Gdzie się podział projekt zmian w art. 15a?

19 stycznia 2021, 10:00
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. fot. KPRM
Fot. KPRM

Dyskusja dotycząca zmiany zasad ustalania wysokości emerytury funkcjonariuszy służb mundurowych - czyli sprawa art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym - toczy się od lat. Konieczność załatwienia tej sprawy zapisano nawet w porozumieniu kończącym mundurowy protest z 2018 roku. I choć zawarte w tym dokumencie terminy nie zostały dotrzymane, na początku listopada ubiegłego roku projekt zmian przygotowanych przez MSWiA został przedstawiony mundurowym do konsultacji wewnętrznych. Niedługo potem – jak wynika z informacji do jakich dotarł InfoSecurity24.pl – projekt został przesłany przez resort spraw wewnętrznych i administracji do dalszego procedowania w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Od tego czasu jednak – mimo, że minął ponad miesiąc – dokument nie został włączony do wykazu prac Rady Ministrów. Jak tłumaczy Centrum Informacyjne Rządu, by tak się stało projekt musi uzyskać pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych oraz zostać rozpatrzony przez Zespół Programowania Prac Rządu. Nie do końca wiadomo, kiedy dokumentem zajmie się rząd i Sejm, a mundurowi robią się coraz bardziej niecierpliwi.

Od momentu, kiedy MSWiA przesłało mundurowym do konsultacji projekt zmian w "ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Straży Marszałkowskiej, Służby Ochrony Państwa, Państwowej Straży Pożarnej, Służby Celno-Skarbowej i Służby Więziennej oraz ich rodzin oraz niektórych innych ustaw" minęły już ponad 2 miesiące. Co dzieje się dziś z dokumentem? Z informacji do jakich dotarło InfoSecurity24.pl wynika, że resort spraw wewnętrznych i administracji przesłał przygotowany przez siebie dokument do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów 11 grudnia ubiegłego roku. Uwagi do projektu zgłosiło jednak Centrum Analiz Strategicznych, a te przekazane zostały do MSWiA. Resort odniósł się do nich 12 stycznia. Teraz dokument czeka na pozytywną rekomendację Centrum Analiz Strategicznych i rozpatrzenie przez Zespół Programowania Prac Rządu. Dopiero po dopełnieniu tych formalności – jak wynika z informacji przekazanych redakcji przez Centrum Informacyjne Rządu – "projekt zostanie włączony do wykazu prac Rady Ministrów". Nie wiadomo jednak jak długo trwał będzie ten proces. 

W oczekiwaniu na zmiany 

By zdać sobie sprawę z tego jak istotny dla funkcjonariuszy jest projekt dotyczący zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym wystarczy pobieżnie przeanalizować mundurowe grupy dyskusyjne, gdzie rozmowy na ten temat toczą się nieprzerwanie od kilku lat. Listopadowa propozycja załatwienia tej kwestii została przyjęta w środowisku z umiarkowanym optymizmem, a jak się niedługo potem okazało, opiniujący dokument związkowcy, zgłosili do niego szereg uwag, których nie można nazwać raczej kosmetycznymi. Jak mówił wtedy w rozmowie z InfoSecurity24.pl przewodniczący Federacji Związków Zawodowych Służb Mundurowych Rafał Jankowski, w projekcie już na pierwszy rzut oka dostrzega on rzeczy, które "nie do końca mu się podobają". Podobne opinie wyraziły wszystkie związki zawodowe reprezentujące funkcjonariuszy podległych MSWiA. 

Co mundurowym nie podoba się w projekcie? Zwracają oni m.in. uwagę na wskaźnik, na podstawie którego, funkcjonariusze przyjęci do służby po dniu 1 stycznia 1999 r. będą mogli powiększać sobie emeryturę mundurową za pracę w cywilu poprzedzającą przyjęcie do służby. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej w dokumencie przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Związkowcy uważają, że powinien on wynosić 2,6 proc. Z krytyką spotkała się też propozycja wykluczająca możliwość powiększenia emerytury mundurowej o lata pracy w cywilu po zwolnieniu ze służby, w przypadku nie osiągnięcia pełnej wysługi emerytalnej, czyli 75 proc. uposażenia. Mundurowi z dezaprobatą odnieśli się też do warunku 25 lat służby, bez osiągnięcia którego doliczenie pracy z cywila w ogóle będzie niemożliwe. Wszystkie centrale związkowe działające w formacjach podległych MSWiA zwracały też uwagę na to, że likwidacja art. 15a powinna objąć wszystkich funkcjonariuszy przyjętych po raz pierwszy do służby w okresie od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. Zdaniem strażackich związkowców, propozycje MSWiA określającego odrębne zasady naliczania emerytury dla funkcjonariuszy przyjętych do służby od 01.01.1999 do 30.09.2003 r., sprawią, że w formacjach podległych resortowi spraw wewnętrznych i administracji wprowadzony zostanie – de facto – czwarty już system emerytalny.

Warto też przypomnieć, że "dopisani" - o czym zapewniał wiceszef resortu sprawiedliwości nadzorujący formację - do ustawy mają zostać funkcjonariusze Służby Więziennej, a o dodanie do listy służb, które objęte zostaną zmianami, zabiegają również mundurowi z Służby Celno-Skarbowej. W tym przypadku choć ze strony resortu finansów nie padły jeszcze ostateczne deklaracje, jak mówiła w rozmowie z InfoSecurity24.pl szef KAS Magdalena Rzeczkowska, "sprawa absolutnie nie jest zamknięta, wręcz przeciwnie". Jak dodała, resort chce "rozmawiać ze stroną społeczną na ten temat, tak by móc wypracować najlepsze rozwiązania". 

Uwagi, jakie pod adresem propozycji zmian przygotowanych przez MSWiA wysunęli mundurowi, zgłaszane były do pierwszej – choć nie wiadomo, czy jak na razie nie jedynej – wersji projektu. To o tyle istotne, że dziś trudno jednoznacznie stwierdzić w jakim kształcie dokument został przekazany do KPRM, czego dotyczyły uwagi wniesione przez Centrum Analiz Strategicznych oraz jak ustosunkował się do nich resort spraw wewnętrznych i administracji. O tym przekonamy się zapewne dopiero wtedy, kiedy projekt zostanie oficjalnie opublikowany na stronach Rządowego Centrum Legislacji. Mundurowi liczą, że stanie się do w niedalekiej przyszłości i że niebawem procedowaniem zmian zajmie się rząd i parlament. 

Reklama
Reklama

KomentarzeLiczba komentarzy: 195
Jaro
niedziela, 24 stycznia 2021, 00:52

25 lat jako kryterium to żaden profit, w tym wypadku lepiej pozostać przy 15a, w ten sposób odzyskamy przynajmniej okres składkowy, to więcej warte niż kilka lat z cywila które oferują przy obecnej likwidacji art 15

Bez ciśnień Kochani
sobota, 23 stycznia 2021, 23:03

Szczerze?, każdy kto wypracował więcej niż 20 lat w służbie nie powinien się spinać z odzyskaniem art.15, lepiej potem brać drugą emke, bo w cywilu możecie pracować kilkanaście albo kilkadziesiąt lat i to Wam muszą oddać, więc luz Panie i Panowie, nie spinajcie się, piłka po ich, nie naszej stronie, osobiście wolę 15a, mam 10 lat z cywila, mogę dopracować kolejne 10 czy 15 i odebrać każdy składkowy dzień, jak się liczymy to się liczmy.

Maniek
niedziela, 24 stycznia 2021, 00:50

Zgadza się, z każdej pracy cywilnej przysługuje zwrot za opłacany fundusz emerytalny w tym wypadku emeryture z ZUS, dlatego fakt, zero spiny, masz rację!

MONIA
niedziela, 24 stycznia 2021, 17:49

No ale normalnie wliczyli by lata z cywila przy odejściu na emeryture policyjna a tak trzeba czekać do wieku emerytalnego. Czy cos pomieszałam?

Agat
niedziela, 24 stycznia 2021, 21:47

Tak. Kobieta 60lat , mężczyzna 65 lat

Realista
sobota, 23 stycznia 2021, 08:54

Patrząc na to co zz i obecnie panujący robią, myślę że kolejny raz nie zdołają dotrzymać terminu lipiec 2021r. Obym się mylił.

Aduś
piątek, 22 stycznia 2021, 13:10

Czytam te wpisy i nie za bardzo wiem o czym piszą niektórzy i na czym opierają swoje argumenty. Reforma Millera z 2003 była wielkim dobrodziejstwem dla służb mundurowych ale uzasadnienie wprowadzenia art. 15a z datą wsteczną było zwykłym oszustwem dla grupy od 1999 do jej wprowadzenia co wykazały analizy i interpretacje przepisów po latach. M.in. na tych mylnych założeniach rząd wprowadził w błąd m.in. Trybunał Konstytucyjny w kwestii zasadności wprowadzenia art. 15a z datą wsteczną w 2003 roku. Na tej podstawie sędzia TK oddalił zasadność przyjęcia do rozpatrzenia przez TK wniosku w 2011 roku. Podobnie było później. Gdyby nie było ciągłego rabanu o to, to nikt by nie ruszał tematu. W związku z postulatem z 2018 roku rząd chce coś z tym zrobić i robi tylko po swojemu - próbuje ugrać ile może. Wszyscy myślą że coś ugrywają a tak naprawdę to rząd próbuje ugrać i rozwiązać problem z przed lat ale na własnych zasadach i jak najtaniej. Sprawa początkami sięga przyjętych w ramach OFE i ZUS dlatego w porozumieniu z 2018 strony pozostały przy rozbieżnych stanowiskach: rząd 99-03 ( art. 15a z datą wsteczną bo miało być korzystnie a okazało się że pozostałe regulacje to uniemożliwiają i okazał się niekorzystny) , związki 99-12 ( rozwiązanie sprawy zaliczenia cywila) . Kasę trzyma rząd więc on rozdaje karty. Straszenie rządu sądami przez przyjętych w ramach obowiązującej już reformy Millera to kompletna bzdura bez podstaw prawnych ale walczyć zawsze można. Życzę wszystkim powodzenia i cierpliwości w walce o zaliczenie lat które wypracowali w cywilu.

Jaro
wtorek, 26 stycznia 2021, 01:34

Aduś masz rację w jednym, 15a był dobrodziejstwem inwentarza i powrotem do ZER, nie masz racji ze ktoś skrzywdził 99-03, reforma emerytalna obowiązuje od 01.01.1999, dlaczego uważasz ze postawienie daty wstecznej 2003 to krzywda?, przepis stanowi jasno, poczytaj, jeżeli przepis działa na korzyść a działa, to istnieje opcja zrobienie tego z datą wsteczną.

Przed 2003
wtorek, 26 stycznia 2021, 23:33

Jeżeli art. 15a działa na korzyść to czemu ci wszyscy którzy tu piszą walczą o jego zmianę. Przecież mogli wrócić mundurowych do ZER bez zmiany art. 15 - dlaczego nierozerwalnie łączycie potrzebę obu tych zmian razem - to dwie oddzielne sprawy tylko wykonane razem w ramach jednej ustawy.

Aduś
wtorek, 26 stycznia 2021, 19:09

Czytasz bez zrozumienia i piszesz bez sensu - jak 15a był dobrodziejstwem. Jeżeli 15a byłby takim dobrodziejstwem to o co ci ludzie wszyscy walczą tak zażarcie od 18 lat, dlaczego jest postulatem w trakcie strajku.

Denzel
wtorek, 26 stycznia 2021, 01:25

Aduś, nie rozumiem o czym piszesz?, reforma AWS/Buzka weszła od 1 stycznia 1999 i od tej daty obowiązywała, więc o oszukańczej jakiej dacie wstecznej piszesz?, o jakich analizach piszesz?, rząd wprowadził w błąd TK?, co za brednie, gdyby tak było, kolejny rząd i TK orzekł by inaczej, czytam i nie wierzę ...

Oszukany
czwartek, 28 stycznia 2021, 00:03

On pisał o reformie Millera, ty Buzka. Patrząc na to co napisałeś i co dzieje się z sadami i Trybunałem Konstytucyjnym w kraju zgadzam się z twoją myślą z pierwszego zdania. Po przeczytaniu reszty tego co napisałeś przychodzi mi na myśl podobne zakończenie.

Ongiś
poniedziałek, 25 stycznia 2021, 09:59

Aduś widzę ogarniasz temat. Proszę wszystkich mających wątpliwości o zapoznanie się z tym postem i przyjęcie do wiadomości kogo dotyczyła ta "korzystna" zmiana.

Kier
wtorek, 26 stycznia 2021, 11:45

Aduś jest w poważnym błędzidie, data wsteczna zadziałała na korzyść mundurowych, a jak coś działa na korzyść, to można cofnąć "czas"/datę i tak się stało, poza tym stanowisko TK wyczerpuje temat.

Ilka
piątek, 22 stycznia 2021, 12:00

Tak przygotowany projekt to złodziejstwo w biały dzień!!! Jeszcze żadna grupa zawodowa nie zrzekła się częściowej emerytury za wypracowane lata. To jest jakieś kuriozum. Mam wrażenie, że rządzący myślą, że jesteśmy tak inteligentni jak grupa ludzi oglądająca TVP.

Tweets InfoSecurity24