Frontex wybrał bezzałogowce do ochrony granic UE

20 października 2020, 13:30
24-09-2018-CRETE-FIRST-OPERATIONAL_FLIGHT__236
Fot. Airbus

Europejska Agencja Straży Granicznej i Przybrzeżnej (Frontex) zdecydowała, że koncerny Airbus i IAI zajmą się realizacją morskiego nadzoru powietrznego za pomocą zdalnie sterowanych samolotów (RPAS). 

Jak informuje Airbus, kontrakt uzyskany został po kilku udanych testach usługi morskiego nadzoru powietrznego z RPAS, przeprowadzonych w ostatnich latach. Dotyczy on świadczenia usług nadzoru akwenów morskich z użyciem zdalnie sterowanych statków powietrznych kategorii MALE (Medium Altitude Long Endurance).

Usługa może być świadczona w Grecji, Włoszech i na Malcie na mocy umowy ramowej. Obejmie ona zapewnienie platformy RPAS z wyposażeniem oraz częściami zamiennymi, sprzętu łączności i pasma telekomunikacyjnego oraz wszystkich niezbędnych ekspertów zarządzających systemem i zapewniających wsparcie operacyjne. Na mocy umowy Airbus i IAI będą wykonywać misje uprzednio zaplanowane oraz loty doraźne. 

Do świadczenia usługi zostanie użyty morski wariant bezzałogowca Heron firmy IAI, wywodzący się ze znanej "rodziny Heronów", której reprezentanci wykonali już ponad 450 000 godzin lotów w dzień i nocy, w każdych warunkach pogodowych. Heron w pełnej konfiguracji operacyjnej może spędzić w powietrzu ponad 24 godziny. Pozwala tworzyć w czasie rzeczywistym kompleksowy obraz sytuacji nawodnej w obszarach zainteresowania, np. w kontekście skoordynowanych europejskich działań monitorujących. 

Bezzałogowiec będzie wyposażony m.in. w głowicę elektrooptyczną do obserwacji w dzień i w podczerwieni do celów nocnych, morski radar patrolowy wyprodukowany przez IAI i system automatycznej identyfikacji jednostek pływających, a także odpowiedni sprzęt łączności oraz system sterowania i wsparcia misji z ziemi. Heron podczas lotu w zasięgu wzroku (LOS) wykorzystuje bezpośrednie łącze radiowe i płynnie przechodzi do sterowania za pośrednictwem łącza satelitarnego, gdy rozpoczyna lot poza zasięgiem wzroku (BLOS). Pozwala to przesyłać informacje w czasie rzeczywistym lub gdy musi latać na małej wysokości nad morzem. Informacje uzyskiwane za pośrednictwem RPAS będą przekazywane do centrum dowodzenia i kontroli Frontexu, a także do odpowiednich ośrodków straży wybrzeża/granicznej. 

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 4
Kowalskiadam154
środa, 21 października 2020, 18:11

Drony sa potrzebne do wypatrywania pontonów na morzu by później inżynierowie i lekarze mogli się przesiąść na wysłane w odpowiedni rejon statki ratunkowe

BadaczNetu
środa, 21 października 2020, 16:22

No to mamy początki prywatyzacji armii. Ciekawie będzie wyglądała wojna, gdy UE "sprywatyzuje" wojsko przy pomocy Airbusa, USA przy pomocy Boeinga :)

Cao Bang
wtorek, 20 października 2020, 22:34

Jedynym wyjściem jest Polexit.

Fanklub Daviena
wtorek, 20 października 2020, 21:53

To Frontex chroni granice UE? Praktyka dowodzi czegoś innego - zajmuje się organizowaniem desantów afrykańskich i azjatyckich konkwistadorów na UE... :D

Tweets InfoSecurity24