Reklama

Policja

Policja wybiera skrycie opancerzone BMW X5

Fot. CBŚP
Fot. CBŚP

Komenda Główna Policji wskazała najkorzystniejszą, ale też jedyną złożoną, ofertę w postępowaniu dotyczącym dostaw skrycie opancerzonych terenówek. Sprawa wydaje się przesądzona, ale przypomnijmy, że formacja była już w tym samym punkcie parę miesięcy temu. I to z tym samym zwycięzcą. Jak się jednak okazało, do podpisania umowy nie doszło, i to nie z winy policji.

Doczekaliśmy się rozstrzygnięcia kolejnego przetargu Komendy Głównej Policji, którego celem jest zlecenie dostaw trzech skrycie opancerzonych, nieoznakowanych osobowo-terenowych pojazdów. Charakteryzował się on nie tylko tą samą specyfikacją techniczną samochodów, ale również tą samą ceną i tą sama ofertą, złożoną przez konsorcjum składające się z firm Zdunek Premium i Hibneryt. Wydaje się, że wystarczy podpisanie umowy i sprawa zostanie załatwiona, ale historia postępowań dotyczących tego sprzętu każe przezornie poczekać na podpisanie umowy. Konsorcjum to zostało już bowiem wskazane w jednym z dwóch poprzednich postepowań, zakończonych niepowodzeniem, jako jego zwycięzca, ale ostatecznie uchyliło się od podpisania umowy, choć formacja kilkukrotnie wzywała do podpisania dokumentów oraz do wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy. Jeśli tym razem podpisy na dokumentach zostaną ostatecznie złożone, to do policji trafią - jak dowiedział się InfoSecurity24.pl - skrycie opancerzone BMW X5.

Do wydania policja miała po 2 mln złotych na jeden pojazd, więc budżet jakim dysponowała KGP wynosił równo 6 mln złotych brutto. By udzielić zamówienia formacja musiała więc znaleźć dodatkowe środki, ale "jedynie" prawie 88 tys. złotych. Konsorcjum cenę realizacji zamówienia wskazało bowiem na dokładnie 6 087 654,84 zł brutto. Oferta zakłada również co najmniej 5-letnią gwarancję na pojazd (w tym na pojazd bazowy, na którym dokonano zabudowy), obejmująca również opancerzenie przedziału II (kapsuła załogowa) wraz ze wszystkimi szybami kuloodpornymi oraz 5-letnie bezpłatne przeglądy okresowe. Samochody do formacji mają trafić, zgodnie z wymaganiami KGP, najpóźniej do listopada 2021 roku, ale zależeć będzie to również od tego, na jakim pojeździe bazowym będą zabudowane. W przypadku tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2020 r. wyznaczony on został na 31 maja 2021 r., a tych zabudowanych na pojeździe bazowym z 2021 r. na 17 listopada 2021 r.

Na pojazdy tego typu zapotrzebowanie w formacji zgłosiło Centralne Biuro Śledcze Policji oraz kontrterroryści. Pierwsza służba potrzebuje ich dokładnie sześć, a Centralny Pododdział Kontrterrorystyczny Policji "BOA" oraz SPKP - łącznie trzy sztuki takich pojazdów. Na pilną potrzebę ich zakupu wskazywał jeszcze we wrześniu 2020 roku, podczas spotkania sejmowej Komisji Administracji i Spraw Wewnętrznych, pierwszy zastępca komendanta głównego Policji nadinsp. Dariusz Augustyniak. Mówił jednak wtedy o tym, że policji przydałoby się ich 10. A większość z nich, zgodnie z jego słowami, miała trafić ma do Centralnego Biura Śledczego Policji (zapotrzebowanie wskazywał na 9).

Przypomnijmy, że do mundurowych trafić ma terenówka, która wykorzystywana będzie w trakcie akcji i operacji policyjnych, transportu osób i przesyłek wymagających zwiększonej ochrony. Pojazd ma być czarny metalizowany, z trzema przedziałami (komora silnika, kapsuła załogowa, przedział bagażowy). Chodzi o terenówki kategorii M1 lub M1G o typie nadwozia SB (pojazd opancerzony), z co najmniej czterema miejscami siedzącymi w kabinie i napędem 4x4. Policja wymaga, by były one wyposażone w silnik spalinowy, co najmniej ośmiocylindrowy w układzie V, o zapłonie iskrowym, spełniający co najmniej normę emisji spalin Euro 6. Mają on charakteryzować się mocą netto nie mniejszą niż 275 kW i pojemnością baku min. 80 litrów. Komenda Główna Policji chce też by pojazdy, które trafią do formacji, były wyposażone w układ hamulcowy z systemem zapobiegającym blokowaniu kół pojazdu podczas hamowania i asystenta siły hamowania. Prędkość maksymalną wskazano na nie mniejszą niż 175 km/h.

Zgodnie ze specyfikacją przedmiotu zamówienia, pojazdy mają posiadać całkowicie opancerzoną kapsułę załogową, z kuloodpornymi szybami. Policja wymaga, by posiadały one klasę bezpieczeństwa VR6, a także odporność na wybuch min na poziomie minimum 15 kg ekwiwalentu TNT, z odległości nie większej niż 4 metry z boku pojazdu oraz dwóch granatów ręcznych DM 51 pod podłogą pojazdu. Konstrukcja całego pojazdu ma umożliwiać jazdę po przestrzeleniu/przebiciu wszystkich opon i spadku w nich ciśnienia do zera. Formacja wymaga również, by kapsuła załogowa posiadała awaryjny system ewakuacyjny umożliwiający szybkie opuszczenie jej i nadwozia pojazdu bez użycia narzędzi - także w przypadku awarii instalacji elektrycznej. Pojazd musi być również wyposażony w przełącznik sterujący funkcją "BLACKOUT" umożliwiający włączenie/wyłączenie świateł do jazdy dziennej oraz wszystkich elementów oświetlenia zewnętrznego i wewnętrznego w trakcie jazdy i na postoju, umieszczony w miejscu łatwo dostępnym dla kierowcy.

MR

Reklama
Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama