Reklama

Straż Graniczna

Pierwsze motocykle elektryczne do ochrony granic

Autor. Straż Graniczna

Straż Graniczna, zgodnie z zapowiedziami, po raz pierwszy kupuje motocykle z napędem elektrycznym. Formacja podpisała umowę na zakup sprzętu amerykańskiej marki ZERO MOTORCYCLES. Koszt jednego z nich to 85 tys. zł.

Reklama

W ubiegłym tygodniu formacja zawarła z Concept umowę na dostawę 14 motocykli z napędem elektrycznym marki ZERO MOTORCYCLES model FX ZF7.2 o wartości prawie 1,2 mln zł. Motocykle na początku grudnia mają trafić do funkcjonariuszy SG, głównie do oddziałów na granicy zewnętrznej.

Reklama

Zdjęcia, które udostępniła formacja to sprzęt, który do strażników granicznych trafił na testy. Temu, z czego korzystać będą od grudnia br. bliżej przyjrzeć mogliśmy się podczas tegorocznej edycji MSPO w Kielcach. Nad kierownicą widać w tej wersji miejsce na umieszczenie broni długiej, czyli w przypadku SG przede wszystkim karabinku MSBS Grot.

Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24.pl

Motocykle Zero można ładować z sieci 230V. Średnio, pełne naładowanie trwa około 8 godzin, a 5 godzin to przybliżony czas ładowania do 95 proc. I to dzięki 650-watowej pokładowej ładowarce. Do tego motocykl można ładować z zewnętrznej ładowarki, zainstalowanej np. na strażnicy i wtedy pełne ładowanie trwa poniżej 4 godzin.

Reklama

Czytaj też

Motocykle z napędem elektrycznym to nowość we flocie pojazdów SG. Z uwagi na fakt, iż formacja angażuje się w ochronę środowiska pojazdy docelowo planuje się użytkować w ochronie granicy państwowej stanowiącej granicę zewnętrzną UE w szczególności na obszarach ekologicznie chronionych, tj.: parkach narodowych, krajobrazowych itp - np. Natura 2000. Zakupione pojazdy z napędem elektrycznym cechuje w szczególności możliwość skrytej eksploatacji w warunkach służby (nie powodują nadmiernego hałasu w przypadku cichego dotarcia do wyznaczonego miejsca służby), czynniki takie jak, niższe koszty eksploatacji, wpływ na proces zaopatrzenia oraz przechowywania paliw w placówkach SG, a także szeroko rozumiana ochrona środowiska naturalnego w postaci ograniczenia emisji spalin i hałasu. To również, z drugiej strony, możliwość prowadzenia cichej obserwacji.

Zakup motocykli finansowano ze środków Programu Modernizacji Policji, Straży Granicznej, Państwowej Straży Pożarnej i Służby Ochrony Państwa w latach 2022 – 2025.

YouTube cover video

Elektryczne motocykle to nowość w formacji, ale Straż Graniczna posiada już jednoślady. Obecnie eksploatowanych jest około 360 sztuk motocykli różnych marek, m.in.: Honda, Aprilla, Kawasaki, Rieju czy KTM wyposażonych w silniki spalinowe o pojemności od 125 cm3 do 1000 cm3. Motocykle wykorzystywane są nie tylko do patrolowania trudno dostępnych terenów przygranicznych, ale również do zwalczania przestępczości transgranicznej i nielegalnej migracji na odcinkach autostrad czy dróg szybkiego ruchu.

Czytaj też

Reklama

Komentarze

    Reklama