Samoloty L 410 oficjalnie w Straży Granicznej

6 listopada 2020, 12:54
LET, samoloty SG, fot. Straż Graniczna
Fot. Straż Graniczna

Jak poinformował InfoSecurity24.pl gen. dyw. SG Tomasz Praga, komendant główny Straży Granicznej, formacja zakończyła wczoraj odbiory nowych samolotów L 410, które zakupiono na początku 2019 roku. Maszyny, które wykorzystywane będą przez Morski Oddział Straży Granicznej, w połowie października br. wylądowały w Gdańsku.

Lotnictwo Straży Granicznej zasiliły właśnie dwa samoloty Let Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20. "Formalnie zostały już nam przekazane, ale z uwagi na procedury wdrożeniowe będziemy musieli jeszcze chwilę zaczekać, zanim zostaną w pełni włączone do służby" - powiedział szef Straży Granicznej w rozmowie z InfoSecurity24.pl. Podkreślił również, że flota powietrzna formacji jest konsekwentnie rozwijana i modernizowana, i jest obecnie "jedną z najnowocześniejszych w Polsce". 

Dwa samoloty L 410 UVP-E20 to najdroższe jak do tej pory statki powietrzne zakupione przez Straż Graniczną. Obie maszyny, za które formacja zapłaciła 110 mln złotych (90 proc. tych środków to fundusze unijne), wylądowały 15 października w Gdańsku. Oznacza to, że firmie udało się dotrzymać terminu dostaw, wyznaczonego właśnie na październik 2020 roku. Samoloty nadal mają czeskie numery rejestracyjne.

Ich odebranie oznacza, że w skład floty Straży Granicznej wchodzą: dwa samoloty L 410 UVP-E20, samolot PZL-M28, samolot M-20 Mewa, dwa samoloty ES-15 Stemme, cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec R44 Robinson, śmigłowiec Airbus H135 oraz pięć śmigłowców PZL-Kania, jednak jedna z tych maszyn jest wycofana z eksploatacji. Łącznie to 18 maszyn. Część z nich, jak np. śmigłowce H135 oraz R44 o łącznej wartości 50 mln zł, flotę SG zasiliło w ubiegłym roku. W tym samym czasie śmigłowiec Straży Granicznej PZL W-3 AM Anakonda został wyposażony w system obserwacji lotniczej o wartości prawie 5 mln zł. 

Na wymianę, zgodnie z deklaracjami Straży Granicznej, czekają również cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz cztery śmigłowce PZL-Kania. Mundurowi zamierzają zastąpić je nowoczesnymi statkami, które spełniać będą współczesne potrzeby w ochronie granicy państwowej. Co więcej, na lotnisku w Mińsku Mazowieckim ma powstać nowoczesna baza lotnicza. Podobna powstaje w ubiegłym roku na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo. Składa się ona z wielkopowierzchniowego hangaru, zaplecza magazynowo-technicznego oraz zaplecza administracyjno-socjalnego. W tym roku, jak poinformował InfoSecurity24.pl, gen. dyw. SG Tomasz Praga ma ona zostać oddana do użytku.

Przypomnijmy, że nowe samoloty LET Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe pozwalające na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania oraz przeszukiwanie rozległych powierzchni lądowych i morskich przy korzystnej prędkości patrolowej. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska. Jak podkreślała jeszcze na początku 2019 roku Komenda Główna SG, ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie sporej ilości systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania. Wyposażenie samolotów obejmuje: radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej; system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu umożliwiający precyzyjną identyfikację zaobserwowanych obiektów na dystansie około 15 km; modem łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz zapewniający łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich; system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych pozwalający na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków; wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.

image
Fot. Straż Graniczna

Nowe samoloty posłużą formacji nie tyko do ochrony granic, ale będą także uczestniczyć w działaniach w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej w misjach koordynowanych przez Agencję Frontex. W latach 2009-2019 lotnictwo SG zrealizowało 21 misji w ochronie zewnętrznych granic UE we współpracy z agencją. Maszyny biorą też udział w akcjach poszukiwawczych zaginionych osób, wykorzystywane są podczas akcji ratowniczych. W tym roku śmigłowce Straży Granicznej PZL-Kania brały udział w akcji gaszenia pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym oraz pomocy powodzianom na Podkarpaciu.

MR

image
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 19
Emerytowany konstruktor samolotów
czwartek, 28 stycznia 2021, 17:40

Czy ktoś wie albo może wyjaśnić czy wersja/wariant L410 dla Straży Granicznej ma certyfikat, a jeśli tak to jaki? Bo ani w certyfikacie EASA (TCDS EASA.A.026), którego właścicielem jest Aircraft Industries (producent L410) ani w wykazie uzupełniających certyfikatów typu (STC) EASA nie ma ani słowa o takiej wersji czy modyfikacji samolotu. A wprowadzone zmiany (radar w owiewce podkadłubowej, FLIR pod nosem kadłuba) mają wpływ na aerodynamikę samolotu (a więc i osiągi), masę, wyważenie itp. i kwalifikują się jako zmiana poważna, która powinna mieć odzwierciedlenie w TCDS (jeśli za certyfikację odpowiadał producent, jak to miało miejsce z samolotem M28 też dla Straży Granicznej - w ten sposób powstała wersja M28SG) lub w STC (jeśli robił to ktoś inny). Bo nie bardzo mi się chce wierzyć, że załatwiono to zmianą drobną w ramach wewnętrznej certyfikacji przez producenta w oparciu o posiadane przez niego przywileje wynikające z zakresu zatwierdzenia jego Organizacji Projektującej. Oba L410 otrzymały już polskie znaki rejestracyjne więc jakaś podstawa formalno-prawna tego była (a certyfikat jest tu podstawą zasadniczą).

Monkey
niedziela, 8 listopada 2020, 19:17

Bryzy, zwłaszcza w wersji 1R już się nie opłaca kupować? Poza prędkością ma lepsze charakterystyki niż czeski samolot.

Rams
poniedziałek, 9 listopada 2020, 11:42

Konkretnie ,które parametry osiągowe, ekspolatacyjne czy ekonomiczne są lepsze w Bryzie? l

Werter
niedziela, 8 listopada 2020, 17:11

Proponuję aby SG kupiła po jednym statku powietrznym od każdego producenta na świecie. Koszmar logistyczny jaki mają świadczy o totalnej głupocie. No ale kto bogatemu zabroni prawda? Tak się marnotrawi środki podatnika.

W
sobota, 7 listopada 2020, 10:34

kolejny SUKCES REASTRUKTURYZACJI POLSKIEGO PRZEMYSŁU

Olo
niedziela, 8 listopada 2020, 17:13

Czego????? Polskiego przemysłu dawno nie ma. Jest amerykański i włoski. Ile można o tym pisać? Nie dociera do lba?

Pol
piątek, 6 listopada 2020, 19:25

Szkoda że u nas wyprzedane.

Tweets InfoSecurity24