Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Pierwsza "ratownicza" Super Puma na Ukrainie
Na Ukrainie wylądował kolejny śmigłowiec Airbus Helicopters H225 Super Puma. Maszyna przebyła samodzielnie ponad 3,4 tys. km z hiszpańskiego Albacete na lotnisko w Niżnym na północnej Ukrainie. Od poprzednich maszyn przeznaczonych dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Ukrainy śmigłowiec H225 numer boczny „55” odróżnia konfiguracja i wyposażenie ratownicze, obejmujące m.in. wyciągarkę, mocowanie dla noszy i sprzęt medyczny.
Maszyna przeleciała do macierzystej bazy w Niżnym ponad 3400 km, docierając tam 25 stycznia 2020 roku. Śmigłowiec wystartował 20 stycznia z zakładów Airbus Helicopters España w Albacete, lądując po drodze w San Sebastian, Marsylii a następnie w Treviso niedaleko Wenecji, Budapeszcie, Sybinie, Braszowie, Jassie i Kijowie, skąd po sprawdzeniu trafił do Niżnego.
Jest to jeden spośród 21 zamówionych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy śmigłowców Airbus Helicopters H225 Super Puma (będących cywilną wersją dobrze znanych w Polsce Caracali). Maszyna różni się jednak od śmigłowców, które dotąd trafiły do tego kraju, gdyż były to wiropłaty w klasycznej konfiguracji transportowej. Tymczasem H225 numer boczny "55" jest skonfigurowany do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych i wyposażony m.in. w reflektor szperacz, wyciągarkę nad prawymi drzwiami ładowni oraz sprzęt medyczny i umieszczony po lewej stronie trzypoziomowe mocowanie dla noszy z rannymi lub chorymi.
Борт 11 НГУ прийшов з носилками і медичною стінкою pic.twitter.com/BR7Qz2qrTp
— MilitaryAviationInUa (@Ukraine_AF) January 25, 2020
Warto podkreślić, że o ile maszyna przeszła remont, przebudowę i malowanie w hiszpańskich zakładach, to nie był to płatowiec nowy, lecz wyprodukowany w 2009 roku i mający na koncie niemal 2200 godzin lotu. Jest to jedna z maszyny pochodzących z firmy leasingowej Parilease, spółki zależnej BNP Paribas. Ich dotychczasowy użytkownik, firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku. Dzięki temu iż Ukraina zgodziła się przyjąć te maszyny, pierwszy śmigłowiec dostarczono w ciągu 3 miesięcy.
Warto przypomnieć, że śmigłowce Super Puma to jedynie część ogromnego kontraktu zawartego w lipcu 2018 roku na dostawę 51 maszyn trzech różnych typów za łączną sumę 558 mln euro. Obejmuje ona 21 średnich maszyn H225 Super Puma, 10 lekkich dwusilnikowych H145 oraz 24 H125 Écureuil. Cena pojedynczej maszyny Super Puma dla Ukrainy to 15,6 mln euro.