Reklama

Pierwsza "ratownicza" Super Puma na Ukrainie

30 stycznia 2020, 08:53
H225M Ukraina 4 2
Fot. MilitaryAviationInUa/Twitter

Na Ukrainie wylądował kolejny śmigłowiec Airbus Helicopters H225 Super Puma. Maszyna przebyła samodzielnie ponad 3,4 tys. km z hiszpańskiego Albacete na lotnisko w Niżnym na północnej Ukrainie. Od poprzednich maszyn przeznaczonych dla Ministerstwa ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Ukrainy śmigłowiec H225 numer boczny "55" odróżnia konfiguracja i wyposażenie ratownicze, obejmujące m.in. wyciągarkę, mocowanie dla noszy i sprzęt medyczny.

Maszyna przeleciała do macierzystej bazy w Niżnym ponad 3400 km, docierając tam 25 stycznia 2020 roku. Śmigłowiec wystartował 20 stycznia z zakładów Airbus Helicopters España w Albacete, lądując po drodze w San Sebastian, Marsylii a następnie w Treviso niedaleko Wenecji, Budapeszcie, Sybinie, Braszowie, Jassie i Kijowie, skąd po sprawdzeniu trafił do Niżnego.  

Jest to jeden spośród 21 zamówionych przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Ukrainy śmigłowców Airbus Helicopters H225 Super Puma (będących cywilną wersją dobrze znanych w Polsce Caracali). Maszyna różni się jednak od śmigłowców, które dotąd trafiły do tego kraju, gdyż były to wiropłaty w klasycznej konfiguracji transportowej. Tymczasem H225 numer boczny "55" jest skonfigurowany do realizacji zadań poszukiwawczo-ratowniczych i wyposażony m.in. w reflektor szperacz, wyciągarkę nad prawymi drzwiami ładowni oraz sprzęt medyczny i umieszczony po lewej stronie trzypoziomowe mocowanie dla noszy z rannymi lub chorymi.

Warto podkreślić, że o ile maszyna przeszła remont, przebudowę i malowanie w hiszpańskich zakładach, to nie był to płatowiec nowy, lecz wyprodukowany w 2009 roku i mający na koncie niemal 2200 godzin lotu. Jest to jedna z maszyny pochodzących z firmy leasingowej Parilease, spółki zależnej BNP Paribas. Ich dotychczasowy użytkownik, firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku. Dzięki temu iż Ukraina zgodziła się przyjąć te maszyny, pierwszy śmigłowiec dostarczono w ciągu 3 miesięcy.  

Warto przypomnieć, że śmigłowce Super Puma to jedynie część ogromnego kontraktu zawartego w lipcu 2018 roku na dostawę 51 maszyn trzech różnych typów za łączną sumę 558 mln euro. Obejmuje ona 21 średnich maszyn H225 Super Puma, 10 lekkich dwusilnikowych H145 oraz 24 H125 Écureuil. Cena pojedynczej maszyny Super Puma dla Ukrainy to 15,6 mln euro.

KomentarzeLiczba komentarzy: 28
KrzysiekS
piątek, 31 stycznia 2020, 13:16

Kluczowe zdanie "firma CHC Helicopters, pozbyła się floty 20 maszyn po katastrofie H225 u wybrzeży Norwegii w maju 2016 roku." To zdanie świadczy o tej maszynie firma która podjęła tą decyzję jest profesjonalna nie uczyniła tego bez analizy.

wtorek, 11 lutego 2020, 09:35

Dokladnie, kupuje tylko 3 swiat i kraje gdzie korupcja kwitnie. Cale szczescie ze nie ma tego szrotu w Polsce.

Davien
środa, 5 lutego 2020, 01:31

Krzysiek,pozbyli się Super Pum nie z powodu awarii ale dla ochrony przed bankructwem. Łacznie to było 65 maszyn głównie Pum. Do tego Pumy i Super Pumy były wymieniane na S-92

as
czwartek, 30 stycznia 2020, 21:10

Najważniejsze jest zdanie "Maszyna przebyła samodzielnie", bo z tym Superpumy mają często problem, we Francji często nie latają ;-) Dobrze że Polska nie kupiła tego złomu to wcisnęli biednej Ukrainie.

Davien
środa, 5 lutego 2020, 01:31

No popatrz nie dośc że lataja to maja się całkiem dobrze i Francuzi nie zamierzaja ich wymieniać:)

Strażnik Teksasu
piątek, 31 stycznia 2020, 07:21

I to jest sukces!!! A nie jak aw101 zepsuł się nad Czechami i 2 tygodnie stał na polu bo to naprawić nie potrafili!!!

dim
piątek, 31 stycznia 2020, 06:49

Tylko, że ten śmigłowiec, w wersji ratowniczej, przy bardzo złych warunkach pogodowych, na morzu, pracuje po prostu znakomicie i niestrudzenie. Gdy Włosi, swymi "Augustami" dawno przerwali już akcje ratunkowe pasażerów z płonącego promu, "z uwagi na unimożliwiający to silny wiatr". A ludzie giną. Super Pumy zapewniają też awaryjną komunikację z wyspami, gdy nic innego już tam nie dopływa, ani nie poleci. Nazwać te Super Pumy złomem, to znaczy nie mieć ani śladowego pojęcia o temacie !

BUBA
czwartek, 30 stycznia 2020, 20:58

Dlaczego tak kopci. Chodzi na wegiel ????

Strażnik Teksasu
piątek, 31 stycznia 2020, 07:24

Poczytaj ile kożysci daje nam węgiel wtedy będziesz pierwszym zwolennikiem..

Mirosokati
czwartek, 30 stycznia 2020, 18:17

Ale po co takie śmigłowce Ukr.przecierz sami produkuja świetne śmigłowce

R
piątek, 31 stycznia 2020, 10:38

Ukraina nie produkuje smiglowcow.

dim
piątek, 31 stycznia 2020, 06:52

Tak, ale ich 10-letnią produkcję na pniu wykupiła już firma Antoni z o.o.

7plmb
czwartek, 30 stycznia 2020, 14:45

Świetnie "dymią" silniki jak widać na zdjęciach.Prawie "nówki"..ciekawe kiedy znowu przekładnia się rozleci ??

Strażnik Teksasu
piątek, 31 stycznia 2020, 07:28

A który nie dymi?

Ouragan
czwartek, 30 stycznia 2020, 15:45

Ciekawe jakie paliwo stosuja , moze dymi tak bo jest "wzbogacane" na ukrainska zime ?

Reklama
Tweets InfoSecurity24