Bezpieczeństwo Wewnętrzne

Nowe pojazdy GOPR. Dzieło inżynierów i ratowników

Nowe pojazdy GOPR. Fot. Concept, Szymon Gacek
Nowe pojazdy GOPR. Fot. Concept, Szymon Gacek

Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe modernizuje flotę pojazdów ratowniczych. Nowe, specjalnie zabudowane auta na bazie Toyoty Hilux przekazała ratownikom spółka Concept z Bielska Białej. GOPR dysponuje teraz 9 takimi karetkami górskimi.

Jak przypomina dostawca pojazdów ratowniczych dla GOPR, 30 lat temu jeździło ono na radzieckiej produkcji UAZ-ach. Kilka lat temu pojawiły się w GOPR nowoczesne Mercedesy GLA, które miały jednak mankament - ich krótkie nadwozie nie pozwalało na montaż kosza ratowniczego w pojeździe. Powoli wychodzą z użytkowania w GOPR także auta marki Land Rover, nie produkowane już w wersji odpowiadającej górskim ratownikom. "Pojazd najlepiej odpowiadający ich potrzebom trzeba było zrobić samemu. I taki powstał. W Polsce" - czytamy.

Auta, które wyprodukowała spółka Concept z Bielska Białej posiadają specjalną, zintegrowaną zabudowę pozwalającą na przewóz do 6 osób lub 3 z noszami ratowniczymi w tylnej części górskiej karetki. Zostały wykonane na bazie Toyoty Hilux 2,4 D-4D z silnikami o pojemności 2,393 l z mocą 110 kW. Concept dostosowała go do potrzeb ratowników w górach.

W jego powstaniu połączono doświadczenie inżynierów z Conceptu z wymaganiami, uwagami i potrzebami ratowników, którzy aktywnie uczestniczyli w powstaniu tego auta dzieląc się uwagami z konstruktorami. W ten sposób powstał najlepszy pojazd, jakim do tej pory dysponowaliśmy. Cztery nowe Toyoty już jeżdżą w czterech naszych grupach regionalnych: Beskidzkiej, Bieszczadzkiej, Podhalańskiej i Krynickiej.

Jerzy Siodłak, naczelnik GOPR

Pojazdy GOPR mają zatem konstrukcję dopasowaną do pracy ratowników. Auto posiada w tylnej części dwa fotele na szynach. Po wymontowaniu lewego, można w tym miejscu szybko umocować kosz ratowniczy (nosze). W tej części, nad noszami, znajduje się dodatkowe oświetlenie LED. Na suficie, kolejne szyny umożliwiają podpięcie i zabezpieczenie wyposażenia górskich ratowników. Dostanie się do środka i umieszczenie kosza ratowniczego ułatwiają szerokie drzwi z tyłu pojazdu.

image
Nowe pojazdy GOPR. Fot. Concept, Szymon Gacek
image
Nowe pojazdy GOPR. Fot. Concept, Szymon Gacek

Do górskich warunków jazdy potrzebne było wzmocnione zawieszenie, zwiększony w stosunku do fabrycznej wersji został prześwit pojazdu, auto ma możliwość brodzenia do głębokości 70 cm. Wzmocnione zostały boczne progi, wykonano je ze stalowych rur przymocowanych do ramy, z punktami do mocowania podnośnika. Auto otrzymało stopnie i uchwyty, które ułatwiają ratownikom wejście do pojazdu. Na całej długości dachu znajduje się bagażnik, do którego dostęp ułatwiają kolejne stopnie i uchwyty. Na zewnątrz auto posiada dodatkowe lampy LED, które pozwalają ratownikom na oświetlenie pola pracy w warunkach nocnych. Co ciekawe, po wykonaniu zabudowy, pojazd osiąga ładowność 800 kg.

To już kolejne Toyoty z Conceptu w GOPR. Dostarczane są ratownikom od kilku lat. W tej chwili goprowcy mają 9 takich aut ratowniczych. Auta z bielskiej spółki wyjeżdżają już w teren po kilka razy dziennie od Karkonoszy po Bieszczady.

Każda kolejna partia powstaje z uwzględnieniem uwag ratowników, możemy zatem powiedzieć, że każdy pojazd jest oparty nie tylko na nowszym modelu tej Toyoty, ale jest także coraz doskonalszy pod względem użyteczności i komfortu pracy w górach. Praca z GOPR to dla nas ciekawe wyzwanie i lata spędzone z ratownikami dało naszym inżynierom wielkie doświadczenie w konstruowaniu specjalnych pojazdów. Możemy zatem powiedzieć, że ten projekt przeniósł wymierne korzyści zarówno ratownikom, jak i nam - producentowi zabudowy auta.

Tomasz Kłeczek, prezes bielskiej spółki Concept

Przypomnijmy, że Concept sp. z o.o. jest producentem pojazdów specjalnych, zabudów i komponentów dla nich oraz łodzi aluminiowych dla wojska i służb bezpieczeństwa publicznego. Zaopatruje również armię i wyspecjalizowane służby w pojazdy o specjalnych wymaganiach wynikających ze specyfiki pracy. Concept to również producent ramp szturmowych służących do działań antyterrorystycznych, z których korzystają specjalne oddziały Żandarmerii Wojskowej, wojska i policji. 

Komentarze