Przestępcy, zajmujący się nielegalnym obrotem działami sztuki, coraz częściej przenoszą swoje działania do Internetu. Stąd kluczowe stają się wspólne operacje na płaszczyźnie międzynarodowej, takie jak ATHENA oraz PANDORA II. W ramach działań koordynowanych przez INTERPOL, Europol oraz Światową Organizację Celną odzyskano ponad 41 tys. różnych dzieł sztuki oraz elementów pochodzących z miejsc pracy archeologów.
INTERPOL oraz Europol pochwaliły się w lutym sukcesem wspólnych operacji wymierzonych w przestępców zajmujących się nielegalnym pozyskiwaniem oraz obrotem dziełami sztuki. Pierwsza, globalna operacja służb celnych o kryptonimie ATHENA, została oparta na ścisłej współpracy Światowej Organizacji Celnej (WCO) oraz Interpolu. W Europie, bardziej regionalnie, działania zostały podjęte w ramach operacji PANDORA II, koordynowanej przez Europol oraz hiszpańską Guardia Civil, aktywny udział brała w niej także policja grecka. W sumie, w trakcie działań służb celnych oraz policyjnych, wspieranych w większości przez ministerstwa kultury z ponad 81 państw świata, pod koniec zeszłego roku udało się odzyskać 41 tys. różnych artefaktów kultury i sztuki. Począwszy od obrazów, rysunków, porcelany, monet, aż po obiekty pochodzące z prac archeologicznych.
INTERPOL, Europol oraz Światowa Organizacja Celna skupiły swoje działania na sferze koordynacji aktywności służb oraz instytucji narodowych, a także udostępniły kluczowe w tego rodzaju działaniach bazy danych. W sumie rozpoczęto ponad 200 spraw i zatrzymano 53 osoby, zaangażowane w nielegalny obrót dziełami sztuki oraz artefaktami kultury. Koordynacja działań w sferze regionalnej i globalnej jest obecnie jeszcze większym wymogiem niż to było w przeszłości, określającym skuteczność podejmowanych starań, gdyż znaczna część nielegalnych praktyk przenosi się do Internetu. Pozwala to tym samym przestępcom na efektywniejsze przekazywanie informacji o pozyskaniu danego dzieła sztuki lub artefaktu bezpośrednio do paserów lub osób zainteresowanych ich zakupem. Co więcej, wiele rejonów konfliktogennych stało się w ostatnim czasie miejscem masowych kradzieży eksponatów muzealnych oraz artefaktów z miejsc pracy archeologów, pozwalając tym samym na finansowanie nie tylko działań grup przestępczych, ale również organizacji terrorystycznych, które w ten sposób zyskują pieniądze na prowadzenie własnych działań np. w Syrii.