Służby Mundurowe
Embraer KC-390 w przetargu na samolot SAR dla Kanady?
Koncern Embraer oficjalnie zgłosił propozycję swojego najnowszego samolotu KC-390 w kanadyjskim przetargu FWSAR (ang. Fixed Wing Search and Rescue) o wartości szacowanej na ponad 2 mld dolarów. Dotąd jako oferentów wymieniano Airbus Defence and Space z samolotem C295, Alenia Aermacchi z maszyną C-27J Spartan oraz Lockheed Martin z C-130J Super Hercules. Procedura ma rozpocząć się w styczniu przyszłego roku.
Royal Canadian Air Force miały w planach zakup 17 samolotów ratowniczych, jednak realna ich liczba zostanie przez rząd w Ottawie określona na podstawie możliwości ekonomicznych i zdolności do realizacji wyznaczonych zadań. Jednym z istotnych elementów procedury będzie ocena liczby maszyn oferowanych typów, jakie będą niezbędne do zapewnienia zabezpieczenia misji ratowniczych i poszukiwawczych. Nowe maszyny FWSAR mają zastąpić flotę wiekowych już C-130 Hercules i DHC-5 Buffalo.
Koncern Embraer oficjalnie zgłosił swój najnowszy samolot KC-390 w kanadyjskim przetargu FWSAR (ang. Fixed Wing Search and Rescue), którego wartość szacowana jest na ponad 2 mld dolarów. Procedura ma rozpocząć się w styczniu przyszłego roku.
Przetarg ma zostać oficjalnie ogłoszony w połowie stycznia przyszłego roku i rozstrzygnięty do końca 2016 roku. Pierwszy samolot ma być dostarczony w ciągu trzech lat od podpisania kontraktu, a ostatni przed końcem 2023 roku. Szacowana wartość to 2,3 mld dolarów USA (3,1 mld dolarów kanadyjskich). Na zwycięzcę czeka nie tylko umowa dotycząca zakupu samolotów SAR, ale tez konktrakt na obsługę i wsparcie techniczne przez 20 lat.
Wstępnie wśród kandydatów na FWSAR wymieniano samoloty Lockheed Martin C-130J Super Hercules, Airbus C295 i Alenia Aermacchi C-27J Spartan, z których jako faworytów widziano raczej dwa ostatnie. Obecnie do wyścigu włącza się Embraer ze swoim najnowszym samolotem KC-390, który został oblatany w lutym 2015 roku, ale dotąd zebrano już zamówienia na ponad 60 egzemplarzy.
KC-390 to średni, dwusilnikowy górnopłat o konstrukcji metalowo-kompozytowej, przeznaczony do wykonywania zadań transportu lotniczego, tankowania w powietrzu, ale też misji ratowniczych czy pożarniczych. Może zabrać ładunek o masie 23,5 tony. Jejgo napęd stanowią silniki turbowentylatorowe International Aero Engines V2500-E5, stosowane m. in. w samolocie Airbus-321-200. KC-390 ma osiągać prędkość maksymalną 850 km/h i zasięg ponad 6 tys. km bez wykorzystywania instalacji do tankowania w locie. Maszyna ma się charakteryzować relatywnie niskimi kosztami eksploatacji i niskim czasem obsługi. Producent podkreśla, że samolot pierwotnie miał wśród planowanych zadań również realizację operacji ratowniczych, ewakuacyjnych i patrolowych.
Czytaj więcej: Embraer KC-390 - Wszechstronny transportowiec z Brazylii