Służby Mundurowe
Łodzie patrolowe dla straży przybrzeżnej. Chorwacja kupuje u siebie
Chorwacka straż przybrzeżna otrzyma w najbliższych latach kolejne łodzie patrolowe, które zostaną zamówione w tamtejszych stoczniach. Pieniądze na ich pozyskanie pochodzić mają z resortu obrony Chorwacji, a ich wprowadzenie do służby ma oczywiście usprawnić kontrolę wód przybrzeżnych państwa.
W stoczni Brodosplit (Brodogradiliste Specijalnih Objekata BSO) doszło do symbolicznego przecięcia pierwszego fragmentu stali, symbolizującego proces budowy nowych jednostek patrolowych dla chorwackiej straży przybrzeżnej. Jednostki Omis są przewidziane do prowadzenia kontroli rozbudowanej linii brzegowej tego państwa. Zakupy finansowane są przez chorwacki resort obrony, który zakłada wprowadzenie do służby kolejnych czterech jednostek nawodnych (umowa miała być podpisana w lutym tego roku). Mają one zastąpić starsze konstrukcje typu Mirna.
Dwa lata temu pierwsza, prototypowa jednostka OB-31 Omiš trafiła do służby, choć proces jej wdrażania był opóźniony ze względu na spór - dotyczący jednostki napędowej - między stocznią i odbiorcą państwowym. Chorwacka stocznia zakłada, że kolejne jednostki patrolowe dla chorwackich służb pozwolą na rozszerzenie produkcji łodzi patrolowych typu Omis również w celach eksportowych.
Czytaj też: Rewolucja w Służbie SAR
Jeśli chodzi o specyfikę jednostek, to mowa jest o łodziach o długości 43,16 m i szerokości 8 m. Będą one wyposażone w systemy uzbrojenia, pozwalające na prowadzenie całego spektrum działań patrolowych, w tym automatyczne działko kal. 30 osadzone na sterowanej wieżyczce (Aselsan’s 30 mm SMASH) i dwa karabiny wielokalibrowe 12,7 mm Herstala. Przewidziane są również ręczne systemy do zwalczania celów w powietrzu (MANPADS) - mowa jest o czterech tego rodzaju systemach uzbrojenia. Na wyposażeniu Omis-a znajdować ma się również 7,7 m półsztywny ponton RHIB, w którym miejsce może znaleźć 6 osób. Na wodę ma być spuszczany za pomocą specjalnej rampy. Jednostki, oprócz zadań typowo patrolowych, mają również brać udział w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych (SAR).
Każda jednostka Omis ma mieć możliwość zaokrętowania 16 osób. Napędzana jest dwoma silnikami o mocy 2,525 kW każdy, pozwalającymi jej na poruszanie się z prędkością maksymalną 29 węzłów. Zasięg operacyjny został wyznaczony na 1000 mil morskich, przy poruszaniu się przy prędkości 15 węzłów. Jednostki patrolowe mogą poruszać się na wodzie do stanu 4. Generalnie Omis-y mają gwarantować 10-dniową autonomię w zakresie rejsu, dla całej szesnastoosobowej załogi. Wskazuje się, że kadłub nowych patrolowców zostanie zbudowany ze stali AH36, charakteryzującej się wysoką wytrzymałością i aluminiowej nadbudówki. Jednostki Omis mają być dostosowane do ochrony załogi w przypadku pojawienia się zagrożeń ze strony czynników CBRN (chemicznych, biologicznych, radiologicznych i nuklearnych).
JR