery osobiste się sprawdzają. W tym roku chcemy kupić jeszcze 2110 sztuk

fot. policja.pl
fot. policja.pl

Policja chce kupić 2110 cyfrowych kamer bez wyświetlacza, przeznaczonych do mocowania na umundurowaniu funkcjonariuszy. Dla MSWiA, jednym ze sztandarowych elementów programu modernizacji służb, jest właśnie wprowadzenie zróżnicowanych, pod względem rodzajów, kamer osobistych dla policjantów. Mówił o tym wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Jarosław Zieliński, w trakcie specjalnej konferencji prasowej, w której wzięli udział także Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk oraz Komendant Stołecznej Policji nadinsp. Paweł Dobrodziej.

W trakcie konferencji prasowej, wiceminister Jarosław Zieliński podkreślił, że MSWiA zakupiło 180 kamer nasobnych dla funkcjonariuszy Policji, dzięki czemu przeprowadzony został pilotaż w trzech policyjnych garnizonach. Tym samym, zdaniem wiceministra program pokazał swoją efektywność, stąd plan zakupu kolejnych 2110 kamer, które mają trafić do wyposażenia kolejnych funkcjonariuszy. Jarosław Zieliński zwrócił także uwagę, że obecnie można rejestrować obraz w miejscach publicznych, jednak żeby kamery mogły być stosowane podczas interwencji w miejscach niepublicznych, czy też podczas przewozu osób w radiowozach oraz podczas działań kontrterrorystycznych, należy dokonać odpowiedniej zmiany przepisów prawnych.

Komendant Główny Policji gen. insp. Jarosław Szymczyk, zaznaczył równocześnie, że odbiór zastosowania kamer nasobnych wśród samych policjantów jest dobry. Szef KGP podkreślił też, że cały program wpisuje się w program modernizacji służb mundurowych i bez tych środków nie byłoby możliwości zakupu kamer. 

Zobacz też:  W oku policyjnej kamery [SKANER InfoSecurity24]

Przypomnijmy, że obecny przetarg zakłada pozyskanie skalowanego systemu rejestracji audio i wideo dla Policji. Chodzi o system kamer nasobnych, zbudowany w oparciu o kamerę cyfrową, przeznaczoną do mocowania na umundurowaniu funkcjonariuszy, zapewniający jednocześnie zarządzanie i zdalne przeglądanie materiałów audio-wideo we wszystkich lokalizacjach. Ma on być zbudowany w architekturze klient-serwer, obsługiwać od 14-180 kamer w jednej lokalizacji. Dzięki pracy systemu ma być możliwe gromadzenie zarejestrowanego przez kamery materiału audio-wideo przez okres minimum 30 dni. 

Otwarcie złożonych ofert ma planowo nastąpić 27 sierpnia bieżącego roku. Policja, dokonując oceny ofert, ma kierować się kryterium ceny (60 proc.), okresem gwarancji (15 proc.), terminem realizacji zamówienia w pierwszym (15 proc.) oraz pożądanymi parametrami zestawów (10 proc.). W skład tych ostatnich wchodzą: ilość zaoferowanych typów mocowań do ubioru służbowego, z czego najwyżej punktowane są trzy różne mocowania, pozwalające na swobodne działanie policjantów nawet w trakcie biegu. W ramach pożądanych parametrów jest mowa także o polu widzenia kamery (FOV) dla obrazu standardowego 4:3 (480p) lub dla formatu 16:9 (720p), gdzie najwyżej punktowane jest takie powyżej 140 stopni do 160 stopni. Należy jeszcze zaznaczyć, że w przypadku terminu realizacji zamówienia w etapie pierwszym, najwyżej punktowane będzie zrealizowanie dostaw do 16 listopada bieżącego roku.

Kamery, rejestrujące przebieg służby funkcjonariuszy Policji, mają posiadać trzy stany pracy, tj. wyłączona, tryb buforowania pozwalający na zapis wideo i audio w pętli do bufora lub nagrywanie ciągłe. W specyfikacji technicznej, fizyczną rozdzielczość matrycy określono na nie mniej niż 1920x1080, a nagrywanie w rzeczywistej jakości co najmniej 1080p30 z możliwością zmiany rozdzielczości przez osoby uprawnione w zakresie 720p30 i 480p30. Zaś rejestrowany strumień wideo 7020p30 nie może być mniejszy niż 4 Mb/s.

Urządzenia mają utrzymywać stałą, rzeczywistą, szybkość nagrywania nie mniejszą niż 30 klatek na sekundę i być przystosowanymi do nagrywania w warunkach słabego oświetlenia, z zachowaniem parametrów porównywalnych do ludzkiego oka, a więc czułość kamery minimum 0,5 lux, bez doświetlenia. Pamięć wewnętrzna, niewymienna przez użytkownika, ma mieć pojemność wystarczającą na ciągłą rejestrację nagrania przez okres minimum 10 godzin w jakości 720p30, a 8 godzin w jakości 1080p30, przy ustawieniach kamery zapewniających najwyższą jakość nagrania.

Czytaj też:  Funkcjonariusze już z kamerami. Straż Miejska nagra interwencje

Kamery mają również umożliwiać nałożenie na nagranie znaku wodnego, zawierającego co najmniej identyfikator kamery, identyfikator użytkownika, a także datę i czas rejestracji. Nagrania mają być oczywiście szyfrowane zgodnie z AES 256, a ich odtworzenie na komputerze ma być możliwe tylko i wyłącznie przy zastosowaniu odpowiedniego oprogramowania. Co więcej, same kamery mają być częścią rozwiązania aplikacyjnego, służącego do odpowiedniego zarządzania zarejestrowanym materiałem.

W celu ułatwienia użytkowania, status pracy kamery ma być wyraźnie widoczny dla funkcjonariusza podczas wykonywania przez niego czynności służbowych, np. poprzez sygnalizację diodą LED, bez konieczności dodatkowego ingerowania i operowania kamerą, a przy wykorzystaniu dowolnego typu mocowania. Technologia, zastosowana w urządzeniach ma być zoptymalizowana do nagrywania mowy, eliminując chociażby hałas tła.

W sumie ma to być 31 zestawów, w skład których ma wejść 2110 pojedynczych kamer bez wyświetlacza. Sama realizacja zamówienia ma odbywać się w dwóch etapach, pierwszy ma zakończyć się maksymalnie do 14 grudnia bieżącego roku, a drugi do 28 czerwca kolejnego.

jr

Reklama
Reklama

Komentarze