Straż Graniczna

Kiedy Straż Graniczna zacznie korzystać z nowych samolotów?

Fot. Straż Graniczna/Twitter
Fot. Straż Graniczna/Twitter

Straż Graniczna ma nadzieję, że do końca bieżącego roku uda jej się wcielić do służby operacyjnej samoloty L410, które oficjalnie odebrano pod koniec 2020 roku - poinformowała InfoSecurity24.pl formacja.

Straż Graniczna odbiory dwóch nowych samolotów Let Aircraft Industries typu L 410 UVP E-20 zakończyła na początku listopada 2020 roku. Maszyny, które zakupiono jeszcze na początku 2019 roku, wykorzystywane będą przez Morski Oddział Straży Granicznej. Już wtedy szef Straży Granicznej, gen. dyw. SG Tomasz Praga zaznaczał, że "z uwagi na procedury wdrożeniowe będziemy musieli jeszcze chwilę zaczekać, zanim zostaną w pełni włączone do służby". Proces ten trwa do tej pory. Jak poinformowała InfoSecurity24.pl, ppor. SG Anna Michalska, p.o. rzecznik prasowy komendanta głównego Straży Granicznej, formacja ma nadzieję, że wcielenie ich do służby operacyjnej zakończy się do końca 2021 roku. 

Chcielibyśmy, aby te jedne z najnowocześniejszych (pod względem wyposażenie patrolowo-rozpoznawczego) statki powietrzne w Europie, wcielić możliwie szybko do służby operacyjnej. Mamy nadzieję, że będzie to możliwe do końca roku.

ppor. SG Anna Michalska, p.o. rzecznik prasowy komendanta głównego Straży Granicznej

W najbliższym czasie, jak informuje redakcję Straż Graniczna, udzielone ma zostać zamówienie na realizację usługi "zarządzania ciągłą zdatnością do lotu" dla tych samolotów. Chodzi dokładnie o powierzenie dwóch samolotów, typu L-410 UVP-E20, o numerze fabrycznym 3301 i znakach rejestracyjnych SP-VST oraz o numerze fabrycznym 3302 i znakach rejestracyjnych SP-VSU, do organizacji zarządzania ciągłą zdatnością do lotu "Continuing Airworthiness Management Organisation" (CAMO) celem spełnienia wymogów Rozporządzenia Komisji w sprawie ciągłej zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w sprawie zatwierdzeń udzielanych organizacjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania. W lipcu formacja zmuszona była unieważnić postępowanie dotyczące tej usługi, gdyż nie złożono w nim żaden oferty. Na razie nie pojawiło się kolejne podejście do próby udzielenia zamówienia.

Trwa również postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na przeszkolenie personelu technicznego Biura Lotnictwa Straży Granicznej w zakresie obsługi samolotów L 410 UVP-E20. Szkolenie zorganizowane ma zostać dla ośmiu członków personelu w ciągu trzech miesięcy od podpisania umowy. Załogę lotniczą przeszkoloną na te samoloty Biuro Lotnictwo Straży Granicznej już posiada.

L 410 UVP-E20 to najdroższe jak do tej pory statki powietrzne zakupione przez Straż Graniczną (formacja zapłaciła za nie 110 mln złotych, z czego 90 proc. to fundusze unijne). Nowe samoloty posłużą formacji nie tyko do ochrony granic, ale będą także uczestniczyć w działaniach w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej w misjach koordynowanych przez Agencję Frontex. Stacjonować będą w Gdańsku, gdzie formacja przeprowadziła dużą inwestycję, właśnie z myślą o samolotach LET. 

Jak podkreślał w rozmowie z InfoSecurity24.pl płk SG Paweł Żurek, dyrektor Biura Lotnictwa Straży Granicznej, "wyposażenie tych samolotów przewyższa standardy, które w tej chwili funkcjonują w naszym kraju". Wyposażone są w dwa silniki turbinowe pozwalające na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania oraz przeszukiwanie rozległych powierzchni lądowych i morskich przy korzystnej prędkości patrolowej. W przypadku awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska. Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie sporej ilości systemów obserwacyjnych i komunikacyjnych niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania. Wyposażenie samolotów obejmuje: radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej; system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu umożliwiający precyzyjną identyfikację zaobserwowanych obiektów na dystansie około 15 km; modem łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz zapewniający łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich; system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych pozwalający na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków; wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.

Reklama
Reklama

Komentarze