Policja
Tury wzmocnią policję. Umowa na transportery opancerzone podpisana
”(…) w dniu 31 stycznia 2019 r. została zawarta umowa na zakup pojazdów nieoznakowanych typu Lekki Transporter Opancerzony” - informuje mł. asp. Antoni Rzeczkowski z wydziału prasowego Komendy Głównej Policji. Z nieoficjalnych informacji, do jakich dotarł InfoSecurity24.pl wynika, że chodzi o pojazd z rodziny Tur. Zakup transporterów, jak wskazywał w rozmowie serwisem gen. insp. Jarosław Szymczyk, był jedynym z priorytetów modernizacyjnych formacji.
Policja na dostawcę ośmiu sztuk lekkich transporterów opancerzonych wybrała w grudniu 2018 roku AMZ Kutno. W styczniu br. doszło do finalizacji umowy. Jak poinformował InfoSecurity24.pl mł. asp. Antoni Rzeczkowski, z Wydziału Prasowo-Informacyjnego Biura Komunikacji Społecznej Komendy Głównej Policji, dokumenty podpisano 31 stycznia br. Dostawy mają zakończyć się do 17 grudnia 2020 roku, ale pięć LTO zgodnych z wymogami Policji, w tym 2 z platformą szturmową, ma zostać dostarczonych do 18 grudnia 2019 r.
Nie wiadomo oficjalnie jaki dokładnie model transportera trafi na wyposażenie policjantów. Zgodnie z nieoficjalnymi informacjami, do których dotarł InfoSecurity24.pl, będzie to LTO z rodziny Turów. Sam zakup lekkich transporterów opancerzonych to, jak wskazywał Komendant Główny Policji, "pewien przełom, bo przez lata w służbie pozostawały wysłużone już LTO SCAM Dzik oraz pojazdy BTR". Ostatecznie bez względu na to, jaki model Tura trafi do policjantów, znacząco odmłodzi on mocno wysłużoną już flotę policyjnych transporterów.
Obecnie, jak wspomniano wyżej, formacja posiada wozy opancerzone typu LTO SCAM „Dzik” oraz pojazdy BTR. Te pierwsze zakupiono w dwóch egzemplarzach dla BOA KGP po akcji w Magadalence (w 2003 roku zginęło wtedy dwóch funkcjonariuszy policyjnego pododdziału AT). Te drugie - BTR-60PB pochodzą jeszcze z czasów Milicji Obywatelskiej i od lat są stopniowo wycofywane, prawdopodobnie są też bardzo rzadko używane w działaniach.
Kutno górą
Przypomnijmy, że oferty w postępowaniu złożyły dwie firmy, czyli AMZ Kutno oraz austriacki Franz Achleitner Fahrzeugbau und Reifenzentrum GmbH. Ceny obu propozycji kształtowały się podobnie, ale jak wynika z informacji opublikowanej przez Komendę Główną Policji, oferta austriackiej firmy została odrzucona i nie podlegała ocenie. Policja zdecydowała się na zamówienie lekkich transporterów opancerzonych u polskiego producenta, a dostawa 8 sztuk kosztować będzie niemal 25 mln złotych brutto (dokładnie 24 999 998,46 zł). KGP, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, na transportery planowała przeznaczyć nawet 31 mln złotych brutto.
Zgodnie ze wymaganiami formacji, Lekki Transporter Opancerzony – LTO ma być przeznaczony do przewozu ośmiu funkcjonariuszy. Ma być wykorzystywany w trakcie akcji i operacji policyjnych, ale również do transportu osób wymagających zwiększonej ochrony.