Reklama

Straż Graniczna

Straż Graniczna kupuje Legwana

Autor. Adam Świerkowski/Defence24.pl

Straż Graniczna zamierza kupić Lekki Pojazd Rozpoznawczy Legwan. Umowę - pomiędzy SG a firmą Rosomak S.A., wchodzącą w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej - zawarto podczas tegorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach. Jak informuje MSWiA, orientacyjna wartość zamówienia to 2,3 mln zł brutto.

Legwany pojawią się w Straży Granicznej? Jak na razie raczej nie, bowiem podpisana 5 września umowa, dotyczy zakupu jednej sztuki pojazdu. W zeszłym roku umowę na dostawę ok. 400 sztuk za kwotę 1,2 mld złotych podpisała Agencja Uzbrojenia, a pierwsze egzemplarze dotarły z Korei do Polski. Dostawy wszystkich zamówionych przez wojsko pojazdów mają zostać zrealizowane w latach 2024-2030.

Pojazdy Legwan - czyli KIA KLTV - dostarczane są droga morską z Korei, a w Polsce ich dostosowaniem do wymogów zamawiającego zajmuje się firma Rosomak S.A. Z zakupem KLTV związany jest również transfer technologii, który pozwoli stopniowo przenosić produkcję poszczególnych podzespołów do Polski. Jego wielkość będzie jednak zależeć od rozmiaru zamówień, które mogą docelowo sięgnąć kilku tysięcy wozów.

Autor. Adam Świerkowski/Defence24.pl

LPR Legwan napędzany jest 3-litrowym tłokowym silnikiem wysokoprężnym Hyundai D6EB V6 o mocy około 225 KM. Połączony jest on z 8-biegową automatyczną skrzynią biegów Hyundai A8TR1. Wóz posiada niezależne zawieszenie oraz napęd na wszystkie koła, na których zamontowane są wkładki typu run flat pozwalające na dalszą jazdę po utracie ciśnienia w oponach. Maksymalna prędkość pojazdu może wynosić 130 km/h, a zasięg to 640 km. Masa pojazdu wynosi 5,7 tony.

Czterodrzwiowe nadwozie Legwana zapewnia załodze (4 osoby, plus ewentualnie strzelec obsługujący uzbrojenie zamontowane na obrotnicy) ochronę balistyczną zgodną na poziomie I wedle normy STANAG 4569 (jest możliwość podwyższenia poziomu ochrony). W dachu znajduje się właz wraz z obrotnicą, na której będzie można zainstalować różnego typu uzbrojenie, jak uniwersalne karabiny maszynowe kal. 7,62 mm, wielkokalibrowe kaemy kal. 12,7 mm lub granatniki automatyczne kalibru 40 mm.

Otwarte pozostaje pytanie, czy w przyszłości SG zdecyduje się za zakup większej partii. Póki co, jak informuje MSWiA, orientacyjna wartość zamówienia to 2,3 mln zł brutto.

Warto zauważyć, ze podczas tegorocznych targów MSPO wystawiane są także inne pojazdy opancerzone, zarówno skrycie bazujące na cywilnych SUV-ach i pickupach, jak i taktyczno-interwencyjne zbudowane na komercyjnych podwoziach, które - w przeciwieństwie do typowo wojskowej konstrukcji jaką jest KIA KLTV/Legwan - mogą być lepiej przystosowane do wsparcia realizacji zadań przez funkcjonariuszy Straży Granicznej.

Reklama
Reklama

Komentarze (8)

  1. Jankesd

    Dzień dobry Państwu. Zarząd SG prawdopodobnie przepłaci za swojego Legwana, a nawet idzie to w kierunku niegospodarności . Przykład Jeśli tzw. wersja eksportowa w Korei sprzedają go po $150 tyś za sztukę, a tym samym zaoszczędziliby 1,7 mln zł na jednym pojeździe. To SG powinna bezpośrednio kupować w Korei bez pośredników. Drugi przykład Kanada kupiła dla Ukrainy 200 Senatorów za 67,3 mln dolarów amerykańskich, czyli wychodzi po 336 tyś za sztukę w przeliczeniu na złotówki 1.312.349 zł. Porównując te dwa modele to chyba jest różnica w cenie i funkcjonalności. Trzeci przykład to WARAN na bazie Tatry /Patriot 2 /,ale na tym modelem SG się nie pochyliło, a jest już robiony w Polsce, jak już dbają o tzw. przemysł zbrojeniowy w Polsce.

  2. Norman

    Spektakularny zakup w porażającej wielkości...idealny do ofotografowywania się decydentów. 1 SZTUKA

  3. Pucin:)

    Nie wiedzą co zrobić z KLTV, więc wciskają go wszystkim - najprawdopodobniej WP go nie chce gdyż nie wyszły testy w WITPiS w Sulejówku?

  4. Pucin:)

    Czyżby WP go nie chciała po testach w Sulejówku? - więc wciskają go komu się da!!! 400 szt i na tym powinien być koniec głupoty!!!

  5. Norman

    Straż graniczna powinna mieć około 100 takich pojazdów z zsmu 12,7 oraz wyrzutnią prostą p.panc...stanowiło by to istotne wzmocnienie ew.sił obrony.Ale o czym.my mówimy jak nawet cały skład SG nie ma karabinków...hełmów i kamizelek na stanie.

  6. Chyżwar

    Skończyły się czasy, w których Strażnicy Graniczni mogli jeździć Land Roverami. Dobrze, że wreszcie ktoś, o produkcji KLTV pomyślał.

  7. WSK74PL

    Zabawne, że publicznie podpisuje się umowę na jeden pojazd. Ten pojazd posłuży raczej do testów, chyba że ma się stać pojazdem defiladowym?

  8. michmu

    jeden samochodzik za ponad dwa miliony. ilościowo troche mało, cenowo troche dużo. gdzie tu sens?

Reklama