Spór o wysokość podwyżki w SW. Resort finansów: propozycja nie może zostać zaakceptowana

Jeszcze kilka tygodni temu wydawało się, że kwestia tegorocznych podwyżek w Służbie Więziennej jest już załatwiona, a przeprocedowanie odpowiednich dokumentów to tylko formalność. Pojawił się jednak niemały problem. Wszystko dlatego, że w SW – jak wynika z porozumienia zawartego między resortem sprawiedliwości a stroną społeczna – podwyżka wynosić miała nie 5 a 7 proc. Z takim wskaźnikiem nie zgadza się jednak Ministerstwo Finansów.
W kwestii tegorocznej waloryzacji uposażeń Ministerstwo Sprawiedliwości podpisało porozumienie ze stroną społeczną jeszcze w lutym. Wynika z niego, że w przeważającej części grup zaszeregowania podwyżka wyniesie więcej niż zakładane w ustawie budżetowej 5 proc. W uzasadnieniu do projektu rozporządzenia, który niedługo potem ujrzał światło dzienne, mogliśmy przeczytać, że realizacja podwyżki nastąpi zgodnie z zasadami określonymi w podpisanym 4 lutego 2025 roku porozumieniu pomiędzy Dyrektorem Generalnym Służby Więziennej, oraz Niezależnym Samorządnym Związkiem Zawodowym Funkcjonariuszy i Pracowników Więziennictwa oraz Krajową Sekcją Służby Więziennej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”. W myśl ustaleń uposażenie zasadnicze funkcjonariuszy w grupach zaszeregowania od 2 do 41 wzrośnie o 7 proc., a uposażenie funkcjonariuszy w 1 grupie zaszeregowania o 5 proc. Nastąpić miał też „obligatoryjny wzrostu dodatku z tytułu wysługi lat w związku z podwyższeniem uposażenia zasadniczego”.
Wyższe podwyżki niż zakładano, były sporym zaskoczeniem, tym bardziej że nie do końca jasne było, skąd resort sprawiedliwości weźmie dodatkowe 2 proc na sfinansowanie tego „przedsięwzięcia”. Z informacji do jakich miesiąc temu udało się dotrzeć InfoSecurity24.pl, wnikało, że po podziale przewidzianych środków - z uwagi na różnice w wysokości uposażenia pomiędzy grupami - udało się wygospodarować pewną nadwyżkę, którą ostatecznie postanowiono „dołożyć” mundurowym (poza 1 grupą zaszeregowania).
Jak się jednak okazuje, przeciwny takiemu obrotowi spraw jest jednak m.in. resort finansów. Z korespondencji, do jakiej dotarła redakcja, wynika, że 13 marca Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów wystosowała pismo do wiceministra sprawiedliwości Arkadiusza Myrchy, w którym wprost czytamy, że „przedłożona propozycja podwyższenia mnożników przeciętnego uposażenia zasadniczego funkcjonariuszy Służby Więziennej (o 7 proc. w grupach od 2 do 41 – przyp. red.) nie może zostać zaakceptowana”.
To jednak nie koniec. Jak wynika z kolejnych pism, resort sprawiedliwości przedstawił swoje stanowisko dotyczące uwag, jednak nie przekonało ono Ministerstwa Finansów. „Podtrzymuję uwagę dotyczącą braku akceptacji proponowanych zmian” – czytamy w dokumencie z 21 marca wysłanym przez wiceszefową MF Hannę Majszczyk do wiceministra sprawiedliwości Arkadiusza Myrchy. Resort finansów po raz kolejny podnosi też, że 7-proc. wzrost uposażeń budzi zastrzeżenia z uwagi na fakt, że w ustawie budżetowej mowa jest o 5 proc. waloryzacji. Co więcej – jak dodano – „proponowane w projekcie rozwiązanie nie zyskuje akceptacji również z uwagi na fakt, że jego przyjęcie może spowodować roszczenia pozostałych formacji mundurowych”.
Sytuacja wydaje się dość skomplikowana i może się okazać, że jej rozwiązanie wymagać będzie swoistego rządowego „arbitrażu”. „W przypadku niepodzielenia stanowiska resortu finansów, poddaje pod rozwagę przedstawienie o rozstrzygnięcie rozbieżności przez Stały Komitet Rady Ministrów na podstawie par. 142 ust. 4 uchwały nr 190 Rady Ministrów – Regulamin pracy Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 roku prosząc jednocześnie o informację o podjętej decyzji w tym zakresie” – pisze Hanna Majszczyk, podsekretarz stanu w MF.
Minister wyjaśnia
Obszerne wyjaśnienia do Ministerstwa Finansów wysłał wiceszef MS Arkadiusz Myrcha. Jak tłumaczy „sfinansowanie proponowanych zmian odbędzie się ze środków ujętych w części 37 — Sprawiedliwość, w ramach środków przewidzianych na zwiększenie uposażeń funkcjonariuszy, w związku z określeniem w ustawie budżetowej na 2025 rok wskaźnika wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w wysokości 105,0 proc.” Jak dodaje, w związku z tym „skutki finansowe realizacji podwyżki uposażeń funkcjonariuszy zostaną zrealizowane w ramach określonego limitu na uposażenia dla Służby Więziennej i nie będą stanowiły podstawy o przyznanie dodatkowych środków budżetowych w roku 2025 oraz w kolejnych latach budżetowych”.
Czytamy, że decyzja wynikająca z porozumienia podpisanego ze stroną społeczną, które zakłada wzrost uposażenia zasadniczego o 7 proc. w grupach zaszeregowania od 2 do 41, podniesienie uposażenia zasadniczego o 5 proc. w 1 grupie zaszeregowania oraz obligatoryjny wzrostu dodatku z tytułu wysługi lat w związku z podwyższeniem uposażenia zasadniczego, „podyktowana była prowadzoną w poprzednich latach polityką kadrowa, w zakresie podwyżek polegającą na wzroście uposażenia zasadniczego w równej kwocie, niezależenie od grupy zaszeregowania dla danego stanowiska, spowodowała spłaszczenie siatki płac w Służbie Więziennej”.
Wiceminister wyjaśnia, że doprowadziło to do sytuacji, w której „funkcjonariusze, awansując na kolejne stanowiska służbowe, co niejednokrotnie wiąże się ze zwiększeniem zakresu obowiązków, otrzymują nieproporcjonalny wzrost uposażenia w stosunku do wzrostu odpowiedzialności służbowej np. w 2024 roku starszy oddziałowy działu ochrony awansując na stanowisko zastępcy dowódcy zmiany działu ochrony w areszcie śledczym otrzymywał wzrost uposażenia zasadniczego w kwocie 192 zł brutto”.
„Mając powyższe na uwadze, kierownictwo służby w porozumieniu z partnerami społecznymi podjęło działania zmierzające do zwiększania różnic w wysokości uposażeń pomiędzy stanowiskami służbowymi, tj. określono 7 proc. wzrost uposażeń zasadniczych dla poszczególnych stanowisk. Nadmieniam, że w przypadku podjęcia decyzji o 5% wzroście uposażenia zasadniczego, w celu zapewnia funkcjonariuszom średniej podwyżki w kwocie 407,70 zł brutto koniecznym byłoby rozpoczęcie prac legislacyjnych zmierzających do podniesienia dodatku za stopień. Jednakże mając na uwadze przedstawioną powyżej sytuację kadrową, w zakresie siatki płac w Służbie Więziennej, podjęto decyzję o 7 proc. wzroście uposażeń zasadniczych na poszczególnych stanowiskach służbowych, co uzyskało całkowitą aprobatę związków zawodowych działających w strukturach Służby Więziennej” – dodaje w piśmie wiceszef MS.
Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić należy, iż przyjęty w formacji sposób realizacji podwyżek został oszacowany w sposób prawidłowy, gwarantujący funkcjonariuszom Służby Więziennej średnią podwyżkę uposażenia zasadniczego wraz z obligatoryjnym wzrostem dodatku za wysługę w kwocie 407,70 zł, a związane z tym skutki finansowe zostaną pokryte w ramach limitu wydatków na uposażenia określonego dla budżetu więziennictwa. Podwyżka zostanie zrealizowana poprzez wzrost 2 składników tj. uposażenia zasadniczego i dodatku za wysługę lat, natomiast dodatek za stopień oraz dodatek służbowy nie ulegną zmianie, w związku z powyższym zostanie zachowana zasada 105 proc. wzrostu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej określona w ustawie budżetowej na 2025 rok.
Fragment pisma wiceministra sprawiedliwości Arkadiusza Myrchy z 18 marca 2025 roku
Jak na razie finał całej sprawy jest trudny do przewidzenia i nie jest to z pewnością informacja, jaką chcieliby dziś usłyszeć mundurowi z SW. Dziś efekt bowiem jest taki, że nie do końca wiadomo, kiedy i w jakiej wysokości podwyżki trafią na ich konta. Związkowcy deklarują, że podpisanego porozumienia zamierzają bronić, więc jeśli resort finansów nie zmieni zdania, konflikt może wyeskalować, a tego z pewnością wszyscy chcieliby uniknąć.
WIDEO: Na „pasku”, czyli jak Mińsk atakuje migrantami