Bezpieczeństwo Wewnętrzne
MSPiR walczy o łódź
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa walczy o zakup łodzi ratowniczej o zwiększonej zdolności holowniczej. Służba SAR tego samego dnia poinformowała bowiem o nieudzieleniu zamówienia w ramach ostatniego ogłoszenia oraz opublikowała nowe. Za nowy sprzęt jednostka chce zapłacić max. milion złotych netto.
Służba SAR stara się zlecić dostawę łodzi ratowniczej o zwiększonej zdolności holowniczej. Łódź będzie przeznaczona do prowadzenia akcji ratowniczych polegających na udzielaniu pomocy niedużym jednostkom pływającym, przystosowaną do zwalczania zagrożeń i zanieczyszczeń olejowych.
Zgodnie z wymaganiami, łódź oraz jej wyposażenie powinny charakteryzować się dużą odpornością na działanie czynników atmosferycznych umożliwiając wieloletnią eksploatację w warunkach hydrologiczno-meteorologicznych umożliwiających prowadzenie akcji przeciwrozlewowych - stan morza 4-5, wysokość fali do 2,0 m. Ponadto powinna charakteryzować się stosunkowo wysoką autonomicznością pozwalającą na prowadzenie działań operacyjnych przez okres co najmniej 12 godzin.
Funkcje podstawowe jednostki, to: prowadzenie akcji związanych z poszukiwaniem i ratownictwem na morzu; możliwość holowania małych, do 15 m długości, jednostek pływających; współpraca w zakresie zwalczania zanieczyszczeń olejowych na morzu ze specjalistycznymi jednostkami do zwalczania zanieczyszczeń, w głównej mierze polegająca na holowaniu zapór; aktywne, polegające na mechanicznym zbieraniu oleju z powierzchni wody, zwalczanie zanieczyszczeń olejowych na morskich wodach przybrzeżnych, osłoniętych w portach i wodach śródlądowych.
Zamówienia, które Służba SAR opublikowała w marcu br., nie udało się jednak udzielić. Wtedy też informowano, że łączna wartość dostawy to milion złotych netto. Realizacją dostawy zainteresowany był tylko jeden podmiot, czyli DESMI Ro-Clean A/S z Danii, który koszt dostawy wskazał na ponad 1,3 mln złotych. Jak poinformowała Służba SAR w połowie czerwca, wykonawca ten został wykluczony, a jego oferta odrzucona.
Czytaj też: 3 mld złotych na modernizację służb w tym roku
W razie udzielenia zamówienia, łódź miała zostać dostarczona do końca listopada 2019 roku. Termin ten nie zmienił się wraz z publikacją nowego ogłoszenia o zamówieniu. Na oferty Służba SAR czeka tym razem do 22 lipca br.
Morska Służba Poszukiwania i Ratownictwa powołana została w 2000 roku ustawą, która weszła w życie w 2002 roku. Obszar działania Służby SAR obejmuje polską strefę odpowiedzialności za poszukiwanie i ratowanie oraz polskie obszary morskie określone ustawą o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej, w których skład wchodzą morskie wody wewnętrzne, morze terytorialne oraz polska wyłączna strefa ekonomiczna na Morzu Bałtyckim.
Czytaj też: Straż Graniczna kupiła dwa miliony naboi
Służba SAR dysponuje obecnie m.in. 12 statkami ratowniczymi, ośmioma brzegowymi stacjami ratowniczymi oraz dwoma statkami przeznaczonymi do zwalczania zanieczyszczeń. Stacje i stacje ratownicze rozmieszczone są wzdłuż całego polskiego wybrzeża. W akcjach ratowniczych ze Służba SAR współdziałają: Marynarka Wojenna RP, Morski Oddział Straży Granicznej, Państwowa Straż Pożarna, Policja, WOPR, terenowe organa administracji morskiej, jednostki organizacyjne służby zdrowia, oraz inne, które mogą udzielić pomocy.