Nowy skaner trafi do KAS na granicy z Ukrainą
Krajowa Administracja Skarbowa wprowadza na jednym z przejść granicznych z Ukrainą nowy skaner osobowy Rohde & Schwarz QPS, oparty na dotąd niestosowanej na polskich granicach technologii fal milimetrowych. Urządzenie ma zwiększyć skuteczność kontroli i skrócić czas odpraw, uzupełniając wykorzystywane obecnie systemy kontroli bagażu i pojazdów.
Nowa technologia w kontroli podróżnych
Skaner QPS wykorzystuje fale milimetrowe odbijające się od odzieży i ukrytych pod nią obiektów. System analizuje zaburzenia sygnału i prezentuje je operatorowi w formie neutralnej sylwetki z zaznaczeniem miejsca potencjalnej nieprawidłowości, bez generowania obrazów anatomicznych. Umożliwia to precyzyjne wskazanie obszarów wymagających dalszej kontroli przy zachowaniu standardów ochrony prywatności.
Autor. Maciej Szopa/Defence24
Technologia pozwala wykrywać szeroki zakres przedmiotów ukrywanych przy ciele. Dotyczy to m.in. pakietów gotówki, elementów metalowych i broni, przedmiotów wykonanych z tworzyw sztucznych, kompozytów i materiałów drukowanych w 3D, a także niewielkich nośników danych. System wskazuje również obecność substancji o innej gęstości niż odzież i ciało, co ułatwia wykrywanie płynów, materiałów sypkich czy narkotyków. Skaner nie identyfikuje rodzaju substancji, ale sygnalizuje każdą anomalię wymagającą dalszej weryfikacji.
Wpływ na proces odpraw
Zastosowanie technologii fal milimetrowych ma ograniczyć liczbę kontroli manualnych i usprawnić odprawę podróżnych. Skanowanie trwa kilka sekund, a operator natychmiast otrzymuje informację o ewentualnych nieprawidłowościach. Rozwiązanie stanowi wsparcie dla kontroli prowadzonych dotychczas głównie z wykorzystaniem skanerów RTG i tradycyjnych metod sprawdzenia.
Czytaj też
Część szerszego programu modernizacyjnego
Zakup skanera wpisuje się w realizowany przez KAS program modernizacji infrastruktury granicznej na wschodniej granicy Unii Europejskiej. Celem działań jest zwiększenie wykrywalności prób przemytu, poprawa skuteczności kontroli oraz utrzymanie przepustowości przejść w warunkach rosnącego ruchu osobowego i towarowego.
