Służby Mundurowe

Zmiany w art. 15a wracają do konsultacji międzyresortowych

Fot. Krystian Maj/KPRM
Fot. Krystian Maj/KPRM

Nowelizacja ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy, to jedna z tych zmian, która od dłuższego czasu stanowi oś sporu między mundurowymi a resortem spraw wewnętrznych i administracji. Nie chodzi tylko o sam kształt projektu, który - jak wielokrotnie podkreślali związkowcy reprezentujący funkcjonariuszy - nie do końca zadowala środowisko, ale także o sam czas procedowania. Dokument przygotowany przez MSWiA pierwotnie dotyczył jedynie formacji podległych resortowi, jednak ostatecznie objąć ma wszystkie mundurowe formacje i wojsko. Co dziś dzieje się z nowelizacją? Jak poinformował podczas posiedzenia sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA Władysław Budzeń, dokument najpóźniej do 10 listopada zostanie przekazany do "formalnych konsultacji międzyresortowych".

Wystarczy pobieżnie przejrzeć mundurowe grupy dyskusyjne, by zdać sobie sprawę z tego, jak ważne dla części środowiska jest wprowadzenie zmian w art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym. O nowelizację zabiegano od dawna, a ta ostatecznie do wewnątrzresortowych konsultacji trafiła we wrześniu 2020 roku. Z jednej strony przedstawiona propozycja nie spotkała się z aprobatą mundurowych z MSWiA, którzy już na tamtym etapie zgłosili szereg uwag, z drugiej - o "dopisanie" do nowelizacji zabiegali funkcjonariusze Służby Więziennej i Służby Celno-Skarbowej. Ostatecznie okazało się, że nowe przepisy objąć mają wszystkie mundurowe formacje i wojsko. 

Zgodnie z regulacją funkcjonariusze, którzy zostali uwzględnieni w projekcie - w momencie podejmowania decyzji o przejściu na emeryturę - będą mieli do wyboru dwie możliwości. Pierwszą  jest doliczenie do mundurowej emerytury lat pracy z "cywila" i tym samym pobieranie tylko emerytury mundurowej. Druga to niedoliczanie do emerytury mundurowej lat pracy cywilnej i zachowanie prawa do dwóch świadczeń, tj. emerytury mundurowej i emerytury z ZUS - za pracę cywilną, po spełnieniu warunków wieku 60/65 lat. Jak zaznaczono, okresy przypadające po służbie będą mogły być doliczone na wniosek do wysługi emerytalnej, jeżeli emerytura będzie wynosić mniej niż 75 proc. podstawy jej wymiaru. Za każdy rok tzw. okresów pracy cywilnej, doliczanych do wysługi emerytalnej przyjęto jednakowy wskaźnik zwiększenia podstawy wymiaru emerytury, tj. 1,3 proc. Dodano, że wprowadzenie możliwości doliczania do wysługi emerytalnej tzw. okresów pracy cywilnej będzie się wiązało z brakiem możliwości pobierania dwóch emerytur, tj. policyjnej i powszechnej.

Treść projektu budząca zastrzeżenia to jedno, osobną kwestią jest czas jego procedowania. Mundurowi na prezentację zmian czekali na tyle długo, że w ostatnim porozumieniu, jakie MSWiA zwarło ze związkowcami (z września tego roku), wprost zapisano, że prace powinny zakończyć się tak, by umożliwić wejście w życie nowych rozwiązań, "nie później, niż z dniem 1 marca 2022 r.".

Co obecnie dzieje się z projektem? Oficjalnych informacji dotyczących losów zmian w art. 15a nie ma zbyt wiele. Na początku października zastępca dyrektora Departamentu Budżetu MSWiA Dariusz Smarżewski przekazał, że "w resorcie spraw wewnętrznych i administracji trwa analiza stanowisk poszczególnych resortów do projektu nowelizacji tzw. ustawy zaopatrzeniowej". Smarżewski dodał, że projekt nowelizacji został przekazany do uzgodnień międzyministerialnych, w trakcie których "resorty zgłosiły szereg wniosków, w szczególności dotyczących objęcia (przepisami nowelizowanej ustawy) funkcjonariuszy formacji funkcjonujących w tych resortach". Jak się okazuje, dokument – z uwagi na objęcie nowelą także innych, poza formacjami MSWiA, służb – ponownie trafi do "formalnych uzgodnień międzyresortowych". Mówił o tym podczas wtorkowego posiedzenia sejmowej komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych dyrektor Departamentu Budżetu MSWiA Władysław Budzeń. "W tej chwili, ponieważ projekt nowelizacji art. 15a w wariancie pierwszym obejmował tylko służby resortu spraw wewnętrznych i administracji, po dokonanych uzgodnieniach z Ministerstwem Finansów, Ministerstwem Sprawiedliwości i Ministerstwem Obrony Narodowej, włączyliśmy (do projektu – przyp. red.) także pozostałe służby mundurowe" – tłumaczył Budzeń. Resort przewiduje, że "w przyszłym tygodniu, a na pewno nie dalej niż do 10 listopada projekt zostanie skierowany do formalnych uzgodnień międzyresortowych". Jak tłumaczył, kolejne konsultacje są konieczne "ponieważ te pierwsze uzgodnienia międzyresortowe dotyczyły tylko zakresu przedmiotowego formacji resortu spraw wewnętrznych i administracji".

Biorąc pod uwagę czas, jaki potrzebny jest na przeanalizowanie projektu przez poszczególne resorty, zanim dokumentem zajmie się rząd, mnie zapewne dłuższa chwila. Potem nowela trafi do Sejmu, gdzie – zgodnie z zapowiedziami – związkowcy podejmować mają próby przekonania posłów do zmiany kształtu przepisów tak, by bardziej odpowiadały one społecznym oczekiwaniom. Pracy jest więc sporo, a czasu coraz mniej. Jeśli bowiem założenia, że nowe regulacje mają wejść w życie najpóźniej do 1 marca 2022 roku zostaną utrzymane, legislacyjne tempo powinno nieco przyspieszyć. Dziś marcowy termin nie wydaje się zagrożony, ale – mając w pamięci poprzednie opóźnienia – przekroczenie tej daty nie wpłynęłoby pozytywnie na relacje resortu z mundurowymi, szczególnie że datę te zapisano we wrześniowym porozumieniu. 

Reklama
Reklama



Komentarze (52)

  1. Edward

    Ludzie, lata cywilne to lata cywilne, nie macie żadnego prawa by je doliczać, co to za precedensy?!, lata służby osobno i lata cywilne osobno. Mam nadzieję że Rząd się nie da nabrać na wasze lamenty, uczciwie to osobno każdy z sektorów, a nie jakieś łączenia, doliczania, idź, popracuj w cywilu, zarób sobie a nie darmoszka, słusznie podzielono ZER i ZUS i tak powinno zostać dla każdego podległego pod 15a.

    1. Krzych

      Jeśli piszemy że służba osobno i cywil osobno, to dlaczego ZSW nie uprawnia do art.15, tylko do 15a ? Czy służba zasadnicza to nie jest służba? Dlaczego twoim zdaniem nie można doliczyć 1.3 % za każdy rok pracy w cywilu i nie narażać kraju na podwójne naliczanie emki? Przecież pracowaliśmy i składki były płacone!

    2. Franek

      Ok tylko jedna rzecz , a właściwie dwie wątpliwości. Po pierwsze funkcjonariusze zatrudnieni do 99 roku mieli doliczone lata z cywila na zasadzie ( pierwsze trzy po 2,6 % za rok) - a więc mamy precedens . Ludzie zatrudnieni po 99 roku funkcjonują w dwóch odmiennych systemach emerytalnych. Ja w 2003 rozpocząłem służbę kandydacką w SG. Potem dwa lata pracy cywilnej i od 2006 roku służba w PSP. Za te dwa lata pracy ZUS wypłaci mi emeryturę po ukończeniu wieku emerytalnego. Będę pobierał zatem dwa świadczenia emerytalne z MSWiA i ZUS. Moim zdaniem bezsens.

    3. Praworządność

      Panie Edwardzie to co pan piszesz rzeczywiście jest żałosne bo za kilkanaście lat znowu pan będziesz płakał a dlaczego mają dwie emerytury a ja mam jedną i żadna darmoszka ludzie uczciwie zapracowali na to i tam są ich pieniądze czy to komuś się to podoba czy nie .

  2. żałosne

    Dobrze panie Edwardzie to niech mi moje 6 lat składek oddadzą i po sprawie

  3. IFPol

    A dlaczego pomija się w 15a kwestie okresów nieskładkowych - konkretnie studiów? To po jakiego gwinta się człowiek sprężał? Szczęściarzom z art. 15 doliczą ten okres, a tym z art. 15a już nie doliczą. Jakoś nad tym się nikt nie pochyla...

    1. Paweł

      Doliczanie szkół przyzakładowych, studiów jest generalnie pomyłka, patologią, max po 0.7% a nie po 2.6%

    2. Milik

      Ale te okresy są po 0,7 buraku. Jak poczytasz art. 15 upze

    3. Aras

      Milik, nie obrażaj ludzi i pisz składnie po polsku, okresy są po 0.7% i tak powinno zostać.

  4. Tygrys

    15a powinno być rozciągnięte z 99-03 na roczniki 03-12, powód prosty, ta sama ustawa 15a, ten sam czas do emerytury. Warto wziąć pod uwagę ogólnospołeczny odbiór, stąd 25 lat jest uczciwym zabiegiem, tak samo jak podział lat cywilnych i mundurowych ZER plus ZUS.

    1. Cywirax

      Ogólnospołeczny odbiór jest taki że cywila z ZUS a mundur z ZER. Jak ktoś się na takie zasady pisał i zgadzał podpisując umowę o pracę a teraz wymusza korzystne zmiany to gdzie tu uczciwość.

    2. Maniek

      No gdyby tak przyjąć jak piszesz, to roczniki 99-03 przy przyjęciu godziły się na ZUS+OFE, czyli praca do 65 roku życia, jednak w sprzeczności do tych zapisów stała ustawa zasadnicza o zaopatrzeniu emerytalnym mundurowych, więc to nie takie proste kolego. W tej sytuacji faktycznie ZUS plus ZER.

    3. Onek

      Nie przypominam sobie aby rocznik 99-03 walczył o przerzucenie do ZER. To zrobił rząd nie pytając nikogo o zdanie bo to im nie pasowało - przepisy i realia stały w sprzeczności z przepisami NATO i UE a ponadto Miller nie chciał płacić składek które do niego nie wracały. Co innego ci co od początku są pod ZER i przyjmowali się na art. 15a - po co się przyjmowali skoro wiedzieli że podlegają pod art. 15a tak jak przed 99 podlegają pod art. 15.

  5. Krzych

    Widzę że sprawa sprawiedliwego traktowania służb powoli zanika, a przecież ZSW wcale nie jest gorszą służbą niż służba kandydacką. Przykre jest że ZSW nie uprawnia do art 15.

    1. Prawo, sprawiedliwość, równe traktowanie

      Sprawa wojska powinna trafić do Trybunału, nikt nie miał wpływu na system jaki wtedy panował, Państwo nie dopilnowało oskładkowania, w kandydackiej dopilnowało, czas to zrównać przepisami, ZSW powinno być liczone z srt.15.

    2. Mati

      Ta sprawa nie zanika, ta sprawa nigdy nie stanęła na wokandzie, nigdy ZZ się nią nie zainteresowały, dlatego mamy taki stan rzeczy

    3. Kaen

      Sprawa już dawno stanęła na wokandzie. Już dawno po sprawie

  6. Endriu

    15a wreszcie poszło pod ustawę, czas zająć się tym co naprawdę ważne, co z kolejnymi latami modernizacji?, oprócz 2022 nic nie wiadomo

  7. Funkcjonariusz SW

    Zgadzam się z Juhasem, czas sprawę art15a uregulować, bo ciągnie się od 2003 roku i następnie zająć się rozwojem służb

    1. Załoga dzi

      Czy to oznacza że poszło 15a na ścieżkę legislacyjną?, czyli wchodzi to w kształcie 15aa, 15a po 25 latach, tak?

  8. Funkcjonariusz SW

    Nie rozumiem komentarzy takich jak kolegi Radka. Myślę, że nie reprezentujesz funkcjonariuszy, wystarczy zrobić ankietę wśród funkcjonariuszy i odpowiedź będzie jasna. Nikt nie chce czwartego systemu emerytalnego. W mojej ocenie, żaden funkcjonariusz nie komentowałby tego tak jak kolega Radek.

    1. Radek

      Nie mam zamiaru 99-03 reprezentować, stwierdzam fakty. Uważam jednak że 03-12 nie ma podstaw komentować - nic im do tego - przyjeli się na art. 15a, jak nie pasowało trzeba było się nie przyjmować. Nikt wam nic nie zabrał - od początku jedziecie na art. 15a bez zmian. Przytoczę wypowiedz z przed kilku miesięcy związkowca, cytuję: "Sławomir Koniuszy, przewodniczący Warmińsko-Mazurskiego Związku Wojewódzkiego NSZZ Policjantów: W pewnym zakresie cel został osiągnięty, bo projekt wreszcie się pojawił, a z tym też był kłopot. Jest on dziś traktowany zarówno przez MSWiA jak i przez nas jako punkt wyjścia do dyskusji. Niedawno złożyliśmy swoje stanowisko, krytykując te propozycje i to co mieści się pod hasłem art. 15aa. Jeszcze w 2018 roku, w trakcie protestów, powoływaliśmy się - choć mało kto dziś o tym pamięta - na przedwyborcze obietnice PIS wyrażone m. in przez Jarosława Zielińskiego jeszcze w 2015 roku, że ten problem zostanie załatwiony, że art. 15 zniknie całkowicie dla przyjętych do końca września 2003 roku. W porozumieniu zostało to zapisane, tak jak zostało. Ze strony resortu były obawy, że wykreślenie art. 15a zachęci wielu funkcjonariuszy do odejścia ze służby a problemów do rozwiązania było przecież więcej. Absolutnym priorytetem był wówczas program modernizacji. Dzisiaj niektórzy uważają, że na kwestię art. 15a nie postawiono odpowiedniego nacisku, ale to wcale nie oznacza, że ktokolwiek z tej sprawy zrezygnował. Od początku stoimy na stanowisku że najlepszym rozwiązaniem byłoby całkowite wykreślenie art. 15a w odniesieniu do wszystkich 13 roczników - od 1999 roku do końca 2012 roku. Projekt MSWiA zakłada, że art. 15a nie będzie stosowany tylko w przypadku 5 roczników: 1999-2003. I prawdą jest, że funkcjonariusze przyjęci w tych latach są najbardziej rozczarowani. Mają pełne prawo czuć się oszukani przez państwo, bo kiedy zakładali mundur, ich dorobek zawodowy z cywila się liczył". Przypomnę od siebie o czym pisało wielu też na tym forum a pominął pan przewodniczący że rząd PIS próbował załatwić sprawę art. 15 dla 99-03 i tylko przez ZZ które tworzyły grupę 99-12 nic nie załatwiono do strajku w 2018 roku - rząd mówił że nie ma mowy o zmianie w przepisach dla 03-12 - ich dorobek zawodowy z cywila nigdy się nie liczył w wysłudze, sprawa była prawnie jasna w dniu przyjęcia - na to wyrazili zgodę przyjmując się do pracy. Na tym zakończę i nie będę więcej odnosił się do komentarz osób którym nic do tej sprawy, zwyczajnie nie mogą się pogodzić z faktem że nie wymusili żadnego ustępstwa na rządzie wioząc się na kolegach którzy mieli podstawy do zmian.

    2. Onek

      W tej sprawie mają prawo wypowiadać się tylko 99-03 bo to ich będzie dotyczyć, ale sprawa jest już przyklepana i wchodzi od 01.03.2022. Po co bzdurne ankiety.

    3. Wybór 15ab

      Mam nadzieję że wejdzie w marcu w proponowanej postaci 15aa i 15a po 25 latach i wybór między ww.

  9. Juhas

    Niedługo otworzę lodówkę a tam wyskoczy mi 15a, rozumie każdego z Was, płacone podatki, składki latami do kasy Państwa, każdy oczekuje zwrotu, to logiczne, ale ten temat musi się zakończyć. Moim zdaniem tylko decyzja wnioskowa dla podległych pod 15a i przyjętych 1999-2012, sam decydujesz chcesz, nie chcesz doliczać cywila, twoja decyzja. Rozumiem też argument że lata cywilne to emka z ZUS a praca mundurowa to emka z ZER, też ma to sens, tak czy tak, czas zakończyć telenowelę z 15a, 20 parę lat, ile można?.

    1. Ufff

      Jestem za!, zakończmy ten wenezuelski serial, marzec na horyzoncie, w końcu przestaną męczyć nas tym na każdym forum. Dziwi mnie tylko jedno, jest jeden art.15a, jedna ustawa, jedne zasady, podlegają pod niego wszyscy 99-12 a tu jakieś podziały na 99-03 i 03-12, to znaczy że jedne składki za świadczoną pracę były lepsze a inne gorsze?, jakieś wydumane daty przyjęcia, tymczasem powinien decydować tylko okres składkowy, tylko i wyłącznie, na ale zaraz koniec tej karuzeli

    2. Pechowiec nie szczęściarz

      Sprawa się kończy, projekt w sejmie, termin wprowadzenia ustawy 01.03.2022 czyli koniec. F-sze SG którzy w 2004 roku zaczeli walkę o zwrot sposobu liczenia wysługi jaki gwarantowało państwo w dniu przyjęcia, czują się przegrani i wykorzystani przez związkowców z 03-12 bo to żaden zwrot wysługi z dnia przyjęcia zawarty w art. 6 FUS odpowiedniku 15 ZER ale tak czy inaczej sprawa ma swój finał i koniec. Z takimi związkami nic się nie osiągnie.

  10. Funkcjonariusz SW

    Kolego podatnik w swoich rozważaniach weź pod uwagę, że jeżeli ktoś decydowałby się na doliczenie cywila do munduru, to rezygnuje z podatku i ZUS-u, który płacił przez lata pracy w cywilu. Wiec , to nie jest tak, że ktoś za niego będzie płacił.

    1. ...

      SW .. ale ty masz problemy egzystencjalne, chciałbyś mieć ciastko i zjeść ciastko, no tak się nie da, decyzja i naprzód. Moim zdaniem opcja 15a jest uczciwa, lata z cywila to latka cywila a lata z munduru to latka z munduru.

    2. Ziutek

      A ty chciałbyś zachować ZUS jak sobie doliczasz cywila do ZER, dobre, no popatrz jaka krzywda, no póki co nie da się "mieć i mieć" zarazem

  11. Radek

    Panowie, sprawa jest prosta. Rząd zwraca na swoich zasadach uprawnienia grupie której zmienił przepisy z data wsteczną w trakcie służby bo uznał że należy zwrócić - co pozostałym do tego. Co to za komentarze - co to kogo obchodzi co i po to robi i czy w odczuciu komentatorów to słuszne. Sprawa jest między rządem i tymi ludźmi, ważne że się porozumieli. Po co pozostali komentują sprawę ich nie dotyczącą. Najgorsze jest że ci co rząd uznał że nie ma im nic do zwrócenia a siedzieli na plecach tym co zwraca dzisiaj są największymi krytykami tych którym siedzieli na plecach i wtedy im pasowało. Macie argumenty za - droga otwarta.

    1. Leo

      Myślisz się kolego, sprawa jest między tymi co zostali pominięci, między tymi co za tą reformę zapłacą, między tymi którzy wyrażą na nią zgodę, więc nie pisz jakbyś rozwinął tu własny folwark. Reforma 15a idzie z puli podatnika, więc to nie jest sprawa wąskiej grupy 99-03. Poza tym rocznik przed 1999 nie ma możliwości doliczenia cywila po przejściu na emke, rocznik od 03 w górę nie ma opcji doliczenia cywila przed służbą, więc jaka to sprawiedliwość?!, byłaby by to sprawa tych ludzi gdyby inni nie byli w sprawie poszkodowani a są.

    2. Dario

      Rząd nic nie zwraca, mylisz pojęcia, rząd wykonuje wobec grupy 99-03 gest dobrej woli, bo ta ustawa jest zgodna z postanowieniem Trybunału, wyrok w tej sprawie zapadł. Cofnięcie zegara było korzystne, a prawo do zmian było zasadne, grupa 99-03 nie posiadała praw nabytych, pogadaj z prawnikami, nie pozostawiają cienia wątpliwości w tej sprawie, 15a jest zgodne z prawem.

    3. Facto

      Zgadza się, rząd zwraca na zasadach 25 lat/15aa/15a, tak powinno zostać bez żadnych korekt i narzekań

  12. Funkcjonariusz SW

    Kolego podatnik skoro dajesz takie mądre rady, to napisz co ma zrobić funkcjonariusz, który po studiach poszedł do pracy, ma 10 lat cywila i 15 lat służby, i ma 50 lat.

    1. Podatnik

      To proste, jesteś wciąż młodym 50- latkiem, w cywilu miałbyś przed sobą kolejne 15 lat. Po 20 latach odchodzisz na emeryturę resortową, masz 55 lat, idziesz do pracy cywilnej i ile Bożia da pracujesz, ZUS odda ci pieniążek za każdy uczciwie przepracowany i oskładkowany dzień w pracy, każdy osobno. W ten sposób możesz zyskać godną starość, a jeżeli chciałbyś być tylko beneficjentem bo jesteś taki biedny miś, to niestety, każdy by chciał, ale na chlebek trzeba zapracować, jesteś w świetnym położeniu, masz super-opcje 15a. Cywil może jedynie o takiej opcji pomarzyć, bo jak cywil straci pracę zostaje na lodzie, a ty drogo kolego zawsze będziesz miał na chleb, nawet chleb z masłem. Aha, jeszcze odprawa, więc drogi kolego, nie pytaj, pracuj a będzie ci dane.

    2. Cywil PL

      Masz 50 lat i tylko 25 lat pracy?, człowieku, mam twoje lata, na szybko liczę, mam 50 lat i 32 lata pracy, studia na dwóch kierunkach, a ty narzekasz co masz zrobić?, naprawdę przechowalnia, grzeszysz kolego, weź się do roboty!

    3. K20

      Pracować czy tu czy tu lub odejść na mundurową emkę i poczekać na dodatek z zus - tak czy siak będziesz miał świadczenia z dwóch źródeł od 65 roku życia. W czym problem. Cywil w wieku 50 lat nie ma czasu na takie głupie pytania - musi jeszcze pracować 15 lat a może za 15 okaże się że dłużej.

  13. Funkcjonariusz SW

    Jeszcze dodam, że jeżeli ktoś odchodzi ze służby do pracy w cywilu, to służba musi duże kwoty odprowadzić do ZUS-u. Więc dlaczego nie może to transparentnie działać w obie strony. Dlatego uważam, że kolega podatnik stronniczo ocenia sytuację.

  14. Kolumb

    Skończcie wreszcie te spory, tak naprawdę decyzje już dawno zapadły. Uważam że swojej strony że najlepsza propozycja była ta w 2016 20/50, powinna objąć roczniki 99-12 i to by zakończyło sprawę, a tak to ciągnie się to w nieskończoność, niech się to w końcu zakończy, niedobrze się robi, jakby jednym problem to był tylko 15a, mamy więcej znacznie ważniejszych zadań, choćby modernizacja, awanse na grupy, etc..

  15. Podatnik

    Zupełnie tego nie rozumiem, jako podatnik który za to płaci uważam, że lata pracy w cywilnej pracy powinny być osobno rozliczane, bez żadnych doliczeń do lat mundurowych, a lata w mundurze to też osobny system, więc osobne naliczenie. I teraz tak, kto ile wypracował takie dostaje świadczenie, niepojęte jest że ktoś się domaga doliczeń lat cywilnych do lat mundurowych, no ludzie, toż nigdzie ma świecie tak nie ma!, kto ma za to zapłacić?, przecież to oznacza reformę dla paru osób które są na jakiś niezrozumiałych zasadach w stosunku do innych, to nawet nieuczciwe, no jaka jest podstawa prawna doliczeń tych lat?. Pracujesz w cywilu masz emeryturę cywilną, pracujesz w mundurze masz emeryturę mundurową, a jak pracujesz tu i tu, to masz dwa świadczenia czyli 15a, przecież to proste, oczywiste i uczciwe.

  16. Żołnierz

    ZSW 96-97 , SCH 97-99 łącznie mam już 25 lat służby ,podlegam pod art 15a . Mam jeszcze lata z cywila. Dlaczego służba zasadnicza i kandydacką nie zalicza mi się jak w MSWiA.

    1. Egon

      Zapłać składki, nikt nic od was nie chce tylko zapłaćcie składki. Za ZSW na Kapitale Początkowym nie macie nic. Ja dziś robię na drugą emkę i chcę żeby za składki w przyszłości wypłacono mi druga emkę a nie za moje składki sfinansowano dziurę po was. Wam od dziś będą płacić to co ja wpłacam bo z pustego i Salomon nie naleje a mi w przyszłości powiedzą że tak niska emka bo mało płatników a dużo pobierających od dawna.

    2. Szary

      Podle potraktowali obrońców granic z ZSW, człowiek oddał młode lata, zdrowie, zostawił pracę, na dwa lata rodzinę a teraz nam się mówi że składek nie płaciliśmy?, my czy Państwo?!!!, kto nas zwerbował, kto zobowiązał, my sami czu Państwo!! , nie wciskajcie nam kitu tylko liczcie ZSW tak jak zastępczą kandydacką !!!!

    3. Bolero

      Szary, zgoda, tylko ta niesprawiedliwosc z ZSW trwa dekadami, byliśmy w armii i zostaliśmy opluci przez władze, liczyłem że obecna zmieni ten stan rzeczy, zwłaszcza że służba kandydacka to była naprawdę luźna zastępcza służba wojskowa, dodatkowo jeszcze dostawali pensje, składki, a my co, marny żołd, po prostu coś bez nazwy

  17. Jarecki

    Morze atramentu, 20 lat minęło jak jeden dzień, nawet więcej, dziwię się niektórym że tak walczą mając w świadomości że przez przeszło 20 lat żaden Sąd, więcej Trybunał nie znalazł podstaw prawnych do likwidacji art.15a. Teraz po latach marazmu obecny rząd daje więcej niż każdy poprzedni, mimo to jest grymas, ludzie, jak wejdą następni nie dostaniecie nawet tego, a tu jednak parę lat zwrotu właśnie, nawet wojsko możecie doliczyć, mało?, może więcej pokory, pragmatyki, rozmysłu, zdrowego rozsądku. Jasne że każdy walczy o swoje, ale grasz tak jak przeciwnik pozwala, po 20 latach naprawdę był czas żeby ochłonąć, poza tym nie jesteście monolitem, część ludzi z 99-03 woli by został art.15a i dwa świadczenia, druga część chce likwidacji, a tak naprawdę i tak będziecie mogli doliczyć kilka lat z cywila, więc o co ten cały raban?.

    1. Logiczny

      Kolego, nie wiem czy jesteś funkcjonariuszem, ale być może nie. Przecież właśnie chodzi o to, żey każdy miał możliwość wyboru dolicza cywila, albo pracuje na drugą emeryturę z ZUS. Po to walka o zmianę, ale doliczanie cywila, tak jak to obecnie zaproponowano jest nie do zaakceptowania.

    2. Zetor

      Czyli tak, jak wejdzie 15aa, mam 6 lat z cywila, przyjąłem się w 2001 plus ZSW, rozumiem że odzyskam każdy dzień po upływie 25 lat służby?

    3. Jakub

      Logiczny, ale jakie prawo wyboru?, jaki każdy?, tylko śliczna lecz nieliczna grupa 1999-2003 jest tak super potraktowana, reszta wypad na bandę, bo inni nie pracowali, nie płacili składek, więc jakie prawo wyboru?, śmieszne i niepojęte

  18. Kla8x

    Ale nikt na tym forum nie pisze że nie wiedział że podlegał pod ZUS. Nikt na tym czy wcześniejszych forach z 99-03 nie pisał że nie wiedział że podlegał pod ZUS. Jak się przyjmowałem w połowie 99 to tylu było pytających na komendzie czy wybrałem fundusz OFE że nie szło nie wiedzieć, a oni chcieli zarobić 100 zł. Starzy f-sze pukali się w głowę i pytali czy wiemy na co się zgodziliśmy. Na wstępniaku z pragmatyki gość mówił co nas obowiązuje z przepisów mundurowych a co z ustawy OFE - wszystko było jasne tylko trzeba było słuchać bo nawet dla niego było to nowe. Vox o czym tekst, po co od tyłu próbujesz robić zamieszanie. Na chwilę obecną i od 2016 roku nie mają znaczenia interpretacje przepisów przez pseudoprawników w służbie i na tym forum. Znaczenie ma że grupie 1999-2003 zgłaszała że coś jest nie tak w zmianie zasad gry w trakcie gry, rząd przyznał racje im i tylko im i chce zwrócić im uprawnienie wbrew dywersji prowadzonej przez grupę 2003- 2012 rękami ZZ. Wszelkie wpisy i komentarze co ktoś myśli są śmieszne - rząd obstawiony prawnikami od 2016 roku mówił komu, nie mógł sobie poradzić z ZZ więc w 2018 przy krzykach wpisał więc komu i tyle tematu. Co tu jest niezrozumiałe. Wszyscy pseudoprawnicy - nie tłumaczcie nam 99-03 że nam się nie należy tylko zajmijcie się udowodnieniem że wam się należy jak wasza krzywda.

    1. Nikodem

      To że ZZ walczyły o grupę 03-12/15a nazywasz dywersją?!, serio?, no brawo!, a nie przyszło ci do głowy że związki zawodowe po prostu uznały że ta grupa też podlega pod 15a, przyszła tak samo na 15 lat i ma te same zasady ustawowe co 99-03, w czym czujesz się lepszy?, twoja praca i składki są w czymś lepsze od 03-12?, nie bądź żałosny i nie obrażaj ludzi którzy dostrzegli ten problem i chcieli pomóc.

  19. xzv

    U mnie w jednostce w 2016 roku przyjeli chłopaka który który wrócił z Anglii po 10 latach. Wcześniej przed wyjazdem krótko pracował w Policji. W kwestii praw emerytalnych liczy się pierwsza praca w resorcie - prawa nabyte. O czym ty piszesz "korekta 99-12": piszesz niestworzone rzeczy, przeinaczający wszystko oraz odnosisz się do rzeczy których nie rozumiesz. Kolege który się przyjął w 2016 obowiązują przepisy z przed reformy z 2013 roku. Zresztą była taka akcja kadrowców w tamtym okresie że dzwonili i proponowali pracę wszystkim którzy zrezygnowali po kilku latach pracy aby ponownie się zatrudnili a argumentem było że obowiązuja ich stare przepisy z dnia przyjęcia po raz pierwszy w ramach praw nabytych - uprawnienia do emki będą mieli po 15 a nie 25 latach.

    1. Krystof

      Panowie z 99-03 którzy twierdzą ze coś im się należy, ale co wam się należy?, przecież w 2003 jak weszło 15a nie mieliście praw gwarantowanych do emki, te zmiany były zgodne z prawem, co wam się należy, trybu ał i sądy są tu zgodne, nic wam w tej kwestii nie przysługuje, no chyba ze dobra wola rządu.

    2. Użytkownik

      Najważniejsze

  20. Logiczny

    Nie rozumiem komentarzy tutaj zamieszczanych. Z kim bym nie rozmawiał, to każdemu zależy na wykreśleniu art. 15a i jednym systemie emerytalnym. Sam mam czternaście lat służby i nigdy nie słyszałem od nikogo takich rzeczy, co tutaj są zamieszczane. Jestem przekonany, że gdyby zrobić ankietę wśród funkcjonariuszy, to nie byłoby wątpliwości, że wszystkim zależy na wykreśleniu art 15a i wprowadzeniu jednego systemu emerytalnego dla wszystkich. Ja osobiście pomimo 14 lat służby i kilku lat cywila uzależniam swoją dalszą służbę od tego, czy art 15a zostanie wykreślony. Gdy nie zastanie wykreślony, to za rok odchodzę i idę do pracy w cywilu lub wyjadę poza granice RP do pracy. Podobnie myśli wielu moich kolegów. Natomiast, gdy art.15a będzie wykreślony, to będę miał motywację do wypracowania pełnej emerytury w służbie. Więc według mnie dla wszystkich, a na pewno dla służby korzystniejsze będzie wykreślenie art. 15a. Uważam, że wykreślenie art. 15a zatrzyma więcej osób niż obecny dodatek motywacyjny.

    1. Dolit

      Wpis bez sensu - a na jakiej podstawie likwidować dobry przepis. Idąc twoim tokiem rozumowania to po 12 " z kim z nich bym nie rozmawiam, to każdemu zależy na wykreśleniu" 25 lat i powrotu do 15. Dalej, "z kim z nich bym nie rozmawiam, to każdemu zależy na wykreśleniu" 2,6% i powrotu do 3% - i tak sobie można pisać o wykresleniach. Nie ma powodu do wykreślenia - to nie koncert życzeń. Poza jedną grupą nikomu nie zmieniano przepisów w trakcie - wszyscy wiedza na co się pisali. Z jednym się zgadzam - należy wprowadzić jeden system emerytalny czyli wszystkich do ZUS - nikt nie będzie miał pretensji do nikogo bo wszyscy będą mieli to samo. Co to za system że zdrowe chłopy koło 40 mają emkę czasami wyższą niż cywile po 45 latach pracy i spokojnie pracują na drugą.

  21. Vox Populi

    Ludzie, co wy tu wypisujecie?!, prawda jest taka że rocznik 99-03 doskonale wiedział że od 1999 podlega pod reformę ogólnopolską OFE, kadrowy o tym informowali, wiedzoeliscoe że jesteście tylko w koszyku ZUS, no po co te bajki dziś opowiadacie?, tak trudno się przyznać że byliście tylko w ZUS a w 2003 wciągnięto was z powrotem pod ZER, po co ta narracja biednych, pokrzywdzonych misiów?. Tak naprawdę ktoś tu słusznie napisał , dopóki nie macie praw emerytalnych Państwo ma prawo zmienić Wam zasady gry w czasie meczu, ma prawo, bo nie macie praw nabytych, ile można to wbijać do głów?, tym bardziej że TK uznał tak samo a Sądy to podtrzymały, nikt z was nie wygrał żadnej sprawy dot. 15a, nikt, więc o co tutaj chodzi?. Tak naprawdę 15aa lub 15a w zw. z 15ab to wielki ukłon władzy dla małej grupy 99-03, może dlatego dostajecie ten prezent bo ktoś chce coś wam podarować bez wnikania mocno w temat i to jest źle, no ludzie, więcej pokory, podziękować, brać co swoje i nie lamentować na każdym forum.

    1. Kwiatek

      Każdy wie, że najbardziej korzystne są zasady z art. 15. Reszta to sposób na zabranie ludziom wypracowanych składek. Kiedyś 2,6 teraz 1,3 itd........

  22. Sgxx

    Pragnę zweryfikować głupoty opisane na tej stronie przez niektórych krytykujących innych. Panowie, Kadrowiec miał racje, pomylił się w jednej kwestii ale wynika to nie z jego błędu ale dokumentów wystawianych przez kadry i archiwa SG. SG powołano ustawą z listopada 1990 za zaczęło funkcjonować do 16 maja 1991 a wraz z tym kandydacka. Ci co zaczęli odbywać ZSW w WOP np. w lipcu 1989 r. kończyli w lipcu 1991 r. czyli w SG. Ci co zaczęli służbę w listopadzie 1990 r. kończyli już w kwietniu 1992 r już służba po nowemu: 18 m-cy. Niektóre oddziały SG wystawiały dokumenty za oba okresy skończone już w ramach SG że skończyli służbę kandydacką inne że ZSW. WSA w Warszawie w 2014 roku stwierdził że liczą się zasady z dnia przyjęcia a nie zwolnienia w kwestii co się odbyło. Kadrowiec jeżeli dostał dokumenty wcześniejsze z niektórych oddziałów SG mógł wyczytać 2 lata i 18 m-cy kandydackiej. Tu się kończy pomyłka choć oparta na dokumentach autentycznych SG. Kandydacka po utworzeniu SG trwała 18 m-cy jak w ZSW, później w związku z problemami finansowymi państwa zwalniano z niej po 15 m-cach, później skrócono do roku. Zbig bo fantazja jest nie piszcie i krytykujcie co usłyszeliście bo kolega powiedział tylko podajcie fakty

    1. Olej

      Jaki to ma znaczenie?, nastąpiła korekta do przepisów, koledzy napisali to wcześniej, przeczytaj, postaraj się zrozumieć. Tu nawet nie chodzi o czas służby zastępczej kandydackiej, problem tkwi w charakterze służby, systemie jako wtedy obowiązywał, szaregu nieprawidłowości które doprowadziły do podzielenia ludzi na dwie armie, dwa wojska, rozumiesz to wogóle?

    2. Były różnice w czasie

      Człowieku,słów brak, prosty przykład, byłem w wojsku ZSW 15 miesięcy, w tym samym, równorzędnie czasie kolega był w kandydackiej 13 miesięcy, rozumiesz czy średnio?

    3. Luka

      Sprawa była prosta, jest rok 1995, zasadnicza służba wojskowa trwała 15 miesięcy, zastępcza służba kandydacka 12 miesięcy, więc chyba coś kolega nie doczytał, poza tym ZSW to była służba 24 h, a służba kandydacka często 8h.

  23. Taurus

    Nie chcę wkładać kija w mrowisko i tak tu wrze. Przyjąłem się w 2005, mam 12 lat z cywila plus służba wojskowa 2 lata. Uważam że nie jest problemem sam art.15a, jest nawet dość uczciwy w stosunku do innych grup społecznych, wypracowujesz lata z cywila dostajesz emke z ZUS, adekwatna emka ZER z munduru. Przykre jest to że żrecie się o rzeczy na które nie macie najmniejszego wpływu, decyzje pewnie już zapadły. Kilka faktów, każdy dziś pracuje dłużej, stąd słowo klucz "25 lat", 25/-/18a 25 lat, dziadkowe 25+ 25 lat, 15a/15aa 25 lat, 18 h 25 lat, zwykła pragmatyka. Rozumiem że roczniki 99-03 wolą by wyłączyć roczniki 03-12 bo mają większe szanse jako mniejsza grupa, logiczne, ale zapomniały te osoby ze to 99-12 podlegają pod tą samą ustawę, czyli 15a/15lat do emki. Zapomnieli też że każdy uczciwie pracował i płacił składki, więc każdy z nas, was walczy o te same lata z taką samą mocą, nie powinno to nikogo dziwić. Pamiętam że w 2018 nikt z 99-03 nie protestował by wyłączyć roczniki 03-12 z tej walki, bo była większa siła przebicia, teraz 03-12 stały się mniej potrzebne, bo finał tuż tuż. Ktoś tu podnosił że 99-03 posiadały prawo nabyte, bo przyjęli się na warunkach art.15, tym osobom proponuję przeczytać kilka postanowień TK i kilka wokand sądowych w tej sprawie, może to otworzy ludziom oczy że tutaj naprawdę decyduje tylko dobra wola rządu nie prawa nabyte, bo nabywamy prawa dopiero w momencie nabycia praw emerytalnych. Dla porównania sytuacji, to samo może spotkać osoby przyjęte po 2010 z art.18h, ale to dopiero przed nami, być może tym osobom też ktoś cofnie zegar, jak wam w 2003. Uważam że ZSW vs Służba Zastępcza Wojskowa to wałek, kto zna przepisy wie że przepisy zostały tu unormalizowane i uporządkowane zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 , ktoś już to tutaj podnosił, obyśmy doczekali zrównania tych służb pod kątem naliczeń do art.15/15a. Zapomina też rocznik 99-03 że wielu z was woli pozostać przy art.15a, choćby osoby z małą ilością lat z cywila albo z bardzo dużą ilością lat z cywila, bo przewidują dłuższą pracę w cywilu po odejściu na emke, art. 15 im to uniemożliwi, poczytajcie co na ten temat co twierdzą osoby przyjęte przed 1999, oddali by wiele za art.15a. Osobiście wolę zdecydowanie art.15a, planuje pracę po odejściu że służby za 4-5 lat. Martwi mnie jedno, przy obecnej dynamice zmian społecznych, systemowych i gospodarczy, kto da mi gwarancję że utrzyma się precedens art.2 par.2 skoro dla wszystkich obowiązuje art.95 FUS vel ZUS?, zobaczymy też czy zadziała tu IKE?, co z kapitałem z OFE?, ale to przed nami, myślę że 99-03 tak prze do zwrotu lat bo ma świadomość że może kiedyś różnie być, mały aneks do ustawy i cześć, ale uwierzcie że 03-12 to też ludzie myślący i też ciężko pracowali na każdą złotówkę że zgromadzonych składek, nie tylko Wy macie lata z cywila. Tak czy tak, wasze spory nie mają sensu, oprócz tego że się trochę poszarpiecie, nie macie na nic wpływu, Państwo ma swoją strategie finansową, zrobią to co dyktuje ekonomia i stan budżetu Państwa, nie wasze rządania czy oczekiwania, budżet nie jest z gumy a każda reforma kosztuje, więc mniej napięć, więcej luzu, nie mam wpływu, nie robię ciśnień. Wojsko nie ma Związków a proszę, najwyższe PKB, super świadczenia i uposażenia, można?...

    1. Edi

      Sprawa art. 15 dla 99-03 to sprawa zwrotu dla tej grupy uprawnienia a nie nadania nowego jak uparcie próbuje to przedstawiać grupa 03-12. Skoro od 2016 roku 03-12 wisząc na postulacie zwrotu blokowało sprawę a rząd mówił "nie" bo co ma zwracać 03-12 to jakie mamy mieć do tego podejście. My mówimy tak: załatwiajcie sobie z rządem własne pretensje bo on już waszą sztuczną grupę podzielił - nie ma tematu i pozwólcie nam spokojnie załatwić nasze sprawy bez was skoro rząd mówił od 2016 roku że dla części (03-12) nie ma co zwracać aż wpisał to w porozumienie. Co tu jest niejasne. I tak byliśmy wyrozumiali i za naszą wyrozumiałość dziś płacimy art. 15aa po 25 latach zamiast tego co dostali byśmy bez lat szarpaniny między 2016 a 18 - art. 15 po 20 latach. Czemu grupa 03-12 sama bez grupy 99-03 nie pójdzie na rozmowy z rządem i przedstawi rządowi co ma mu zwrócić i jakie ma za tym przesłanki. Rząd klepał od 2016 roku że co z tego że art. 15a to grupa 99-12 ale przepisy z datą wsteczną wprowadził tylko 99-03 i tylko tym ma coś do zwrócenia - wpisał to ostentacyjnie do porozumienia bo nie docierało i nadal nie dociera. Kiedy więc dotrze. Rząd robi chyba najlepiej - nie rozmawia bo nie ma z kim i o czym. Powiedział i zapisał komu i zakończył temat.

    2. Obywatel

      Co oni wyprawiają z tym art15a najpierw podzielili służby datą wstecz od wejścia ustawy - art15a ,na daty przyjęcia do służby a teraz po raz drugi dzielą tych samych na daty odejścia ze służby ,co za farsa.

    3. Cezary

      Najgorsze jest to, że szaraki tradycyjnie będą z sobą walczyć, a na końcu i tak będzie tak jak ustalili inni, wyżsi rangą i statusem między sobą. Myślicie że jak zaczniecie pohukiwać to kogoś to przestraszy?. 99-03 jest Was garstka, tylko z 03-12 stanowiliscie jakaś siłę, monolit, były szanse na zniany w 2018, teraz zrobią z wami co będą chcieli, eliminacja z projektu 03-12 była błędem, moim zdaniem 15aa jest wielkim prezentem od władzy, mimo wszystko, tyle ode mnie.

  24. mio

    Wstępowałem do służby w 2004 i doskonale wiedziałem na jakich zasadach. Miałam wtedt 6 lat z cywila. Dlatego nie rozumiem tych 03 12 o co im chodzi. O co tak krzyczą? Pamiętam jak kadrowa wspomniała o latach z cywila, i gościu który przyjmował się ze mną mówił że nie ma co myśleć co będzie grunt, ze się dostał do firmy. Myślę że wtedy już wszyscy wiedzieli na jakich zasadach wstępują Na 100% kadrowe informowały o latach z cywila

    1. Wstępowałem w lutym 2004

      Też wstępowałem do służby w 2004, czyli ten sam czas, mam 10 lat w cywila, nikt mnie ani moim kolegom z ośki słowa nie powiedział na temat istnienia 15a, więc nie opowiadaj bajek, myślę że jesteś z rocznika 99-03 i chcesz upozorować przekaz że była informacja, nie było, to wyszło nagle, ktoś coś rzucił, ludzie zaczęli sprawdzać, nawet kadrowi nie informowali, więc skończ manipulować

    2. A bywa tak i tak

      Wiesz co, dla równowagi dodam że znam synka który wstępował do służby w 2001 i był w pełni poinformowany że podlega 15a, więc zależy gdzie byłeś, w jakim regionie. Jedno jest pewne, ten przepis jest sprawiedliwy, powinniście wszyscy z 1999 do dziś po niego podlegać, bez wyjątku.

    3. Ludwik

      Mio, aleś dzieciaku wymyślił, mogłeś się lepiej wysilić, dla mnie tylko i wyłącznie podział na pracę w służbie i pracę w cywilu, to uczciwe wobec podatnika z ZUS i emeryta z ZER, no tylko tak, osobne emerytury, ile wypracowałeś, tyle masz.

  25. Logiczny

    Kolego kadrowiec uważam, że zrobiłeś ładną rozprawkę filozoficzną. Ja napiszę krótko, chodzi o to żeby dla wszystkich były jedne i przejrzyste zasady, a wprowadzanie czwartego sytemu emerytalnego w służbach tylko różnicuje i robi zamieszanie. Każdy powinien mieć możliwość wyboru odchodząc ze służby, dolicza, czy nie dolicza cywila. Każdy powinien być traktowany tak samo. Budżet w mojej ocenie wcale nie musi na tym tracić. Ponieważ, gdy ktoś doliczy cywila do munduru to zyska ZUS, a gdy ktoś zdecyduje się na drugą emeryturę z ZUS, to zyska służba. Prosto, przejrzyście i uczciwie, więc likwidacja art 15a i takie same zasady dotyczące doliczania lub nie cywila, to jedyne wyjście.

    1. Toffi

      Logoczny, to co napisałeś oznacza że każdy podległy pod 15a z 99-12 powinien mieć prawo wyboru, doliczam lub nie doliczam cywila, tu się zgadzam, wolny wybór, ale dla każdego, nie wybrańców 99-03