Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Samochód sam wezwie pomoc? Numer 112 przygotowany do obsługi systemu eCall
Jak informuje MSWiA Centra Powiadamiania Ratunkowego są przygotowane do obsługi zgłoszeń z systemu eCall. W sytuacji w której kierowca lub pasażer nie będą w stanie wezwać pomocy, eCall wezwie ją automatycznie. Wprowadzone rozwiązania się wynikiem zmiany unijnych przepisów, zgodnie z którymi w nowych samochodach, produkowanych od kwietnia 2018 roku obligatoryjnie montowany będzie system eCall.
Jak informuje MSWiA już w październiku ubiegłego roku przystosowano System Informatyczny Centrów Powiadamiania Ratunkowego na terenie całej Polski do przyjmowania i obsługi zgłoszeń z systemu eCall.
Jak działa eCall? Urządzenie instalowane w nowych autach, aktywowane automatycznie przez czujniki bądź ręcznie przez kierowcę lub pasażera, wykona połączenie na numer alarmowy 112. System uruchomi się po zadziałaniu czujników znajdujących się w aucie lub poprzez ręczne naciśnięcie przycisku przez kierowcę lub pasażera, będących uczestnikami lub świadkami zdarzeń zagrażających życiu lub zdrowiu. W obu przypadkach automatycznie zostanie wykonane połączenie na numer alarmowy 112 obsługiwany w Centrach Powiadamiania Ratunkowego. Przesłane zostaną również dane dotyczące m.in. lokalizacji pojazdu, kierunku jazdy, liczby pasażerów z zapiętymi pasami.
Jeśli nie będzie możliwości nawiązania rozmowy z poszkodowanym ze względu na jego stan zdrowia operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, do odpowiednich ze względu na rodzaj zdarzenia służb.
Obowiązkowy montaż systemu eCall w samochodach osobowych i dostawczych produkowanych od kwietnia 2018 roku trzy lata wcześniej przegłosował Parlament Europejski. Komisja Europejska szacuje, że w pełni wdrożony system skróci czas reakcji ratowników o 40 proc. w miastach i o 50 proc. w terenie niezabudowanym, co może oznaczać uratowanie do 2,5 tys. osób rocznie.
Zgodnie z przepisami, informacje przekazane przez system eCall do centrum ratownictwa lub jego partnerów nie mogą być udostępniane osobom trzecim bez wyraźnej zgody zainteresowanych. Proponując przepisy w sprawie eCall, Komisja Europejska przewidywała, że system uda się wdrożyć już w 2015 r. O więcej czasu na testy prosili jednak przedstawiciele przemysłu samochodowego, a na jego korzyść zadziałały ciągnące się prace legislacyjne.
Według szacunków KE, uwzględniając efekty skali, koszt zamontowania w samochodzie urządzenia eCall wyniesie maksymalnie 100 euro.
W Polsce funkcjonuje 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - dwa na Mazowszu (w Warszawie i Radomiu) oraz po jednym w pozostałych województwach. Odbierają one połączenia kierowane na numer alarmowy 112 z obszaru całego kraju. Najwięcej operatorów pracuje w CPR w Radomiu (149 osób), Katowicach (107 osób) i Krakowie (86 osób).
MSWiA/PAP/DM