Kwestia art. 15a uzależniona od stanu gospodarki po epidemi

25 maja 2020, 13:58
MSWiA_1
Fot. MSWiA

Funkcjonariusze liczyli, że – zgodnie z porozumieniem podpisanym jesienią 2018 roku – sprawa rozwiązań prawnych w kwestii art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym załatwiona zostanie jeszcze w zeszłym roku, a tymczasem MSWiA nie przedstawiło do tej pory propozycji. Jak się okazuje, nie ulegnie to szybko zmianie. Jak informuje NSZZ Policjantów, podczas ostatniego spotkania roboczego, "wiceminister nie wykluczył, że będzie to kolejny krok rządu i uda się go wykonać jeszcze w tym roku", jednak na jej załatwienie policjanci przyjęci po roku 1999 "będą musieli poczekać do chwili pojawienia się symptomów ożywienia gospodarczego po epidemii". 

W myśl obowiązujących dziś przepisów, emerytury dla funkcjonariuszy ustala się według różnych zasad zależnych od tego, kiedy wstąpili do służby. Jak przekonywali w ubiegłym roku związkowcy, w petycji skierowanej do marszałka Sejmu, "to zróżnicowanie nie ma żadnego przekonującego uzasadnienia". Ich zdaniem, moment rozpoczęcia służby nie jest cechą istotną, która mogłaby stanowić podstawę "odmienności w ustalaniu podstaw i wysokości emerytury".

Petycję złożono w sierpniu ubiegłego roku i wydawało się, że choć do końca roku nie pozostało za wiele czasu, MSWiA zdoła przedstawić chociaż zarys propozycji zmian oczekiwanych przez mundurowych. Tak się jednak nie stało, a temat art. 15a od tego momentu powracał wielokrotnie, jednak bez większych konkretów. Sytuację w ostatnim czasie skomplikowała dodatkowo trwająca epidemia koronawirusa, a w zasadzie kryzys gospodarczy jaki się z nią wiąże lub wiązać będzie.

Pandemia koronawirusa pokrzyżowała wiele planów i oddaliła perspektywę wprowadzenia kilku rozwiązań, na które z niecierpliwością czekają policjanci. Okazuje się jednak, że stanowcza i konsekwentna postawa NSZZ Policjantów w połączeniu z przychylnością kierownictwa resortu SWiA przynoszą oczekiwane rezultaty.

fragment komunikatu Biura Prasowego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów

Jak podkreślają związkowcy, na spotkaniu roboczym z wiceszefem MSWiA, które odbyło się 22 maja, "w sprawach wymagających legislacji zajęto się tematami dodatku przedemerytalnego, art. 15a, art. 115a, płatnymi nadgodzinami, do których według NSZZ Policjantów powinien mieć prawo każdy policjant zaangażowany w walkę z pandemią niezależnie od rodzaju dodatku, wykorzystaniem środków wakatowych oraz propozycjami zmian w procesie dyscyplinarnym, uznawanymi przez NSZZ Policjantów za niekorzystne". Minister Wąsik miał zapewnić, że "w pierwszej kolejności rząd zajmie się przede wszystkim ustanowieniem dodatku przedemerytalnego dla policjantów z wysługą powyżej 25 i 28,5 lat oraz ekwiwalentem za niewykorzystany urlop, należnym policjantom przechodzącym na emeryturę". Nieco bardziej problematyczna wydaje się jednak kwestia art. 15a.

"Z mniejszą ilością konkretów (w porównaniu do przepisów dot. m.in. wprowadzenia dodatku przedemerytalnego - przyp. red.) potoczyła się rozmowa na temat art. 15a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym funkcjonariuszy" – piszą związkowcy. Jak dodają "MSWiA nie rezygnuje z uregulowania tej sprawy, jednak na jej załatwienie policjanci przyjęci po roku 1999 <<będą musieli poczekać do chwili pojawienia się symptomów ożywienia gospodarczego po epidemii>>".

Wiceminister nie wykluczył, że będzie to kolejny krok rządu i uda się go wykonać jeszcze w tym roku. Jednym z wariantów, jaki bierze się pod uwagę przy wyliczaniu skutków likwidacji art. 15a jest to, że z rozwiązania tego skorzystają policjanci przyjęci do służby w latach 2000 – 2003, którzy osiągną minimum 25 lat służby. Ich emerytura mundurowa miałaby wzrosnąć o lata pracy w cywilu na zasadach określonych w art. 15 ust. 1.

fragment komunikatu Biura Prasowego Zarządu Głównego NSZZ Policjantów

Czy tegoroczny termin ostatecznego rozwiązania kwestii art. 15a jest realny? Wydaje się, że wiele – jeśli nie wszystko – zależy od tego w jakiej kondycji będzie budżet państwa. Warto bowiem przypomnieć, że już skutki finansowe zmian jakie MSWiA chce wprowadzić w tzw. superustawie spotkały się z ostrą reakcją resortu finansów. Trudno zatem sobie wyobrazić, by zrównanie statusu funkcjonariuszy - związane z koniecznością znalezienia w budżecie dodatkowych środków - było możliwe bez poprawy sytuacji gospodarczej, o czym zresztą wprost - jak wynika z relacji NSZZP - informuje wiceszef MSWiA. I choć termin wprowadzenia zmian jest wciąż niepewny, wydaje się, że jeśli MSWiA przedstawi środowisku konkretne rozwiązania, a przynajmniej ich projekt, to już samo rozpoczęcie merytorycznych dyskusji na ten temat może ostudzić nieco gorącą atmosferę jaka narosła wokół całej sprawy. Czas więc na ruch MSWiA.

DM

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 40
Bolo
wtorek, 26 maja 2020, 19:14

Wariant art.15 dla +25 spowoduje szybsze odejścia, powody oczywiste, lepiej zachować prawo do II emerytury i wliczyć każdy rok z cywila przed i po służbie niż dostać 2-3 letni ochłap i cieszyć się jak głupi z bateryjki.

15a
wtorek, 23 czerwca 2020, 09:44

Nic dodać i ująć. Znoszenie art.15a po 25 latach służby działa na niekorzyść zainteresowanego. Druga sprawa to kolejna już zmiana warunków pseudo porozumienia i uzgodnień gdzie była mowa o 20 latach służby. Farsa, ściema, mydlenie oczu

Niewierzacy
środa, 27 maja 2020, 13:06

Dokładnie

Zbyszek
czwartek, 11 czerwca 2020, 23:58

I na drugą emeryturę marne szanse.

poll
wtorek, 26 maja 2020, 10:30

w 2018 podpisano porozumienie w którym jak byk jest napisane że do końca 2019 ma pyć na paierze projekt rozwiązania. w połowie 2020 piszą że jescze nie wiedza jak to zrobic i że trzeba na to pieniędzy kiedys była rozmowa o funkcjonariuszu kóry jest przyjęty miedzy 99-03 ma minimum 20 lat służby, teraz 25 lat służby i rok przyjęcia 2000-2003 ludzie przecież to plucie nam w twarz!!! ZZ też należy sie dostać kopniaka za dawanie sie wodzić za nos!!!

Policjant
poniedziałek, 25 maja 2020, 22:49

Jakie 25 lat minimum? Znowu robią nas w balona. Skoro emerytura przysługuje po 15 latach to jakie 25 lat. Jeszcze 20 lat jest do przyjęcia ale nie 25. Z tego co mi wiadomo to taka była umowa więc niech związki wezmę się za to co obiecali

Blekot
niedziela, 31 maja 2020, 13:19

Ciekawą koncepcję przestawiono w 2016 roku. Minimum było 20 lat munduru

TxW
poniedziałek, 25 maja 2020, 21:29

Co mi da 13 lat cywila przy założeniu że muszę służyć minimum 25lat. W takim przypadku bez łaski przepracuje 4 lata i mam Maxa.Znowu zaczynają nas totalnie olewać

Królik
wtorek, 26 maja 2020, 00:42

Największy błąd w motywowaniu mundurowego to... kij i marchewka!

niewierzący
poniedziałek, 25 maja 2020, 19:57

co raz bardziej bawią mnie te artykuły :-D :-D 1- Nie wiedziałem, że w 2019 roku w Polsce była już epidemia coronavirusa ???? 2 -Kwestia art.15a też dobre, po 25 latach służby doliczą lata z cywila???? Pytam więc jak ? Jeśli np. ktoś z cywila miał np 13-14 lat ? a więc znowu oszukujemy. Trochę już żyje i nauczyłem się jednego. W Polsce obowiązuje bardzo dziwna praworządność. Jeśli przepis działający wstecz, działa na korzyść państwa i niekorzyść obywatela jest zgodny z prawem, natomiast działający na korzyść obywatela i niekorzyść państwa jest sprzeczny z prawem. Z art. 15a nie ma się już co łudzić, nawet jeśli co tam "pomajstrują" to będzie to wyglądało tak, że większość lat z cywila przepadnie, a max emerytura i tak będzie miała przecież tylko 75 proc. Będzie to jeszcze głupsze rozwiązanie od tego millerowego z 2003, bo nie będzie możliwości otrzymywania emerytury z zusu, za lata pracy w cywilu.

Blekot
niedziela, 31 maja 2020, 13:22

Zgadzam się w zupełności

!???
sobota, 30 maja 2020, 00:55

Zgadzam się. Oszukają nas. ja tez mam wiele lat z cywila i tylko na tym stracę jak będzie od 25 lat. Była mowa o 20 latach i to był projekt ministerstwa !!! To dlaczego związki tak ulegają? Więc niedługo z taką polityka kadrowa spowodują ze zostaną sami starsi policjanci na stanowiskach ( którzy maja dodatki 2500 zł miesięcznie ) i młodzież bo reszta odejdzie. Zresztą mało kto wytrzymuje w kryminalnym do 25 lat służby. Chyba ze ktoś ma ciepła posadkę to sobie może siedzieć 30 lat. wychodzi na to ze strajkowaliśmy po to aby teraz komendanci i naczelnicy ( bo oni głownie maja po 25 lat ) otrzymali dodatki po 1500 lub 2500 zł a nas wykiwają jak zwykle.

bogdan
niedziela, 31 maja 2020, 13:24

Masz rację ja ma 17 lat cywila. Jak dotrwam do pełnej emki z munduru to będę miał około 45 lat pracy. Ustawa nie przewiduje nagrody za 45 lat !!!

Tweets InfoSecurity24