Reklama

Policja

Policja sama wyszkoli swoich pilotów?

Fot. Lubuska Policja
Fot. Lubuska Policja

Policja prowadzi prace nad budową symulatora lotów. Ma to być specjalistyczna platforma na bazie śmigłowca S-70i - zapowiedział w rozmowie z Gazetą Policyjną inspektor Maciej Nestoruk, dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji. Co więcej, może to być początek budowy własnego ośrodka szkolenia lotniczego formacji, który jest na etapie prac koncepcyjnych.

Świętujące w tym roku 90-lecie Lotnictwo Policji mogą czekać ważne zmiany w szkoleniu nowych kadr. Formacja zastanawia się nad opracowaniem formuły własnego ośrodka szkolenia lotniczego. Policja nie szkoli bowiem obecnie personelu w tym zakresie od podstaw, a warunkiem podstawowym jest pozytywne przejście procedury rekrutacyjnej do służby.

Jak tłumaczył w rozmowie z Gazetą Policyjną inspektor Maciej Nestoruk, dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji, "młody człowiek chcący zostać pilotem policyjnym powinien rozpocząć szkolenie w ośrodku lotniczym, zdobywać doświadczenie i nalot, a następnie - po uzyskaniu uprawnień cywilnych - starać się o przyjęcie do policji". Inny sposób to "wstąpienie do wojska, zdobycie uprawnień wojskowych, odejście ze służby wojskowej i wstąpienie do policji". Pojawić się może jednak, jak wspomniano wcześniej, trzeci wariant, którym jest szkolenie w ramach formacji, a dokładnie policyjnego ośrodka szkolenia lotniczego. Pomysł ten jest jednak na razie na etapie prac koncepcyjnych. Co więcej, jego uruchomienie wiązać się będzie z pozyskaniem dodatkowych etatów (których w Lotnictwie Policji jest obecnie 89) oraz zapewnieniem źródła stałego finansowania.

Świat lotniczy w Polsce nie jest miejscem, gdzie jest nieograniczona liczba ludzi ze specjalnymi kwalifikacjami. Mówimy tu o pilotach i mechanikach, bo musimy pamiętać, że bez mechaników lotnictwo nie może funkcjonować. Obecnie pilotów i mechaników rekrutujemy z dwóch grup. Po pierwsze, są to byli żołnierze, a drugim źródłem są osoby posiadające cywilne lotnicze wykształcenie.

insp. pil. Robert Sitek, Naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP, wywiad dla InfoSecurity24.pl z marca 2021 roku

Podwaliny pod zarządzany przez policję ośrodek stanowić budowa symulatora lotów. Inspektor Nestoruk tłumaczył, że będzie to specjalistyczna platforma na bazie śmigłowca S-70i. "Urządzenie to umożliwi szkolenia nie tylko pilotów, ale również mechaników i operatorów dźwigów pokładowych, operatorów ładunku czy funkcjonariuszy grup specjalnych w zakresie zastosowania bojowego z pokładu śmigłowca". Obecnie w Polsce, jak mówił, z wyjątkiem symulatora lotów śmigłowca PZL W-3 Sokół, nie są dostępnego inne tego rodzaju systemy, dlatego piloci korzystają z symulatorów poza granicami kraju. 

Przypomnijmy, że formacja eksploatuje obecnie takie maszyny, jak S-70i Black Hawk, Mi-8, PZL W-3 Sokół, Bell-412, Bell-407 oraz Bell-206. Wiropłaty rozmieszczone są w centralnej bazie Lotnictwa Policji w Warszawie, a także w Krakowie, Łodzi, Poznaniu, Szczecinie i Wrocławiu. Policja planuje również utworzenie sekcji lotnictwa w Gdańsku. Co ważne, KGP ma w planach ujednolicenie floty do dwóch lub trzech typów maszyn, co ułatwiłoby m.in. szkolenie pilotów i mechaników, a także utrzymywanie śmigłowców w gotowości do działań operacyjnych czy zakup i magazynowanie części zamiennych. Choć formacja deklarowała chęć nabycia kolejnych wiropłatów, to ostateczne decyzje w tej sprawie jeszcze nie zapadły. Zgodnie z deklaracjami co do ujednolicania floty oraz potrzebami służby, byłyby to najprawdopodobniej maszyny Bell-407, to one bowiem realizują ok. 65-70 proc. zadań, jak np. zabezpieczenia imprez masowych. Te lekkie śmigłowce służą policjantom również do patrolowania dróg, prowadzenia rozpoznania czy poszukiwania zaginionych osób. 

Nowe maszyny zastępować będą w formacji wysłużone już maszyny. Po zakupie Black Hawków trwają rozmowy nad stopniowym wycofywaniem z eksploatacji śmigłowców Mi-8. Formacja zastanawia się również nad "odłożeniem na półkę" pojedynczych egzemplarzy, którymi dysponuje, czyli np. Bell-412, oraz W-3, których koszty napraw będą bardzo wysokie i potencjalnie nieopłacalne.

Baza na miarę XXI wieku

Inspektor Nestoruk w rozmowie z Gazetą Policyjną wspomniał również o trwającej modernizacji centralnej bazy Lotnictwa Policji w Warszawie. "Chcemy zbudować bazę lotniczą z prawdziwego zdarzenia na miarę stolicy europejskiego kraju" - podkreślił, co oznaczać będzie powstanie odpowiedniego zaplecza "socjalnego, hangarowego i technicznego z właściwą infrastrukturą lotniczą umożliwiającą przeprowadzenie większych policyjnych operacji lotniczych". Modernizacja warszawskiej bazy to jednak nie lada wyzwanie, bowiem budynki z których korzysta personel formacji zostały przywiezione jeszcze w latach 40. XX wieku, jako mienie przesiedleńcze. Natomiast sam teren, który jest częścią lotniska na warszawskim Bemowie, do policji należy zaledwie od ok. 1,5 roku. Jak podkreślił w rozmowie z InfoSecurity24.pl insp. pil. Robert Sitek, Naczelnik Zarządu Lotnictwa Policji Głównego Sztabu Policji KGP, jeszcze w marcu br., formacja zamierza wyremontować całą infrastrukturę "tak, by była ona na miarę XXI wieku". Na razie na warszawskim lotnisku zakończyć się miały prace nad budową hangaru o lekkiej konstrukcji, który pomieścić ma co najmniej cztery maszyny. Znajdował się on na terenie bazy już wcześniej, ale wybudowany był na płaszczyźnie manewrowej.

Jeszcze w 2020 roku formacji udało się zlecić opracowanie dokumentacji technicznej kompleksowej przebudowy znajdujących się na terenie warszawskiego lotniska hangarów 5 i 6 (wspomniane mienie przesiedleńcze) wraz z dostosowaniem do aktualnych przepisów. Zlecenie to trafiło w grudniu 2020 roku do firmy EURO - PROJEKT z Elbląga, która za jego realizację otrzymała 239 tys. złotych netto. Modernizacja budynków obejmować ma kompleksową przebudowę głównej hali hangarów wraz z dociepleniem, pełną wymianą wszystkich instalacji, wykonaniem instalacji nawiewnej c.o., wykonaniem zabezpieczeń p. poż, alarmu, monitoringu, kontroli dostępu, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej. Chodzi również o przebudowę części socjalno-biurowo-magazynowych, okalającej główne hale. Natomiast w czerwcu 2021 roku KGP ruszyła w przetargiem na wykonanie prac projektowych niezbędnych do wykonania przebudowy infrastruktury technicznej wraz z zagospodarowaniem terenu dla części obszaru lotniska. Postępowanie to zostało jednak unieważnione. Nie chodziło jednak o brak środków czy oferentów, a o podzielenie zamówienia na części i możliwość składania, w związku z tym, ofert częściowych. Komenda Główna Policji uznała to za błąd, gdyż jest to projekt kompleksowy i nie powinien być rozbity na niezależne zadania. Wkrótce ruszy zapewne z drugim podejściem do przetargu.

Remonty prowadzone są również w bazach w Łodzi i we Wrocławiu, których policja jest właścicielem. Ale w przypadku Krakowa, baza zlokalizowana jest na terenie Muzeum Lotnictwa Polskiego, a w Poznaniu i Szczecinie formacja wynajmuje potrzebne obiekty. 

Co ważne, dyrektor Głównego Sztabu Policji Komendy Głównej Policji zapowiedział w wywiadzie, że policja chciałaby w przyszłości dysponować jedną bazą centralną, która wyposażona będzie w lekkie śmigłowce obserwacyjno-patrolowe oraz średnie wielozadaniowe. Oprócz działalności operacyjnej i szkoleniowej, jak tłumaczył, prowadzone mają w niej być także "większe czynności obsługowe wszystkich typów statków powietrznych eksploatowanych w Lotnictwie Policji". Natomiast bazy terenowe wyposażone byłyby w nowoczesne śmigłowce z systemami obserwacji lotniczej.

Reklama
Reklama

 

Reklama
Reklama

Komentarze