Straż Pożarna
PSP gotowa na kryzys
W Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej powstał Zespół Zarządzania Kryzysowego. „Zespół jest organem opiniodawczo-doradczym komendanta głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego” – czytamy w zarządzeniu komendanta głównego PSP.
W Dzienniku Urzędowym Komendy Głównej Państwowej Straży Pożarnej opublikowane zostało zarządzenie szefa formacji w sprawie „organizacji, składu oraz miejsca i trybu pracy Zespołu Zarządzania Kryzysowego w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej”. Dokument powołuje do życie Zespół Zarządzania Kryzysowego, który – jak czytamy – będzie „organem opiniodawczo-doradczym Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej w sprawach inicjowania i koordynowania działań podejmowanych w zakresie zarządzania kryzysowego”.
W jego skład wejdzie przewodniczący (komendant główny PSP) oraz zastępcy przewodniczącego (zastępcy komendanta głównego PSP). W zespole pracować będą też – jako członkowie – dyrektorzy poszczególnych Biur w Komendzie Głównej: Biura Ochrony Ludności, Krajowego Centrum Koordynacji Ratownictwa, Biura Przeciwdziałania Zagrożeniom, Biura Informatyki i Łączności, Biura Logistyki, Biura Komendanta Głównego oraz pełnomocnik do spraw Ochrony Informacji Niejawnych. Na sekretarza zespołu wyznaczono naczelnika Wydziału Bezpieczeństwa Cywilnego Biura Ochrony Ludności.
Jak czytamy w zarządzeniu, skład zespołu może być „rozszerzony o komendantów wojewódzkich i komendantów szkół PSP” oraz dyrektorów Biur KG PSP, którzy nie zostali wymienieni jako członkowie. „Przewodniczący Zespołu, z własnej inicjatywy, na wniosek zastępców przewodniczącego Zespołu bądź pozostałych członków Zespołu, może zapraszać do udziału w jego posiedzeniach inne osoby, jeżeli posiadają wiedzę i doświadczenie niezbędne w pracach Zespołu” – podkreślono.
Czytaj też
Dodatkowo wskazano, że dyrektor Biura Ochrony Ludności będzie odpowiedzialny za przygotowanie organizacyjne posiedzeń, a także będzie zapewniał obsługę merytoryczną oraz administracyjną prac zespołu. „W przypadku wymagającym natychmiastowej analizy i oceny zagrożenia oraz zapewnienia koordynacji działań związanych z zaistniałą sytuacją kryzysową, przewodniczący Zespołu, a w razie jego nieobecności zastępca przewodniczącego Zespołu, zwołuje posiedzenie Zespołu w trybie natychmiastowym” – zaznaczono.
„Przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności wyznaczony przez niego zastępca przewodniczącego Zespołu, może zlecać ekspertom opracowanie analiz, prognoz, ekspertyz, opinii lub koncepcji rozwiązań programowych, systemowych i organizacyjnych” – dodano w zarządzeniu.
Rzecznik komendanta głównego PSP st. bryg. Karol Kierzkowski w rozmowie z InfoSecurity24.pl podkreślił, że Zespół Zarządzania Kryzysowego powstał w ramach planu zarządzania kryzysowego, który posiada Komenda Główna PSP. „Wymóg ten jest związany z postanowieniami krajowego planu zarządzania kryzysowego, który opracowuje Rządowe Centrum Bezpieczeństwa” - powiedział.
„Jest to zespół, który jest doraźny. Jeżeli jest sytuacja kryzysowa to komendant główny na podstawie zarządzenia zwołuje taki zespół” – wyjaśnił. Dodał przy tym, że zespół nie będzie się spotykał cyklicznie. „Będzie zwoływany, kiedy wystąpi taka potrzeba” – podkreślił.