Reklama

Służby Mundurowe

Wsparcie operacyjne dla mundurowych. Kraka Jet Board wypełnia lukę w systemie

Autor. SOAL Marine Group

Zmieniające się realia współczesnego pola walki i rosnące znaczenie środowiska wodnego w konfliktach wymuszają na siłach zbrojnych dostosowanie taktyki oraz wyposażenia do nowych wyzwań. Operacje w środowisku wodnym wymagają rozwiązań technologicznych, które zwiększają skuteczność działań w tym trudnym, często dynamicznie zmieniającym się środowisku.

Polska, z uwagi na swoją geopolitykę, musi uwzględniać środowisko wodne w działaniach operacyjnych. Rzeki, jeziora, rozbudowana linia brzegowa Morza Bałtyckiego oraz rozlewiska tworzą zróżnicowane środowisko, które wymaga elastyczności w planowaniu i realizacji misji.

Operacje specjalne w środowisku wodnym to jedne z najtrudniejszych i najbardziej wymagających działań realizowanych przez siły specjalne. Wymagają one precyzyjnego planowania, zaawansowanego wyposażenia oraz wysokiego poziomu wyszkolenia operatorów.

Działania na wodzie odbywają się na akwenach o zróżnicowanym charakterze – od otwartego morza, przez strefy przybrzeżne, po rzeki, jeziora czy bagna. Często są to obszary trudnodostępne, z ograniczoną głębokością lub przeszkodami naturalnymi, jak mielizny, rafy czy gęsta roślinność. Akcje te odbywają się często na obszarze kontrolowanym przez przeciwnika, gdzie ryzyko wykrycia jest wysokie. Cicha i skryta praca jest kluczowa dla powodzenia operacji.

Od lat 90. XX w. w ratownictwie wodnym, służbach o charakterze policyjnym i polskich Siłach Zbrojnych eksploatowane są między innymi superszybkie łodzie R.I.B. Są one wykorzystywane do szybkiego transportu personelu, wsparcia logistycznego i działań patrolowych. Jako szybkie łodzie desantowe operujące na wodach przybrzeżnych i wewnętrznych, stosowane do monitorowania akwenów oraz zabezpieczania linii brzegowej. Jako łodzie rozpoznawcze, stosowane przez jednostki specjalne do operacji obserwacyjnych i działań skrytych.

Są to niezastąpione, bardzo skuteczne jednostki, zdarzają się jednak scenariusze, szczególnie w misjach wymagających błyskawicznej reakcji, w których transport łodzi może stanowić wyzwanie logistyczne. Duże gabaryty i znaczna masa wymagają specjalistycznego sprzętu do załadunku i przechowywania a wóz transportowy, platforma lub przyczepa przez swoje rozmiary mocno ograniczają możliwości dostarczenie łodzi w trudnodostępne tereny. Jeśli czas dostarczenia ekwipunku na miejsce operacji stanowi czynnik krytyczny, to transport łodzi stanowi poważne ryzyko w powodzeniu operacji.

Autor. Ha3o

Również płytkie wody, bagniste lub silnie zarośnięte rejony, obszary z przeszkodami mogą w znacznym stopniu ograniczać manewrowość większych jednostek. Co więcej w operacjach wymagających działania w ukryciu głośne napędy spalinowe, w które są wyposażone łodzie, mogą zdradzać obecność jednostki w otoczeniu przeciwnika.

Opisane wyżej sytuacje to tylko jednostkowe przykłady, dowodzące, że w obliczu coraz bardziej złożonych wyzwań środowiskowych i operacyjnych istnieje luka w liście wyposażenia floty sprzętu wodnego, której uzupełnienie jest istotnym krokiem w celu wsparcia działań w misjach o kluczowym znaczeniu operacyjnym.

Luka w systemie

Kraka Jet Board to platforma pływająca, która może wypełnić lukę w tradycyjnych rozwiązaniach stosowanych w operacjach na wodach przybrzeżnych i śródlądowych, kiedy istnieje konieczność użycia małych, zwrotnych jednostek, łatwych w transporcie, błyskawicznie uruchamianych i z możliwością szybkiego ukrycia lub maskowania.

Wprowadzenie takich platform jak Kraka do wyposażenia pozwala na lepsze wykorzystanie możliwości operacyjnych, zwiększenie skuteczności działań rozpoznawczych i dywersyjnych, ratowniczych, patrolowych, logistycznych i specjalnych. To zaawansowana technologicznie, sztywna pływająca deska z systemem automatycznego napełniania, napędem elektrycznym i systemami czujników.

Autor. Ha3o

Kraka może być szybko aktywowana z lądu, okrętów podwodnych, czy innych jednostek pływających, jak również zrzucana ze spadochronem. Jej konstrukcja umożliwia precyzyjne podejście w płytkich i niedostępnych rejonach wodnych. Niski profil akustyczny i radarowy również minimalizuje ryzyko wykrycia platformy podczas operacji. Kompaktowe wymiary umożliwiają łatwy transport nawet w plecaku operatora.

Istnieje możliwość wykorzystywania Kraka Jet Board w różnych zadaniach – od transportu personelu, przeprowadzania operacji ratunkowych (SAR), przez transport systemów komunikacyjnych, aż po operacje związane z ewakuacją lub dostarczaniem sprzętu, niemal w każdych warunkach operacyjnych.

Opracowana przez szwedzką firmę SOAL Marine, Kraka jest rozwiązaniem, które odpowiada na potrzeby działań ratowniczych, patrolowych, logistycznych i specjalnych w najtrudniejszych warunkach wodnych.

Kraka w szczegółach

Kraka Jet Board to zaawansowana platforma pływająca, której konstrukcja łączy nowoczesne technologie i wyjątkową wytrzymałość. Wzmocniona konstrukcja pozwala na uzyskanie sztywności i stabilności porównywalnej z jednostkami o sztywnym kadłubie (RIB), przy zachowaniu znacznie niższej wagi. Hypalon zapewnia odporność na uszkodzenia mechaniczne, działanie soli morskiej wysokie temperatury i promieniowanie UV, co czyni Kraka odpowiednią do długotrwałego operowania w trudnych warunkach. Z kolei wykorzystana technologia „drop stitch” przy zachowaniu lekkiej konstrukcji gwarantuje sztywność i stabilność. Sprzęt można przechowywać pod wodą na głębokości do 26 metrów.

Kraka Jet Board jest wyposażona w elektryczny, bezszczotkowy, silnik o mocy 11 kW. Pełna wodoszczelność eliminuje potrzebę stosowania jakichkolwiek wewnętrznych płynów chłodzących, pozwala zredukować zabiegi konserwacyjne i umożliwia bardzo płytkie operacje wodne.

Autor. Ha3o

Silnik zapewnia odpowiednią dynamikę i precyzję sterowania, niezbędne w działaniach o wysokim ryzyku, zmniejsza emisję dźwięku, umożliwiając realizację operacji w rejonach monitorowanych przez przeciwnika. Maksymalna prędkość (18 węzłów) pozwala na szybkie przemieszczanie się po wodzie nawet z pełnym obciążeniem. Zasięg operacyjny wynosi do 60 minut pracy na jednym ładowaniu, w zależności od prędkości i obciążenia platformy.

Kraka Jet Board zasilana jest akumulatorem litowo-jonowym, który można szybko wymienić na wodzie, zapewniając nieprzerwaną pracę podczas misji. Brak emisji spalin ogranicza ślady operacyjne.

Udźwig wynosi do 600 kg (wersja KRAKA 600) co pozwala na transport dwóch operatorów w pełnym wyposażeniu lub ciężkiego sprzętu. Deska występuje też w wersji KRAKA MIL 250 (udźwig do 250 kg) oraz KRAKA MIL 400 (udźwig do 400 kg). 

Autor. Ha3o

Sprzęt posiada system automatycznego pompowania CO₂, a także przycisk „Take me home” – awaryjny przycisk, który pozwala na wykorzystanie resztki energii w baterii na natychmiastowe bezpieczne wycofanie. 

Oprócz tego, rozwiązanie wyposażone jest w magnetyczny klucz „dead man’s grip”, który zapewnia bezpieczeństwo operatora oraz automatyczne wyłączenie napędu w przypadku przewrócenia platformy. Kraka Jet Board posiada również czujniki temperatury i inne zabezpieczenia.

Platforma dostępna jest w trzech wersjach – Transport, Air (do zrzutów z powietrza) oraz Dive (do przechowywania pod wodą).

Wszechstronne zastosowanie

Kraka Jet Board to narzędzie, które sprawdzi się w różnorodnych scenariuszach – od ratownictwa po operacje wojskowe. Dzięki możliwości pełnego zanurzenia, platforma umożliwia działania zarówno na powierzchni wody, jak i pod nią.

Co istotne, istnieje możliwość łatwego dostosowania platformy do specyficznych wymagań misji. Modułowe wyposażenie obejmuje: maszt ISR, stanowiska ogniowe, opcjonalne akcesoria - takie jak dodatkowe akumulatory, systemy kamuflażu, zestawy airdrop, dedykowane skrzynie transportowe, które umożliwiają dalsze dostosowanie platformy do specyficznych potrzeb operacyjnych.

Warto podkreślić, że Kraka generuje znikome zakłócenia akustyczne, co znacząco zmniejsza ryzyko wykrycia przez przeciwnika w czasie operacji. Konstrukcja i zastosowane materiały zmniejszają wykrywalność przez radary, co pozwala na działania w strefach monitorowanych przez wroga.

Oprócz tego, platformą można sterować manualnie, zdalnie i autonomicznie (z programowaniem trasy). Posiada opcje maskowania zarówno w spektrum widzialnym, w podczerwieni jak i termowizji.

Autor. SOAL Marine Group

Kompaktowe wymiary po złożeniu umożliwiają transport platformy w pojazdach, śmigłowcach oraz na większych jednostkach pływających, a także w plecaku. Holując Krakę za miękką łodzią bądź skuterem, można ją oddzielić (wypiąć z holu). Platformę można rozdzielić w dowolnej chwili po rozmieszczeniu operatorów lub sprzętu w ustalonych pozycjach. Można ją też szybko ukryć pod wodą na głębokość 2 m (w torbie zanurzeniowej: na głębokość nawet 26 m), co wymaga jedynie odkręcenia zaworów na dziobie.

Dzięki zaawansowanemu elektronicznemu mechanizmowi napełniania Hammar CQB, istnieje możliwość ponownego napełnienia deski Kraka. Elektroniczny wyzwalacz jest całkowicie autonomiczny, jego aktywacja może być dostosowana i ustawiona według parametrów takich jak głębokość, zetknięcie z wodą lub manualnie.

System SWORD  służy do zrzutu platformy ze śmigłowca, zapewnia szansę na szybkie dostarczenie platformy w trudno dostępne rejony i prowadzenie akcji ratunkowych lub operacji taktycznych. Sword to wodoszczelny pojemnik, który chroni platformę przed uszkodzeniem podczas uderzenia, nie stanowi zagrożenia dla skoczka, umożliwia szybkie rozpakowanie platformy i wprowadzenie do operacji: wymaga zdjęcia pokrywy, w celu wyciągnięcia platformy i aktywowanie napełnienia.

Dla kogo?

Kraka Jet Board może być przełomowym rozwiązaniem zwiększającym skuteczność działań w środowisku wodnym dla polskich służb mundurowych i specjalnych. Jej zdolność do szybkiego rozłożenia, cicha praca oraz możliwość działania w trudnych warunkach czynią ją niezastąpionym narzędziem operacyjnym.

Wprowadzenie Kraka do wyposażenia instytucji takich jak Straż Graniczna, Policja czy jednostki wojskowe (np. GROM, FORMOZA) może znacząco podnieść ich zdolności operacyjne, szczególnie w kontekście ochrony granic wodnych, realizacji zadań ratowniczych i prowadzenia operacji specjalnych.

Warto dodać, że od lat pojawiają się argumenty za wprowadzeniem nowych, bardziej wszechstronnych jednostek pływających, takich jak Kraka Jet Board, które uzupełnią tradycyjny sprzęt i otworzą nowe możliwości operacyjne.

Autor. SOAL Marine Group

Kraka to narzędzie, które może być wykorzystywane zarówno w operacjach wojskowych, jak i w zadaniach cywilnych. Dzięki swoim rozmiarom i cichej pracy Kraka jest idealna do działań prewencyjnych i patrolowych. Platforma jest dostosowana do różnorodnych scenariuszy operacyjnych dzięki swojej elastyczności i zaawansowanym możliwościom technicznym.

Platforma jest niezastąpiona w rejonach z trudnym dostępem, takich jak wąskie kanały, rozlewiska, mielizny czy bagna. Może być wykorzystywana przez Policję oraz Straż Graniczną w działaniach prewencyjnych i kontrolnych na rzekach, jeziorach oraz w strefach przybrzeżnych, a także przy patrolowaniu akwenów granicznych.

KRAKA Jet Board może być również narzędziem skutecznie wspierającym działania jednostek specjalnych. Dzięki niskiemu profilowi radarowemu i cichej pracy umożliwia operacje na wodach przybrzeżnych i otwartym morzu czy wsparcie misji dywersyjnych. Minimalna wykrywalność pozwala też na efektywne prowadzenie misji wywiadowczych i obserwacyjnych. Może być też stosowana jako sucha platforma dla nurków bojowych, zwiadowców i snajperów.

Kraka - dzięki stabilnej konstrukcji i dużej ładowności - wspiera także akcje poszukiwawczo-ratunkowe. Jej zdolność do operacji w płytkich wodach pozwala na dotarcie do rejonów niedostępnych dla tradycyjnych jednostek ratunkowych. 

System umożliwia transport poszkodowanych i sprzętu medycznego w sytuacjach i lokalizacjach gdzie inne jednostki mają ograniczone możliwości działania. Może pełnić również funkcję samobieżnej platformy roboczej, umożliwiając transport zasobów (systemy łączności, amunicja, materiały wybuchowe czy sprzęt do prowadzenia rozpoznania) na linię woda-ląd.

Co ciekawe, większe modele Kraka są zdolne do przewożenia pojazdów takich jak quady lub Polaris UTV i dostarczanie ich dosłownie na suchy ląd.

Autor. SOAL Marine Group

W porównaniu do tradycyjnych rozwiązań, takich jak RIB, Kraka pozwala na większą mobilność, niższą wykrywalność i łatwiejszy transport, co czyni ją istotnym wsparciem w operacjach wymagających szybkości, precyzji i niezawodności.

Artykuł sponsorowany

Reklama

Komentarze

    Reklama