Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Specjalny zespół opracuje raport z powodzi
Minister spraw wewnętrznych i administracji powołał specjalny zespół, którego zadaniem będzie opracowanie raportu z powodzi, która miała miejsce w południowo-zachodniej Polsce we wrześniu zeszłego roku. W dokumencie, który ma zostać przygotowany w drugim kwartale 2025 roku, mają zostać m.in. uwzględnione wnioski i rekomendacje oraz gotowość służb i podmiotów ratowniczych do reagowania na zagrożenia powodziowe.
Po kilku miesiącach od wrześniowej powodzi w południowo-zachodniej części kraju, szef resoru spraw wewnętrznych i administracji Tomasz Siemoniak zdecydował się powołać specjalny zespół do spraw opracowania raportu dotyczącego powodzi. W dokumencie uwzględnione mają zostać w szczególności prognozy zagrożeń powodziowych, gotowość służb i podmiotów ratowniczych do reagowania na zagrożenia powodziowe, realizację działań ratowniczych przez służby i podmioty ratownicze oraz współdziałanie administracji w zakresie zwiększonego ryzyka powodziowego. Raport zawierać ma też wnioski i rekomendacje.
Na czele nowego zespołu, który będzie organem pomocniczym szefa MSWiA, stanął wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Wiesław Leśniakiewicz. Z kolei jego zastępcą został Dariusz Marczyński, dyrektor Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego MSWiA. W skład zespołu wchodzą także m.in. trzy osoby wskazane przez komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej oraz siedem osób wskazanych przez rektora-komendanta Akademii Pożarniczej. „W pracach Zespołu mogą brać udział, z głosem doradczym, zaproszone przez przewodniczącego Zespołu osoby niebędące członkami Zespołu, których obecność zostanie uznana za celową ze względu na zagadnienia omawiane w ramach jego prac” – czytamy w zarządzeniu szefa MSWiA powołującym zespół.
Według założeń posiedzenia zespołu będą odbywać się co najmniej raz w miesiącu. Natomiast udział w jego pracach jest nieodpłatny. „Wydatki związane z działalnością Zespołu w zakresie zlecania wykonania opracowań, ekspertyz, raportów i analiz na potrzeby prac Zespołu pokrywane są w ramach limitu wydatków budżetu Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji” – wskazano w zarządzeniu.
Zespół – jak zapisano – ma opracować „Raport z powodzi, która miała miejsce we wrześniu 2024 r.” nie później niż do końca drugiego kwartału 2025 roku. Po zakończeniu prac przewodniczący zespołu przedstawi ministrowi spraw wewnętrznych i administracji raport. Po jego zaakceptowaniu przez szefa resortu zespół ulegnie rozwiązaniu.
Zarządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji w sprawie powoływania zespołu zostało ogłoszone w Dzienniku Urzędowym MSWiA 22 stycznia. Zarządzenie weszło w życie następnego dnia.
Przypomnijmy. We wrześniu 2024 roku południowo-zachodnią część Polski, po ulewnych deszczach, nawiedziła powódź. Wtedy to Rada Ministrów zdecydowała się wprowadzić na 30 dni stan klęski żywiołowej. Obowiązywał on na obszarze części województwa dolnośląskiego, opolskiego oraz śląskiego.
Warto też wspomnieć, że odkąd w 1997 roku w życie weszła obecna Konstytucja, jeszcze nigdy nie skorzystano z tej możliwości. Nie zrobiono tego w czasie tzw. powodzi tysiąclecia w 1997 roku, ponieważ przepisów przewidujących stan klęski żywiołowej jeszcze nie było. Z tego rozwiązania nie skorzystano także w 2010 roku podczas majowych powodzi ani w 2020 roku, gdy Polska i cały świat rozpoczęły walkę z pandemią Covid-19.