Reklama

Policja

Uwaga, policyjny dron czuwa

Fot. st. sierż. Gabriela Putyra/KSP
Fot. st. sierż. Gabriela Putyra/KSP

W miniony piątek policjanci uczestniczyli w ogólnopolskiej akcji „Niechronieni Uczestnicy Ruchu Drogowego”. Funkcjonariusze samej Komendy Stołecznej Policji w trakcie działań ujawnili 291 wykroczeń, a w powietrze pierwszy raz wystartowały bezzałogowe statki powietrzne.

Działania miały charakter prewencyjno-kontrolny. Jednak kierujący i piesi, którzy nie stosowali się do przepisów, musieli się liczyć z konsekwencjami prawnymi. W trakcie działań KSP policjanci drogówki przeprowadzili 215 kontroli w stosunku do pieszych i 37 wobec rowerzystów. Nałożono 119 mandatów karnych na pieszych i 17 rowerzystów oraz pouczono 57 pieszych i 6 rowerzystów. Ponadto policjanci ujawnili 39 wykroczeń popełnionych wobec pieszych przez kierujących pojazdami. Najczęściej było to: nieustąpienie pierwszeństwa na przejściu dla pieszych, następnie nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu przy skręcaniu w drogę poprzeczną oraz omijanie pojazdu przed przejściem.

Na jednym z warszawskich skrzyżowań pracę funkcjonariuszy wspierały patrole wyposażone w bezzałogowe statki powietrzne, które rejestrowały zachowania uczestników ruchu drogowego. Dzięki wykorzystaniu nowej technologi policjanci ujawnili 12 wykroczeń popełnionych zarówno przez kierujących, jak i pieszych. 10 kierowców i 2 osoby piesze zostały ukarane mandatami karnymi za niestosowanie się do sygnalizacji świetlnej. Materiał wideo, który zarejestrowały drony przekazano do sekcji wykroczeń Wydziału Ruchu Drogowego, gdzie zostanie przeanalizowany i w przypadkach łamania przepisów policja będzie wszczynać postępowanie zmierzające do ukarania sprawców wykroczeń. To pierwsze takie działania stołecznych policjantów z wykorzystaniem BSP. Funkcjonariusze juz zapowiadają kolejne. Przypomnijmy, że formacja korzysta już ze sprzętu chińskiego koncern DJI.

Genezą policyjnych działań jest zwiększenie bezpieczeństwa pieszych, czyli tych użytkowników dróg, którzy w żaden sposób nie są chronieni w przypadku zderzenia. Jak podkreślało jeszcze w październiku 2020 roku Ministerstwo Infrastruktury, około 40 proc. wszystkich ofiar wypadków drogowych w Polsce stanowią właśnie niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, głownie piesi. Na tę grupę zwracana jest szczególna uwaga, zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym, ponieważ w przeciwieństwie do poruszających się samochodami osoby te nie są chronione przez karoserię samochodu, nie mogą też liczyć na działanie poduszek powietrznych ani pasów bezpieczeństwa. Głównymi przyczynami potrąceń pieszych było nieustąpienie im pierwszeństwa na przejściach dla pieszych. Potrącenia, których przyczyną było niedostosowanie prędkości, charakteryzowały się tragicznymi skutkami - w prawie co szóstym wypadku zginął człowiek. W tym kontekście bardzo ważne jest przestrzeganie limitu prędkości 50 km/h, obniża to bowiem ryzyko utraty życia przez pieszego w wypadku - podkreślał resort. Drastyczne łamanie dopuszczalnych limitów prędkości to jedna z głównych przyczyn śmierci kierujących pojazdami i współpasażerów. W 2019 roku w ogólnej liczbie poszkodowanych w wypadkach największy odsetek stanowili kierujący samochodami osobowymi i ich pasażerowie (52,7 proc.).

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze