Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Powietrzna ochrona dla polskich lasów. Rozstrzygnięto przetarg

Fot. mł. bryg. S. Brandt, Straż Pożarna 

PGL Lasy Państwowe wybrały dostawców usług lotniczych w lasach, w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz ochrony lasów, w roku 2018. Dotyczy to m.in. działań związanych z wykrywaniem oraz reagowaniem na pojawiające się tam pożary. Całkowita wartość zamówienia, bez podatku VAT, to niemal 30 milionów złotych rozłożonych na potrzeby poszczególnych Regionalnych Dyrekcji Lasów Państwowych.

Lasy Państwowe poszukiwały dostawców usług lotniczych w związku z wymogiem uzyskania zdolności do przeciwpożarowego patrolowania lasów, a także potencjalnego gaszenia pożarów w lesie oraz w jego bezpośrednim sąsiedztwie. Samoloty są również wykorzystywane do wykonywania zabiegów agrolotniczych w lasach nad którymi czuwają Lasy Państwowe. W sumie całkowita wartość zamówienia, bez podatku VAT, wynosiła 29,34 mln zł. W postępowaniu kryterium udzielenia zamówienia była proponowana cena. Kwota obejmowała zapewnienie usług lotniczych w różnych bazach lotniczych, rozrzuconych na terytorium państwa.

Dostawcami usług lotniczych na potrzeby Lasów Państwowych zostały m.in. Aeroklub Ziemi Lubuskiej, PZL Warszawa-Okęcie S.A., Aeroklub Wrocławski, Aerogryf Aviation Sp. z o.o., Aeroklub Pomorski, HeliPL Sp. z o.o., Lima Sp. z o.o., Heliconsulting - Piotr Majewski. Z czego najwięcej usług dla poszczególnych RDLP będzie świadczył PZL Warszawa-Okęcie S.A. Należy odnotować, że w większości przypadków, pojawiała się jedynie jedna oferta. Samoloty patrolowe oraz agro/gaśnicze pełnią ważną rolę w przypadku działań przeciwpożarowych, w tak specyficznym środowisku jakim są duże obszary leśne. 

Jedna maszyna agro/gaśnicza ma zagwarantowane 100 godzin lotu w leśnej bazie lotniczej w Białymstoku, analogicznie na 100 godzin zagwarantowano maszynę do bazy lotniczej Rostki. Kolejna maszyna ma być do dyspozycji w przypadku leśnej bazy lotniczej Borsk. Aż cztery maszyny będą działać na potrzeby Regionalnej Dyrekcji Lasów Państwowych w Katowicach, bazą dwóch maszyn ma być Rybnik, w Opolu i w Rudnikach znajdą się za to pojedyncze maszyny.

Regionalna Dyrekcja Lasów Państwowych w Katowicach zagwarantowała także loty dwóch śmigłowców przez 200 godzin, bazami statków powietrznych w tym przypadku mają być Opole i Brynek. RDLP w Lublinie ma mieć do dyspozycji dwa samoloty agro/gaśnicze w bazach Radawiec i Mielec. RDLP Łódź dążyła do pozyskania usług w zakresie jednej maszyny, jednopłatowej przez 60 godzin z bazą w Piotrkowie Trybunalskim. RDLP Olsztyn ma mieć dostęp do jednej maszyny patrolowej, przez 100 godzin, a także dwóch specjalistycznych samolotów agro/gaśniczych w Szymanach.

RDLP Piła również rozbiła usługi powietrzne na jeden patrolowy statek powietrzny na 100 godzin oraz loty trzech jednopłatowych samolotów agro/gaśniczych. Mają być do dyspozycji w Krępsku oraz Herburtowie. RDLP Poznań ma mieć dostęp do dwóch samolotów agro/gaśniczych w Michałkowie oraz Jaryszewie. Analogicznie do Poznania RDLP Radom, z dwoma samolotami w Piastowie oraz Masłowie. W przypadku RDLP Szczecin mówimy o lotach jednego patrolowego statku powietrznego przez 150 godzin oraz lotach pięciu samolotów agro/gaśniczych jednopłatowych przez 500 godzin. Ich miejsca stacjonowania to Goleniów, Lipki Wielkie, Rzepin. RDLP Szczecinek ma mieć dostęp do jednego samolotu agro/gaśniczego w Zegrzu Pomorskim oraz dwóch śmigłowców w Kołaczu oraz Polanowie.

RDLP Toruń uzyska zdolność do prowadzenia lotów patrolowych z bazy w Toruniu oraz lotów samolotów agro/gaśniczych z baz Toruń oraz Rytel. RDLP Warszawa ma mieć w bazie Babice jeden samolot patrolowy na 100 godzin oraz jeden agro/gaśniczy również na 100 godzin. RDLP Wrocław to loty jednego patrolowego statku powietrznego przez 50 godzin z leśnej bazy lotniczej Wrocław oraz loty trzech samolotów agro/gaśniczych łącznie przez 300 godzin z baz Lubin i Wrocław. RDLP Zielona Góra zagwarantowała jedną maszynę patrolową na 80 godzin oraz loty 2 samolotów agro/gaśniczych dwupłatowych przez 200 godzin, z bazy Przylep.

Komentarze