Reklama

Policja

124 Craftery w rękach policji

Fot. Wielkopolska Policja
Fot. Wielkopolska Policja

AMZ-KUTNO wraz z grupą VW Grupa Cichy-Zasada zakończyły realizacją dostaw 124 oznakowanych furgonów w wersji wypadowej „W” dla policji. Za nowe samochody Komenda Główna Policji zapłaciła ok. 33 mln złotych brutto. 

Najkorzystniejszą ofertę w zeszłorocznym postępowaniu Komenda Główna Policji wybrała jeszcze w czerwcu 2020 roku. Umowę podpisano w kolejnym miesiącu, a dokładnie 21 lipca 2020 roku. Jak już wiemy, dostawy udało się zrealizować bez opóźnienia, choć pierwotnie zakładano inne ich terminy. Pierwszych 80 pojazdów dostarczonych miało zostać formacji do listopada 2020 roku, a reszta do grudnia 2020 roku, ale daty te przesunięto odpowiednio na grudzień 2020 roku i marzec 2021 roku. Policja odbierać miała po 7-9 samochodów dziennie. 

Przekazane radiowozy to najnowsza wersja VW Crafter. Samochód jest wyposażony w automatyczną skrzynię biegów i silnik o mocy 177 KM. Pozwala na przejazd siedmiu policjantów wraz z pełnym wyposażeniem. Wnętrze furgonów zostało specjalnie zaprojektowane dla potrzeb funkcjonariuszy Oddziałów Prewencji Policji. W tylnej części znalazł się specjalny regał na osobiste wyposażenie policjantów oraz inne elementy sprzętu technicznego i śpb. Wewnątrz są specjalne boxy na hełmy, sporo uchwytów oraz portów ładowarek elektrycznych. Na autach zainstalowano również zestawy ochronne szyb. 

Przypomnijmy, że policja na zakup 124 wozów tego typu miała do wydania 40 mln złotych brutto, więc całkiem sporą kwotę udało jej się zaoszczędzić. To jednak nie jedyne furgony, o których zakup policja "walczyła" od zeszłego roku i na których zakupie może sporo zaoszczędzić, biorąc pod uwagę budżet. Jeszcze w styczniu br. formacja wskazała najkorzystniejszą ofertę w postępowaniu na 142 furgony wypadowe, które mają trafić na wyposażenie prewencji do 4 listopada 2021 roku (w trzech transzach). Zainteresowane realizacją tego zamówienia okazało się dwa podmioty, ale spółka MAN Truck & Bus Polska złożyła tę - zdaniem policji - najkorzystniejszą ofertę. Formacja nie informowała jeszcze o podpisaniu umowy, ale jeśli do tego dojdzie, to za dostawy zapłaci trochę ponad 36 mln złotych brutto. Do wydania było natomiast ponad 42,5 mln złotych brutto.

Zgodnie ze specyfikacją przygotowaną przez policję, pojazdy mają być napędzane minimum 4-cylindrowym silnikiem spalinowym, spełniającym co najmniej normę emisji spalin Euro 6, o pojemności nie mniejszej niż 1 950 cm3, osiągając przy tym moc netto silnika nie mniejszą niż 130 kW (175 KM). Pojazd ma rozpędzać się do prędkości maksymalnej nie mniejszej niż 160 km/h. Pojemność zbiornika paliwa ma wynieść co najmniej 70 litrów. Wnętrza furgonów muszą być podzielone na kabinę kierowcy, przedział osobowy oraz przedział magazynowy, a wszystkie szyby pojazdu mają zostać zabezpieczone przed uszkodzeniem lub zniszczeniem w przypadku ataku na furgon podczas wykonywania przez policjantów ich zadań służbowych. Ma to być możliwe dzięki zastosowaniu krat zamontowanych po zewnętrznej stronie pojazdu, ale tak aby zapewnić kierowcy furgonu dobrą widoczność podczas jazdy. Furgony muszą być przystosowane do przewozu łącznie 7 funkcjonariuszy prewencji oraz niezbędnego sprzętu służbowego o wadze do 160 kg. W specyfikacji zaznaczono, że ma to być 7 sztuk zestawów PZ umieszczonych w torbach transportowych, 5 sztuk tarcz ochronnych (mała tarcza lub duża tarcza), 7 kasków z ochroną twarzy, 7 pałek szturmowych, 7 sztuk broni służbowej (mogą to być strzelby gładkolufowe, pistolety maszynowe lub karabiny szturmowe AKMS), jeden plecakowy miotacz pieprzu, 7 kamizelek kuloodpornych, 7 hełmów kuloodpornych i gaśnica mgłowa. Pojazd po zabudowie musi posiadać minimalną ładowność wynoszącą 790 kg.

MR

Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze

    Reklama