Reklama

Straż Graniczna

Turbolet L-410 wraca do Polski

Autor. Straż Graniczna

19 funkcjonariuszy z Biura Lotnictwa Straży Granicznej zakończyło ponad miesięczna misję INDAL0 2022 w Hiszpanii, która była koordynowana przez Agencję Frontex - poinformowała rzecznik prasowa komendanta głównego Straży Granicznej por. Anna Michalska. To pierwsza zagraniczna misja z wykorzystaniem samolotu Turbolet L-410.

Reklama

Jak przekazała formacja, w misji w Hiszpanii uczestniczyli funkcjonariusze SG oraz pracownicy formacji - piloci, operatorzy, technicy pokładowi, mechanicy oraz osoby odpowiedzialne za logistykę. Była to pierwsza misja zagraniczna z wykorzystaniem najnowszego samolotu SG - Turboleta L-410. SG posiada łącznie dwa tego typu statki powietrzne, które trafiły do formacji w 2020 roku. Koszt ich zakupu to 110 mln zł. Zakup samolotów w 90 proc. finansowany był z Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego.

Reklama

Straż Graniczna przekazała, że już od kilku lat podczas operacji Frontex "Indalo" kraje Unii Europejskiej rozmieszczają swoje samoloty i statki patrolowe na południu Hiszpanii. W przypadku samolotów, bazą jest lotnisko w Maladze. W tym roku misja w której uczestniczyła polska załoga trwała 6 lipca.

Celem tych działań jest zapobieganie nielegalnej migracji oraz zwalczanie przerzutu nielegalnych towarów z Algierii i Maroka do krajów Unii Europejskiej. Załoga polskiego statku powietrznego doskonale wywiązała się ze swoich zadań, odnotowując wiele skutecznych działań.
Por. Anna Michalska ze Straży Granicznej, rzecznik prasowa komendanta głównego SG

Por. Michalska dodała, że w tym roku zaplanowany jest udział funkcjonariuszy z Biura Lotnictwa Straży Granicznej jeszcze w dwóch misjach. Zaznaczyła, że w ramach wspólnych operacji koordynowanych przez Agencję Frontex, statki powietrzne Lotnictwa SG realizują misje zarówno nad obszarami morskimi, jak i lądowymi.

Reklama
Ze względu na duże zagrożenie przestępczością zorganizowaną, polegającą na przemieszczaniu nielegalnych migrantów z krajów Afryki Północnej i Środkowej, a także państw bliskiego wschodu na terytorium krajów Unii Europejskiej, statki powietrzne Straży Granicznej wykonują zadania głównie w rejonie basenu Morza Śródziemnego oraz w innych rejonach Unii Europejskiej w zależności od potrzeb.
Por. Anna Michalska, rzecznik prasowa komendanta głównego SG

Jak podaje Straż Graniczna, Turbolety L-410 wchodzące w skład floty SG posiadają jedne z najnowszych systemów obserwacyjnych nie tylko w Europie, ale i na świecie. Formacja zaznacza, że samoloty L-410 UVP E-20 wyposażone są w dwa silniki turbinowe, które pozwalają na szybkie dotarcie do rejonu planowanego rozpoznania. Formacja podkreśla, że w przypadku ewentualnej awarii jednego z silników samolot może kontynuować lot do najbliższego lotniska. "Ze względu na dużą moc jednostek napędowych oraz gabaryty, samoloty posiadają duży ciężar załadowania i możliwe jest zainstalowanie na ich pokładzie systemów niezbędnych do prowadzenia obserwacji i rozpoznania" - informuje SG.

YouTube cover video

Na wyposażeniu samolotów znajdują się m.in. radary umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej. System automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych, zainstalowany w maszynach, pozwala na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków, a dzięki systemowi obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu możliwa jest precyzyjna identyfikacja obserwowanych obiektów, znajdujących się w odległości 15 km, a modem łączności satelitarnej na przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz łączność telefoniczną na rozległych obszarach morskich. Jak dodano, samoloty posiadają także wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.

Flota powietrzna SG to obecnie 18 statków powietrznych w tym: pięć śmigłowców PZL-KANIA, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec H-135, śmigłowiec R-44 Robinson, dwa samoloty L-410 Turbolet, samolot M28 Skytruck, samolot M20 Mewa, cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz dwa samoloty ASP S15-1 Stemme.

Źródło:PAP / InfoSecurity24.pl
Reklama
Reklama

Komentarze