Policja
Policja wybrała gogle noktowizyjne dla pilotów
Wiemy już kto dostarczy policyjnym pilotom gogle noktowizyjne. Jak wynika z informacji przekazanych przez Komendę Główną Policji, za najkorzystniejszą uznana została oferta spółki Griffin Group, z którą policja podpisała już umowę na realizację dostaw. Co ciekawe, choć wydawało się, że formacja ma dość spory wybór – do przetargu przystąpiło 7 firm – ostatecznie 4 oferty w ogóle nie podlegały punktacji.
O tym, że policja zamierza kupić 16 kompletów gogli noktowizyjnych InfoSecurity24.pl pisał już na początku roku. Wtedy też dowiedzieliśmy się jakie podmioty są zainteresowane realizacją zamówienia. Do wydania formacja miała ponad 1,4 mln złotych, a sprzęt ma być wykorzystywany m.in. przez pilotów najnowszych policyjnych maszyn, czyli Bell 407GXi oraz Sikorsky S-70i Black Hawk.
O tym, że dwie spośród siedmiu złożonych propozycji nie mieszczą się w założonym budżecie wiadomo było już w momencie otwarcia ofert. W związku z tym można było przypuszczać, że propozycje spółki Allies Incorporated (1 804 754,40 złotych brutto) oraz spółko Navitec (1 597 770,00 złotych brutto), nie będą brane pod uwagę. Tak też się stało i z informacji jakie przekazała KGP wynika, że obie te oferty zostały odrzucone. Podobny los spotkał oferty jeszcze dwóch firm – Works 11 i Glomex MS Polska – choć w tym przypadku nie chodziło o pieniądze, bowiem zaproponowane kwoty mieściły się w policyjnych "widełkach". Odrzucenie czterech ofert spowodowało, że "w grze" pozostało trzech graczy – UMO (1 170 528,00 złotych brutto), Griffin Group (1 197 232,80 złotych brutto) oraz PCO (1 239 840,00 złotych brutto).
Zgodnie z przekazanymi wcześniej informacjami, oferty ocenione były zgodnie z kryteriami w których 60 proc. stanowiła cena, 22 proc. – ciężar gogli noktowizyjnych z mocowaniem do hełmu i zasilaniem, 12 proc. – okres międzyprzeglądowy, 4 proc. – czas wykonania naprawy gwarancyjnej, a ostatnie 2 proc. to okres gwarancji. Łącznie najwięcej punktów (98,66) zdobyła oferta spółki Griffin Group, choć od drugiej w stawce propozycji UMO (93,35), dzieli ją niewiele ponad 5 punktów. Obie firmy otrzymały identyczną punktację w niemal wszystkich ocenianych kryteriach poza jednym. Gogle zaproponowane przez Griffin okazały się ponad 300 gram lżejsze, co zaważyło o wygranej. Z informacji jakie uzyskała redakcja InfoSecurity24.pl wynika, że policyjni piloci otrzymają gogle NVLS Micro Anvis.
Czytaj też: Niższe wymogi sprawnościowe dla policjantów?
Noktowizory działają na zasadzie wzmocnienia światła z otoczenia w systemie optoelektronicznym. Noktowizyjne gogle lotnicze (NVG) zapewniają komfortową stereoskopową obserwację z zachowaniem odczucia naturalnych kształtów, wielkości obserwowanych przedmiotów i scenerii. Dzięki temu możliwa jest nie tylko obserwacja otoczenia maszyny, ale również skuteczne i bezpieczne dokonywanie odczytów wskaźników pokładowych, a co za tym idzie pilotaż maszyny. Niezbędne jest do tego specjalne oświetlenie kabiny i samej maszyny, które współpracuje z goglami NVG i nie powoduje oślepienia użytkownika. Wszystkie pozyskane w ostatnich latach przez Lotnictwo Policji śmigłowce dostosowane są do użycia gogli. Zgodnie z wymaganiami zawartymi w dokumentacji przetargowej, gogle NVG mają współpracować z hełmami Alpha 900 stosowanymi przez załogi maszyn S-70i Black Hawk oraz Bell 407GXi.
Jak wynika z informacji przekazanych przez KGP, umowę na dostawę gogli podpisano 11 maja.
DM/JS