Bezpieczeństwo Wewnętrzne
Bezpieczna Gmina. Jak zbudować odporność społeczeństwa?
![Bezpieczna Gmina](https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/800x450px/dQPZYROHtFzcHJXKeUZ1p6KoqkUbkdIaDW5anidJ.qjb5.jpg)
Pandemia COVID-19, wydarzenia na granicy z Białorusią, aktualna sytuacja geopolityczna, a zwłaszcza wojna za wschodnią granicą Polski, dowiodły jak zmienne i nieprzewidywalne potrafi być środowisko bezpieczeństwa. To wymaga zwiększenia wysiłków na rzecz budowania odporności jako środka reagowania i ochrony przed zagrożeniami terrorystycznymi, wojny hybrydowej czy nawet konfliktu pełnoskalowego. Polska jako kraj sąsiadujący z Rosją, a jednocześnie kraj graniczny Unii Europejskiej i NATO powinna zintensyfikować działania w tym obszarze, aby zarówno państwo jak i społeczeństwo były odporne na różnego rodzaju zagrożenia.
Wojna na Ukrainie dowodzi tego, że odpowiednio przygotowane społeczeństwo, świadome zagrożeń i umiejące współdziałać stanowi ważny element obrony państwa nawet w przypadku pełnoskalowej napaści. Z polskiego punktu widzenia nie bez znaczenia jest również rosnące zagrożenie eskalacją ataku strumieniem migracyjnym, czego objawem są wzmożone loty z Turcji do Rosji, w tym do Kaliningradu. Napływ migrantów może mieć na celu wywołanie kolejnego kryzysu w Europie, który wzmocniony przez towarzyszące mu ataki terrorystyczne (prawdziwe lub tzw. false flag) stanowić może swego rodzaju otwarcie kolejnego frontu mającego na celu odwrócenie uwagi od wojny na Ukrainie i zmniejszenie poparcia dla pomocy udzielanej Ukrainie.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/580xpx/BAYR7UrmYq4iACdWWkGkZfJcChWGZAxEXv0T84Xu.pr9a.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/1920xpx/BAYR7UrmYq4iACdWWkGkZfJcChWGZAxEXv0T84Xu.oixr.jpg 2x)
Polska nie jest również krajem zamkniętym czy odizolowanym i możliwe jest, także na polskich obywateli, oddziaływanie różnorakich treści czy ideologii ekstremistycznych, przekazywanych choćby za pośrednictwem mediów elektronicznych.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/580xpx/WkXtY4SO7y33P0yRgiM6M0CpolsbtBlg7V9RwVNP.fwf2.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/1920xpx/WkXtY4SO7y33P0yRgiM6M0CpolsbtBlg7V9RwVNP.ds6n.jpg 2x)
Realne i potencjalne zagrożenia oraz wyzwania dla środowiska bezpieczeństwa stały się motywacją dla stworzenia projektu pod nazwą "Bezpieczna Gmina". Stoją za nim praktycy z bogatym doświadczeniem wyniesionym z wojsk specjalnych, medycyny ratunkowej czy działalności w samorządzie terytorialnym.
Istotą projektu jest przygotowanie gmin, podstawowych jednostek samorządu terytorialnego oraz ich mieszkańców, lokalnych społeczności do sprawnego reagowania w przypadku wzrostu zagrożenia czy np. ataku terrorystycznego. W tym celu konieczne jest współdziałanie zarówno instytucji odpowiedzialnych bezpośrednio za bezpieczeństwo, czyli służb mundurowych, centrów reagowania kryzysowego, jak i całego systemu opieki zdrowotnej (ratownictwo medyczne) oraz mieszkańców. To system naczyń połączonych, gdzie każdy element generuje pracę kolejnego ważnego modułu. Stąd muszą się ze sobą zgrać: policja, straż pożarna (PSP i OSP), służby medyczne, urzędy miast czy gmin oraz mieszkańcy, również narażeni na skutki takiego niespodziewanego zdarzenia/zagrożenia.
Pierwszym sprawdzianem koncepcji stojących za projektem "Bezpieczna Gmina" były przeprowadzone 25-26 października 2022 r. pilotażowe ćwiczenie na terenie gminy Skarszewy (województwo pomorskie), w który wzięło udział ok. 200 osób, w tym ok. 40 policjantów, 30 strażaków, a także lekarze, ratownicy medyczni, grupa szturmowa, aktorzy, wolontariusze oraz pracownicy Urzędu Gminy i Miasta, a także kierownicy firm komunalnych oraz infrastruktury krytycznej (oczyszczalnia ścieków, przepompownia itp.).
![](https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/580xpx/YW2XklU6wZhJmqbFYgupgEjkgcg6rg4vwK8Cn38o.w8ai.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/1920xpx/YW2XklU6wZhJmqbFYgupgEjkgcg6rg4vwK8Cn38o.tl2m.jpg 2x)
Poprzedzone kilkoma miesiącami przygotowań ćwiczenie podzielone zostało na część teoretyczną (pierwszy dzień) oraz praktyczną (drugi dzień), obejmującą pozorowany atak terrorystyczny na Urząd Miejski w Skarszewach.
Pierwszy dzień rozpoczął się od przeszkolenia pracowników gminy oraz policjantów biorących udział w ćwiczeniu, przede wszystkim z zakresu procedur taktycznych (jak należy zachować się w przypadku zaistnienia incydentu terrorystycznego; co robić, a czego powinno się unikać, aby przeżyć) oraz z procedur medycznych (udzielanie pomocy przedmedycznej w warunkach taktycznych, gdyż udzielanie pomocy w sytuacji ataku terrorystycznego to właśnie swoista medycyna taktyczna). Podczas szkolenia przećwiczono również procedury tzw. 4U (uważaj, uciekaj, ukryj się, udaremnij atak), opracowane przez Centrum Prewencji Terrorystycznej Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, z tym, że organizatorzy rozszerzyli je o przygotowanie teoretyczne oraz praktyczne nie tylko pracowników Gminy, ale również przedstawicieli policji, straży pożarnej oraz personelu medycznego.
Następnego dnia rano w urzędzie miejskim nastąpił pozorowany wybuch, co zwiastowało początek ataku i zmasowanych działań terrorystów. W trakcie ćwiczenia pracownicy gminy w pełni mogli wczuć się w rozgrywaną sytuację, nie tylko dzięki zastosowanym pirotechnicznym środkom pozoracji, ale również zaangażowanym w ćwiczenie aktorom i pozorantom. Zadbano by zachowany został wysoki realizm całości wydarzenia, dzięki czemu uczestnicy mogli wykorzystać wiedzę i umiejętności, które dzień wcześniej nabyli podczas szkolenia z byłym operatorem Jednostki Wojskowej GROM oraz lekarzem specjalistą medycyny ratunkowej – dr n. med. Małgorzatą Rak.
W trakcie działań przećwiczono również elementy związane z ewakuacją poszkodowanych, triażem (segregacją poszkodowanych), tworzeniem od podstaw szpitala polowego, użyciem USG w warunkach przedszpitalnych oraz incydentów masowych, wdrożono także telemedycynę.
![](https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/580xpx/lfwj8n3DTTjHi1KEWYgwpdodALIeHMKEvS5uY3oK.bkjr.jpg, https://cdn.defence24.pl/2022/11/08/1920xpx/lfwj8n3DTTjHi1KEWYgwpdodALIeHMKEvS5uY3oK.yjbj.jpg 2x)
Za realizację, koordynację oraz nadzór merytoryczny nad całością ćwiczenia odpowiedzialni byli: były operator JW GROM, Jacek Pauli - burmistrz gminy Skarszewy i członek Rady do spraw Samorządu Terytorialnego działającej w ramach Narodowej Rady Rozwoju przy Prezydencie RP oraz dr n. med. Małgorzata Rak – specjalista medycyny ratunkowej. Udział wzięli w nim przedstawiciele służb mundurowych: policjanci z Komendy Powiatowej Policji w Starogardzie Gdańskim, strażacy z OSP Skarszewy oraz Komendy Powiatowej PSP w Starogardzie Gdańskim, a także weterani jednostek specjalnych (JW GROM) oraz służb specjalnych działający w Fundacji Rekonwersja SOF.