Służby Mundurowe
Rosyjski śmigłowiec medyczny w Serbii. Próba wejścia na europejski rynek?
Koncern Russian Helicopters dostarczył pierwszy z trzech lekkich śmigłowców Ansat przeznaczonych dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Serbii. Jest to jednocześnie pierwszy śmigłowiec tego typu dostarczony w wersji medycznej i pierwszy odebrany przez klienta z Europy. Dotąd maszyny medyczne Ansat-M eksploatowane były tylko w Rosji i Chinach, ale koncern Russian Helicopters szuka nowych rynków zbytu.
Rosyjski producent podczas Paris Air Show 2019 zawarł umowę z austriacką firmą Air Ambulance Technology w celu opracowania i certyfikacji, zarówno w Rosji jak i w Europie, modułu medycznego dla śmigłowca Ansat. Dzięki temu maszyna w tej konfiguracji mogła trafić do Serbii, ale też jest oferowana innym europejskim użytkownikom, szczególnie tym o ostrym klimacie. Po testach przeprowadzonych w styczniu 2019 roku, m.in. na górze Elbrus (5642 m n.p.m), Ansat uzyskał certyfikat do lotów na wysokości do 3500 m, a zakres dopuszczalnych temperatur eksploatacji zwiększono do minus 45°С i plus 50°С.
Maszyna dostarczona 23 listopada do Belgradu to pierwszy wiropłat przekazany w ramach kontraktu, opiewającego na trzy Ansaty. W jego kabinie jest miejsce do przewożenia poszkodowanego oraz dwa fotele dla lekarzy/ratowników. W skład wyposażenia śmigłowca wchodzi respirator, urządzenie do monitorowania parametrów wydolnościowych pacjenta, nosze oraz dodatkowe wyposażenie do przewozu pacjentów w różnym stanie. Alternatywnie zamiast noszy w śmigłowcu można zainstalować 5 foteli pasażerskich. Ma to być jedyny tak skonfigurowany serbski Ansat. Pozostałe dwa, których dostawy zaplanowano na kolejne dwa lata, będą wyposażone w reflektory typu szperacz, liny do szybkiego desantowania, wciągarkę i zawiesie dla ładunków. Dostęp do kabiny pasażerskiej zapewniają odsuwane drzwi boczne oraz odchylany w dół właz tylny, mogący służyć np. do załadunku noszy.
Czytaj też: Wojskowe wsparcie dla LPR i TOPR
"Ta dostawa świadczy o konkurencyjności Ansata na rynku europejskim i widzimy perspektywy na nowe zamówienia. Jestem pewien, że europejscy operatorzy docenią korzystny koszt eksploatacji śmigłowca, jego wszechstronność i niezawodność" – przekonuje dyrektor generalny koncernu Russian Helicopters Andriej Bogińskij. Prawdopodobnie pojedyncza maszyna medyczna dla Serbii to właśnie próba promocji rosyjskiego lekkiego śmigłowca na europejskim rynku maszyn MEDEVAC, który obecnie zdominowany jest przez maszyny Airbus Helicopters oraz Bell, z niewielkim udziałem innych producentów.
Szczególnie popularne są, eksploatowane również przez polskie Lotnicze Pogotowie Ratunkowe, śmigłowce EC135/H135 oraz nieco większe i cięższe H145. Są to śmigłowce od lat produkowane w Niemczech i popularne w całej Europie Zachodniej, ale nie jest wykluczone, że np. użytkownicy na Bałkanach czy we wschodniej części Europy, szczególnie poza Unią Europejską, mogą się skusić na tańsze przy zakupie, choć już niekoniecznie w eksploatacji maszyny rosyjskie.
Nie bez znaczenia są tutaj również osiągi, gdyż znane są problemy H135 z lotami na większych wysokościach. Właśnie z tego powodu TOPR korzysta z polskich maszyn PZL W-3 Sokół do górskich akcji ratowniczych a sąsiednie kraje wykorzystują do tych celów maszyny firm Leonardo Helicopters czy Bell. Tymczasem rosyjski sprzęt, choć może mało popularny, ma opinie niezawodnego w trudnych warunkach, zarówno na większych wysokościach jak też w bardzo wysokich i niskich temperaturach. Należy się więc spodziewać dalszych działań rosyjskiego producenta, przede wszystkim w zakresie promocji śmigłowców Ansat i Ka-226 na rynkach bałkańskich, basenu Morza Śródziemnego czy w obszarze Alpejskim.