Straż Pożarna
Testy zestawu strażackiego dla A400M
Airbus przetestował, pomyślnie, prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego, przenoszonego przez transportowiec A400M.
Prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego przeszedł serię prób w locie. Załoga A400M, wykonującego loty doświadczalne, zrzucała w czasie krótszym niż 10 sekund do 20 ton wody, pilotując maszynę w dzień, na minimalnej wysokości 150 stóp przy prędkości 125 węzłów. Głównym celem prób było sprawdzenie ilości możliwej do zrzutu wody, a także zdolności A400M do wykonywania zadań przeciwpożarowych i szybkości przystosowania samolotu do nowej roli przy użyciu zestawu strażackiego.
Prototypowy zestaw został zbudowany i przetestowany przez inżynierów Airbusa we współpracy z żołnierzami 43. Grupy Hiszpańskich Sił Powietrznych, a także przedstawicielami europejskich władzami ds. operacji przeciwpożarowych oraz Ministerstwem ds. Zmian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO). Jak podkreśla dyrektor generalny Airbus Defence and Space, Mike Schoellhorn firma uważa, że maszyna A400M może odegrać istotną rolę w walce z coraz większym zagrożeniem stwarzanym przez pożary i wesprzeć ochronę środowiska.
Czytaj też
Zestaw strażacki Airbusa stworzony dla A400M to rozwiązanie roll-on/roll-off (RORO), które nie wymaga modyfikacji maszyny i dlatego można je zastosować w dowolnym samolocie tego typu. Woda jest gromadzona w stałym zbiorniku w ładowni i utrzymywana przez parę niezależnych grodzi, połączonych z dwoma rurami wylewowymi. Po rozpoczęciu zrzutu woda jest wylewana przez dwie sekcje na końcu rampy. Wprowadzenie rozwiązania RORO pozwalać ma na szybką reakcję na zaistniałe pożary i późniejsze przystosowanie samolotu do dowolnej z jego innych licznych ról.
Ze względu na zdolność lotu na niskim pułapie i zwrotność przy niskich prędkościach, A400M może precyzyjnie zrzucać wodę z bardzo małych wysokości, do 150 stóp. W przyszłości, oprócz opracowania wersji produkcyjnej tego zestawu strażackiego, Airbus oceni możliwość wykonywania misji gaśniczych w warunkach nocnych, co wzmocniłoby skuteczność i szybkość zadań przeciwpożarowych.
Czytaj też
A400M to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy zaprojektowany i produkowany jako europejski ciężki samolot transportowy. Miał on zastąpić dwa typy maszyn transportowych użytkowanych przez wiele armii Europy - C-130 Hercules i Transall C-160. A400M, jeżeli chodzi o wielkość, plasuje się pomiędzy C-130 a Boeingiem C-17 Globemaster III. Może przenosić ładunki o masie do 37 ton, na przykład jeden transporter VBCI, aż trzy wozy VAB, śmigłowiec Tiger lub 116 w pełni wyposażonych spadochroniarzy. Obecnie samolot ten jest użytkowany przez siły powietrzne ośmiu państw. Są to Niemcy, Francja, Belgia, Luksemburg, Hiszpania, Wielka Brytania, Turcja, Malezja. W przyszłości ma trafić też do Kazachstanu i Indonezji. Oprócz roli transportowej A400M może służyć jako latająca cysterna lub maszyna przeznaczona do ewakuacji medycznej, oczywiście po odpowiednim doposażeniu.