Reklama

Transportery opancerzone wspierają francuskich strażaków

Gąsienicowy transporter opancerzony M113 dostosowany do działań ratowniczo-pożarniczych należący do Straży Pożarnej Górnej Korsyki.
Gąsienicowy transporter opancerzony M113 dostosowany do działań ratowniczo-pożarniczych należący do Straży Pożarnej Górnej Korsyki.
Autor. SIS 2B - Cismonte / Facebook

Południe Francji nawiedził jeden z największych w historii pożarów, który pochłonął ponad 16 000 hektarów lasów i wiosek. Do jego gaszenia wykorzystano m.in. dostosowane do zadań ratowniczo-gaśniczych transportery opancerzone M113.

Pożar mający miejsce w departamencie Aude na południu Francji rozpoczął się we wtorek 5 sierpnia i stał się drugą co do wielkości tego typu katastrofą naturalną, jaka nawiedziła Francję. Miał on strawić ponad 16 000 hektarów lasów i wiosek (jak podaje agencja Reuters), doprowadzając do śmierci 1 osoby. Rannych zostało 18 osób, w tym 16 strażaków.

Reklama

Do gaszenia zaangażowanych zostało wiele jednostek strażackich, w tym m.in. działająca na Korsyce formacja SIS 2B wyposażona w pojazdy ratowniczo-gaśnicze… bazujące na amerykańskich transporterach opancerzonych M113. Mowa tutaj o 2 egzemplarzach, które otrzymały m.in. zbiorniki na wodę o pojemności 3200 litrów wraz z odpowiednim osprzętem.

Gąsienicowe transportery opancerzone M113 dostosowane do działań ratowniczo-pożarniczych należące do Straży Pożarnej Górnej Korsyki.
Gąsienicowe transportery opancerzone M113 dostosowane do działań ratowniczo-pożarniczych należące do Straży Pożarnej Górnej Korsyki.
Autor. SIS 2B - Cismonte / Facebook

Z racji na trakcję gąsienicową oraz swoje opancerzenie mogą one operować w trudniejszych warunkach i realizować zadania ratunkowo-gaśnicze zbyt niebezpieczne dla klasycznych pojazdów o trakcji kołowej. Do wsparcia regionu Aude wyruszyły oba znajdujące się na stanie jednostki transportery wraz z innymi pojazdami wspierającymi.

M113 to amerykański transporter opancerzony opracowany w drugiej połowie lat 50. XX. w. Wdrożono go do U.S. Army w 1960 roku jako podstawowy pojazd piechoty zmechanizowanej. Służył w tej roli do czasu wdrożenia bojowego wozu piechoty M2 Bradley. W celu obniżenia masy własnej kadłub wykonano z aluminium o grubości od 28 do 44 mm. Jednostkę napędową początkowo stanowił silnik gaźnikowy, jednak w późniejszych wariantach wymieniono go na wysokoprężny 6V53 o mocy 275 koni mechanicznych. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi wielkokalibrowy karabin maszynowy M2HB 12,7 mm. Obecnie M113 jest używany przez kilkadziesiąt armii świata w różnych wariantach, w tym m.in. w Polsce, USA, Kanadzie, Niemczech, Portugalii, Litwie czy Ukrainie.

Litewski transporter opancerzony M113.
Litewski transporter opancerzony M113.
Autor. Litewskie Ministerstwo Obrony
WIDEO: Wiceminister finansów: wszyscy funkcjonariusze powinni być traktowani równo, jeśli wykonują te same zadania
Reklama

Komentarze

    Reklama