Za Granicą

Rumuńskie poszukiwania śmigłowców dla kontrterrorystów

Black Hawk S-70i kontrterroryści
Zdjęcie ilustracyjne.
Fot. Marta Rachwalska

Przetarg na 3-6 śmigłowców wielozadaniowych do zadań transportowych, kontrterrorystcznych i ratowniczych ogłosiła Jednostka Wojskowa 0991 z Bukaresztu, realizująca zadania transportowe na rzecz Służby Wywiadu Rumunii (SRI - Serviciul Român de Informații). Na zakup wyasygnowano środki sięgające 160 mln euro. Faworytem przetargu może stać się Black Hawk z PZL Mielec. Maszyny tego typu zamówiła już rumuńska państwowa służba ratownicza SMURD (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare).

Przetarg został ogłoszony 11 maja i pozwala na składanie ofert do 4 lipca. Ich ocena oparta będzie na cenie, maksymalnym zasięgu, liczbie przewożonych pasażerów, udźwigu, dostosowaniu do NVG, maksymalnym pułapie, zużyciu paliwa i czasie gwarancji udzielonej przez dostawcę. Szczegółowe informacje dotyczące wymagań dostępne są jedynie oferentom, którzy będą spełniać wymagania formalne.

Jeśli chodzi o specyfikę możliwości operacyjnych maszyn, które mają zostać pozyskane, to podzielono je na 3 kategorie:

  • Minimum jeden, a maksymalnie dwa śmigłowce wielozadaniowe do transportu i misji kontrterrorystycznych dostosowane do operowania nad lądem;
  • Od jednego do dwóch śmigłowców do transportu i misji kontrterrorystycznych dostosowane do operowania w warunkach morskich;
  • Jedna lub dwie maszyny przeznaczone do transportu ważnych pasażerów i zarządzania kryzysowego.

Celem procedury jest więc pozyskanie maksymalnie sześciu średnich lub ciężkich śmigłowców wielozadaniowych, które będą realizować wymienione zadania na rzecz SRI. Głównym dysponentem maszyn będzie podlegająca tej służbie Brigada Antiteroristă, której zadania obejmują zarówno operacje kontrterrorystyczne jak też ochronę ważnych osób, w tym zagranicznych gości i dyplomatów.

Ze względu na specyfikę tego kontraktu i relatywnie krótki czas na składanie ofert największe szanse mają, jak się wydaje, koncerny Airbus Helicopters i Lockheed Martin. Pierwszy z nich posiada już zaplecze techniczne w postaci zakładów w Brasov, które zajmują się m.in. śmigłowcami H225 Super Puma i H225M Caracal. Są one najbardziej prawdopodobną propozycją tego producenta, choć nie wyklucza się też oferty obejmującej NH90.

Natomiast Lockheed Martin otrzymały w ubiegłym rok od Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Rumunii zamówienie na sześć śmigłowców S-70M Black Hawk, które powstają w PZL Mielec. Trzy maszyny w konfiguracji ratownictwa morskiego i trzy w wersji lądowej ma otrzymać w 2023 roku państwowa służba ratownicza SMURD (Serviciul Mobil de Urgență, Reanimare și Descarcerare). Dość prawdopodobne jest, że wymagania dotyczące maszyn dla SRI są zbliżone do tych zakontraktowanych dla SMURD. Zapewniłoby to nie tylko unifikację floty i obniżenie kosztów obsługi, ale też zwiększenie udziału lokalnej firmy Romaero, która współpracuje z koncernem Lockheed Martin m.in. w zakresie tworzenia bazy serwisowej dla rumuńskich Black Hawków.

Komentarze