Zmiany w art. 15a wracają do konsultacji międzyresortowych

27 października 2021, 11:45
Morawiecki Mateusz, fot. Krystian Maj, KPRM
Fot. Krystian Maj/KPRM

Nowelizacja ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, to jedna z tych zmian, która od dłuższego czasu stanowi oś sporu między mundurowymi a resortem spraw wewnętrznych i administracji. Nie chodzi tylko o sam kształt projektu, który - jak wielokrotnie podkreślali związkowcy reprezentujący funkcjonariuszy - nie do końca zadowala środowisko, ale także o sam czas procedowania. Dokument przygotowany przez MSWiA pierwotnie dotyczył jedynie formacji podległych resortowi, jednak ostatecznie objąć ma wszystkie mundurowe formacje i wojsko. Co dziś dzieje się z nowelizacją? Jak poinformował podczas posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA Władysław Budzeń, dokument najpóźniej do 10 listopada zostanie przekazany do "formalnych konsultacji międzyresortowych".

Wystarczy pobieżnie przejrzeć mundurowe grupy dyskusyjne, by zdać sobie sprawę z tego, jak ważne dla części środowiska jest wprowadzenie zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. O nowelizację zabiegano od dawna, a ta ostatecznie do wewnątrzresortowych konsultacji trafiła we wrześniu 2020 roku. Z jednej strony przedstawiona propozycja nie spotkała się z aprobatą mundurowych z MSWiA, którzy już na tamtym etapie zgłosili szereg uwag, z drugiej - o "dopisanie" do nowelizacji zabiegali funkcjonariusze Służby Więziennej i Służby Celno-Skarbowej. Ostatecznie okazało się, że nowe przepisy objąć mają wszystkie mundurowe formacje i wojsko. 

Zgodnie z regulacją funkcjonariusze, którzy zostali uwzględnieni w projekcie - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będą mieli do wyboru dwie możliwości. Pierwszą  jest doliczenie do mundurowej emerytury lat pracy z "cywila" i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Druga to niedoliczanie do emerytury mundurowej lat pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch świadczeń, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak zaznaczono, okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Dodano, że wprowadzenie możliwości doliczania do wysługi emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch emerytur, tj. policyjnej i powszechnej.

Treść projektu budząca zastrzeżenia to jedno, osobną kwestią jest czas jego procedowania. Mundurowi na prezentację zmian czekali na tyle długo, że w ostatnim porozumieniu, jakie MSWiA zwarło ze związkowcami (z września tego roku), wprost zapisano, że prace powinny zakończyć się tak, by umożliwić wejście w życie nowych rozwiązań, "nie później, niż z dniem 1 marca 2022 r.".

Co obecnie dzieje się z projektem? Oficjalnych informacji dotyczących losów zmian w art. 15a nie ma zbyt wiele. Na początku października zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Smarżewski przekazał, że "w resorcie spraw wewnętrznych i administracji trwa analiza stanowisk poszczególnych resortów do projektu nowelizacji tzw. ustawy zaopatrzeniowej". Smarżewski dodał, że projekt nowelizacji został przekazany do uzgodnień międzyministerialnych, w trakcie których "resorty zgłosiły szereg wniosków, w szczególności dotyczących objęcia (przepisami nowelizowanej ustawy) funkcjonariuszy formacji funkcjonujących w tych resortach". Jak się okazuje, dokument – z uwagi na objęcie nowelą także innych, poza formacjami MSWiA, służb – ponownie trafi do "formalnych uzgodnień międzyresortowych". Mówił o tym podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA Władysław Budzeń. "W tej chwili, ponieważ projekt nowelizacji art. 15a w wariancie pierwszym obejmował tylko służby resortu spraw wewnętrznych i administracji, po dokonanych uzgodnieniach z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Sprawiedliwości i Ministerstwem Obrony Narodowej, włączyliśmy (do projektu – przyp. red.) także pozostałe służby mundurowe" – tłumaczył Budzeń. Resort przewiduje, że "w przyszłym tygodniu, a na pewno nie dalej niż do 10 listopada projekt zostanie skierowany do formalnych uzgodnień międzyresortowych". Jak tłumaczył, kolejne konsultacje są konieczne "ponieważ te pierwsze uzgodnienia międzyresortowe dotyczyły tylko zakresu przedmiotowego formacji resortu spraw wewnętrznych i administracji".

Biorąc pod uwagę czas, jaki potrzebny jest na przeanalizowanie projektu przez poszczególne resorty, zanim dokumentem zajmie się rząd, mnie zapewne dłuższa chwila. Potem nowela trafi do Sejmu, gdzie – zgodnie z zapowiedziami – związkowcy podejmować mają próby przekonania posłów do zmiany kształtu przepisów tak, by bardziej odpowiadały one społecznym oczekiwaniom. Pracy jest więc sporo, a czasu coraz mniej. Jeśli bowiem założenia, że nowe regulacje mają wejść w życie najpóźniej do 1 marca 2022 roku zostaną utrzymane, legislacyjne tempo powinno nieco przyspieszyć. Dziś marcowy termin nie wydaje się zagrożony, ale – mając w pamięci poprzednie opóźnienia – przekroczenie tej daty nie wpłynęłoby pozytywnie na relacje resortu z mundurowymi, szczególnie że datę te zapisano we wrześniowym porozumieniu. 

Reklama
Reklama



KomentarzeLiczba komentarzy: 254
żałosne
wtorek, 23 listopada 2021, 12:16

Dobrze panie Edwardzie to niech mi moje 6 lat składek oddadzą i po sprawie

Edward
piątek, 19 listopada 2021, 22:42

Ludzie, lata cywilne to lata cywilne, nie macie żadnego prawa by je doliczać, co to za precedensy?!, lata służby osobno i lata cywilne osobno. Mam nadzieję że Rząd się nie da nabrać na wasze lamenty, uczciwie to osobno każdy z sektorów, a nie jakieś łączenia, doliczania, idź, popracuj w cywilu, zarób sobie a nie darmoszka, słusznie podzielono ZER i ZUS i tak powinno zostać dla każdego podległego pod 15a.

Lewo
czwartek, 25 listopada 2021, 14:57

Nie zabieraj głosu jak nie masz nic mądrego do powiedzenia.

Gg
czwartek, 25 listopada 2021, 21:52

Najlepiej zrzeknijcie się składek ZUS i OFE po co wam one i po sprawie .

Praworządność
wtorek, 23 listopada 2021, 15:07

Panie Edwardzie to co pan piszesz rzeczywiście jest żałosne bo za kilkanaście lat znowu pan będziesz płakał a dlaczego mają dwie emerytury a ja mam jedną i żadna darmoszka ludzie uczciwie zapracowali na to i tam są ich pieniądze czy to komuś się to podoba czy nie .

Franek
poniedziałek, 22 listopada 2021, 14:53

Ok tylko jedna rzecz , a właściwie dwie wątpliwości. Po pierwsze funkcjonariusze zatrudnieni do 99 roku mieli doliczone lata z cywila na zasadzie ( pierwsze trzy po 2,6 % za rok) - a więc mamy precedens . Ludzie zatrudnieni po 99 roku funkcjonują w dwóch odmiennych systemach emerytalnych. Ja w 2003 rozpocząłem służbę kandydacką w SG. Potem dwa lata pracy cywilnej i od 2006 roku służba w PSP. Za te dwa lata pracy ZUS wypłaci mi emeryturę po ukończeniu wieku emerytalnego. Będę pobierał zatem dwa świadczenia emerytalne z MSWiA i ZUS. Moim zdaniem bezsens.

Krzych
poniedziałek, 22 listopada 2021, 13:56

Jeśli piszemy że służba osobno i cywil osobno, to dlaczego ZSW nie uprawnia do art.15, tylko do 15a ? Czy służba zasadnicza to nie jest służba? Dlaczego twoim zdaniem nie można doliczyć 1.3 % za każdy rok pracy w cywilu i nie narażać kraju na podwójne naliczanie emki? Przecież pracowaliśmy i składki były płacone!

LEX RETRO NON AGIT
wtorek, 23 listopada 2021, 15:29

A dlatego nie uprawnia ZSW do art15 bo celowo wpisali 2003 r że art 15 uzależniony od daty rozpoczęcia służby zawodowej żeby tych ludzi wymiksować tak samo jak ludzi z nadterminowej tylko ciekawe czy zastępcza służba to służba zawodowa bo ma art15 resztę możecie sobie dopisać i szukać sprawiedliwości której nie było i nie ma precedens goni precedens.

niedziela, 21 listopada 2021, 17:53

Poza tym to są moje ciężko wypracowane składki i należą mi się jak psu mich

Tygrys
sobota, 6 listopada 2021, 18:06

15a powinno być rozciągnięte z 99-03 na roczniki 03-12, powód prosty, ta sama ustawa 15a, ten sam czas do emerytury. Warto wziąć pod uwagę ogólnospołeczny odbiór, stąd 25 lat jest uczciwym zabiegiem, tak samo jak podział lat cywilnych i mundurowych ZER plus ZUS.

Mariusz
poniedziałek, 22 listopada 2021, 18:38

Z małym wątkiem, funkcjonariusze którzy przyjęli się w latach 1999-2003 przyjęli się gdy obowiązywały stare przepisy nie było art. 15a. Ten artykuł zadziałał w stecz niezgodnie z prawem....

Eryk
piątek, 19 listopada 2021, 22:35

Zgadzam się, 25 lat to uczciwe, tylko 99-03 dostały ten przywilej od Państwa, więc niech na niego zapracują!, reszta nie ma doliczeń, więc do roboty drodzy Państwo, nie ma co narzekać, to wielki ukłon w Waszą stronę.

niedziela, 21 listopada 2021, 17:55

Eryczku a co z tymi co musieli odejść po 15,16,17 itd ze względu na stan zdrowia

piątek, 19 listopada 2021, 01:08

Dla kogo jest 25 lat uczciwym zabiegiem ??? . Od kiedy prawo działa wstecz !!!

Ziutek
piątek, 19 listopada 2021, 22:45

Prawo zadziałało wstecz, ale na korzyść 99-03, dlatego dozwolono na taki zabieg, 15a to był wielki plus dla ludzi z OFE, ZUS, a tu widzę roszczenia i narzekania, abstrakcja

Obywatel
środa, 24 listopada 2021, 12:12

Czy na korzyść czy nie osądzić tylko mogą ludzie 99-03 jeśli już to dla ludzi 99-03 powinien być wprowadzony okres przejściowy prawo wyboru art15 vs art15a bez żadnych 15aa sztucznych ograniczeń i śmiesznych ukłonów jak to niektórzy piszą ,dopiero dokona się sprawiedliwość i zakończą te dziwne spory .

Marek
sobota, 13 listopada 2021, 12:51

1 października 2003 weszła ustawa która zabrała przywileje i ten kto przyjął się po tej dacie był tego świadomy i nie rozumiem dlaczego teraz miałby dostać prezent. Tutaj jest mowa że BEZPRAWNIE zabrano możliwość doliczania lat z cywila ustawą WSTECZNĄ co w normalnym środowisku jest niedopuszczalne dlatego że prawo powinno opierać się na logice ( każdy nawet początkujący prawnik by to obalił) ale niestety rząd ma władze i WŁASNE prawo. NIESTETY!!!!! Trawa nie zawsze jest zielona

mk
wtorek, 16 listopada 2021, 13:30

Jak dla mnie piszesz bzdury. Postaw się w sytuacji pracownika cywilnego . Pracuje np 10 lat w firmie i następnie z niej odchodzi do innej. A w nowej firmie szef mówi : mam w d…, co ile masz lat pracy u nie zaczynasz od zera. I tak właśnie zrobili z policjantami po 2003 roku. Ich dotychczasowa praca się nie liczy, bo nikt im nigdy nie doliczy tych lat pracy do wysługi. Powinni po 15 latach służby mieć lata z cywila normalnie liczone do wysługi. Koniec kropka

Wiesiek
wtorek, 16 listopada 2021, 19:29

Co ty za porównania z przedszkola robisz. Co szef w nowej firmie w cywilu nie uwzględni ci lat pracy - on sobie może na fujarce pograć. Może to zatrudnić cie na robola a nie na kierownika bo zaczynasz od zera ale to nie ma nic wspólnego z wysługą i to jest twój wybór że przechodzisz do nowego pracodawcy a tam normalne że zaczynasz od zera chyba że bierze cię jako fachowca. Natomiast w kwestii przyjętych po 2003 roku - wiedzieli że emka mundurowa tylko za mundur - po co się przyjmowali, o co lamenty, mogli zostać w cywilu jak nie pasował zapis w ustawie. Za cywila będzie emka z ZUS cywilna po 65 roku życia - pierwsi przyjęci po 99 którym zmieniono przepisy z datą wsteczną już biorę dwie więc nie siej propagandy że ci coś zabiorą bo fakty o tym przeczą. We wcześniejszych artykułach ludzie piszą, głównie kobiety, ci co mieli cywila w szczególnych. Celnicy biorą dwie - co za bzdury piszesz. Poczytaj wcześniejsze komentarze pod art. dotyczącymi art. 15a i nie siej propagandy.

Olek
poniedziałek, 8 listopada 2021, 23:39

Zdecydowanie, cywil to cywil, mundur to mundur, liczyć osobno, niejasne który rocznik, wypracowałeś tu czy tu masz za to świadczenie a nie jakieś doliczanie i mieszanie systemów

Cywirax
niedziela, 7 listopada 2021, 12:04

Ogólnospołeczny odbiór jest taki że cywila z ZUS a mundur z ZER. Jak ktoś się na takie zasady pisał i zgadzał podpisując umowę o pracę a teraz wymusza korzystne zmiany to gdzie tu uczciwość.

Bary
poniedziałek, 8 listopada 2021, 22:41

Co wy tutaj opowiadacie?, każdy rząd ma prawo zmienić wam zasady emerytalne w trakcie gry, przynajmniej dopóki nie macie praw nabytych, gadanie że nie mógł to wierutna bzdura

Zuza
poniedziałek, 29 listopada 2021, 19:44

Powiedz to tym którym bezpodstawnie zabrano emerytury. Bez wyroków bez sądów odpowiedzialność zbiorowa

99-03
sobota, 13 listopada 2021, 22:47

co ty piszesz co wstąpiłeś do piekarni czy służb mundurowych gdzie w tym wszystkim jest wiarygodność rządu wobec ludzi służących dla dobra Państwa a zmienić zasad nie mógł z prawami nabytymi to tylko wybieg tak samo jak zsw ,nadterminowa vs zastępcza .

Cywirax
poniedziałek, 8 listopada 2021, 13:20

Maniek, a kto zamienił 99-03 ubezpieczyciela i zamienił sposób liczenia wysługi zawarty w art. 6 FUS na 15a - co, sami sobie zmienili. Pozostałym nikt nic nie zmieniał i nie zmienia więc skąd pretensje. Nie ma nic z uczciwości u grup które próbują wymusić zmiany przepisów z dnia przyjęcia na korzystniejsze z czystego cwaniactwa - bo co, bo cyferki się zgadzają. To tak jak by wszyscy chcieli prawo jazdy bezterminowe bo mają prawo jazdy - nie ważne czy zdane na starych czy nowych przepisach.

Maniek
niedziela, 7 listopada 2021, 20:38

No gdyby tak przyjąć jak piszesz, to roczniki 99-03 przy przyjęciu godziły się na ZUS+OFE, czyli praca do 65 roku życia, jednak w sprzeczności do tych zapisów stała ustawa zasadnicza o zaopatrzeniu emerytalnym mundurowych, więc to nie takie proste kolego. W tej sytuacji faktycznie ZUS plus ZER.

Onek
poniedziałek, 8 listopada 2021, 12:35

Nie przypominam sobie aby rocznik 99-03 walczył o przerzucenie do ZER. To zrobił rząd nie pytając nikogo o zdanie bo to im nie pasowało - przepisy i realia stały w sprzeczności z przepisami NATO i UE a ponadto Miller nie chciał płacić składek które do niego nie wracały. Co innego ci co od początku są pod ZER i przyjmowali się na art. 15a - po co się przyjmowali skoro wiedzieli że podlegają pod art. 15a tak jak przed 99 podlegają pod art. 15.

IFPol
środa, 3 listopada 2021, 15:41

A dlaczego pomija się w 15a kwestie okresów nieskładkowych - konkretnie studiów? To po jakiego gwinta się człowiek sprężał? Szczęściarzom z art. 15 doliczą ten okres, a tym z art. 15a już nie doliczą. Jakoś nad tym się nikt nie pochyla...

Paweł
środa, 3 listopada 2021, 20:13

Doliczanie szkół przyzakładowych, studiów jest generalnie pomyłka, patologią, max po 0.7% a nie po 2.6%

Milik
wtorek, 16 listopada 2021, 13:33

Ale te okresy są po 0,7 buraku. Jak poczytasz art. 15 upze

Aras
piątek, 19 listopada 2021, 22:38

Milik, nie obrażaj ludzi i pisz składnie po polsku, okresy są po 0.7% i tak powinno zostać.

Endriu
wtorek, 2 listopada 2021, 13:22

15a wreszcie poszło pod ustawę, czas zająć się tym co naprawdę ważne, co z kolejnymi latami modernizacji?, oprócz 2022 nic nie wiadomo

Tweets InfoSecurity24