Reklama

Straż Pożarna

Testy zestawu strażackiego dla A400M

Autor. AIRBUS SAU 2022, Adrián Molinos, Mango

Airbus przetestował, pomyślnie, prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego, przenoszonego przez transportowiec A400M.

Reklama

Prototyp demontowalnego zestawu przeciwpożarowego przeszedł serię prób w locie. Załoga A400M, wykonującego loty doświadczalne, zrzucała w czasie krótszym niż 10 sekund do 20 ton wody, pilotując maszynę w dzień, na minimalnej wysokości 150 stóp przy prędkości 125 węzłów. Głównym celem prób było sprawdzenie ilości możliwej do zrzutu wody, a także zdolności A400M do wykonywania zadań przeciwpożarowych i szybkości przystosowania samolotu do nowej roli przy użyciu zestawu strażackiego.

Reklama

Prototypowy zestaw został zbudowany i przetestowany przez inżynierów Airbusa we współpracy z żołnierzami 43. Grupy Hiszpańskich Sił Powietrznych, a także przedstawicielami europejskich władzami ds. operacji przeciwpożarowych oraz Ministerstwem ds. Zmian Ekologicznych i Wyzwań Demograficznych (MITECO). Jak podkreśla dyrektor generalny Airbus Defence and Space, Mike Schoellhorn firma uważa, że maszyna A400M może odegrać istotną rolę w walce z coraz większym zagrożeniem stwarzanym przez pożary i wesprzeć ochronę środowiska.

Czytaj też

Zestaw strażacki Airbusa stworzony dla A400M to rozwiązanie roll-on/roll-off (RORO), które nie wymaga modyfikacji maszyny i dlatego można je zastosować w dowolnym samolocie tego typu. Woda jest gromadzona w stałym zbiorniku w ładowni i utrzymywana przez parę niezależnych grodzi, połączonych z dwoma rurami wylewowymi. Po rozpoczęciu zrzutu woda jest wylewana przez dwie sekcje na końcu rampy. Wprowadzenie rozwiązania RORO pozwalać ma na szybką reakcję na zaistniałe pożary i późniejsze przystosowanie samolotu do dowolnej z jego innych licznych ról.

Reklama

Ze względu na zdolność lotu na niskim pułapie i zwrotność przy niskich prędkościach, A400M może precyzyjnie zrzucać wodę z bardzo małych wysokości, do 150 stóp. W przyszłości, oprócz opracowania wersji produkcyjnej tego zestawu strażackiego, Airbus oceni możliwość wykonywania misji gaśniczych w warunkach nocnych, co wzmocniłoby skuteczność i szybkość zadań przeciwpożarowych.

Czytaj też

A400M to czterosilnikowy ciężki samolot transportowy zaprojektowany i produkowany jako europejski ciężki samolot transportowy. Miał on zastąpić dwa typy maszyn transportowych użytkowanych przez wiele armii Europy - C-130 Hercules i Transall C-160. A400M, jeżeli chodzi o wielkość, plasuje się pomiędzy C-130 a Boeingiem C-17 Globemaster III. Może przenosić ładunki o masie do 37 ton, na przykład jeden transporter VBCI, aż trzy wozy VAB, śmigłowiec Tiger lub 116 w pełni wyposażonych spadochroniarzy. Obecnie samolot ten jest użytkowany przez siły powietrzne ośmiu państw. Są to Niemcy, Francja, Belgia, Luksemburg, Hiszpania, Wielka Brytania, Turcja, Malezja. W przyszłości ma trafić też do Kazachstanu i Indonezji. Oprócz roli transportowej A400M może służyć jako latająca cysterna lub maszyna przeznaczona do ewakuacji medycznej, oczywiście po odpowiednim doposażeniu.

Komentarze