Kontrakt podpisany przez Szwedów ze stocznią Peene w 2008 roku przewidywał budowę czterech takich jednostek. Pierwsze dwa okręty zostały oddane w czerwcu i lipcu 2012 r., jednak umowa musiała ostatecznie zostać ratyfikowana w związku z ogłoszeniem przez stocznię Peene upadłości. Kontrakt zwarty z administratorami majtku niemieckiego zakładu - firmą Brinkmann & Partner and Axel Schulz of P+S WERFTEN GmbH pozwolił na dokończenie trzeciej jednostki w lutym br. i czwartej 26 kwietni br.
Czytaj także: Kolejne Super Pumy dla fińskiej Straży Granicznej
W ceremonii podniesienia szwedzkiej bandery wzięli udział przedstawiciele szwedzkiej straży granicznej oraz władze i pracownicy stoczni. Ostatnia z serii jednostka, podobnie jak trzecia, została wyposażona już w cały, docelowy sprzęt i dlatego dwa pierwsze okręty będą też musiały powrócić do stoczni Peene, by przejść odpowiednie prace adaptacyjne. Jest to bardzo ważne dla Niemców, gdyż świadczy o zaufaniu, jakie Szwedzi mają w Peene oraz daje szansę na uratowanie zakładu i znalezienie dla niego strategicznego inwestora.
Zobacz również: Kolejny Sobol dla Rosyjskiej Straży Granicznej
Po uroczystości podniesieni bandery okręt pozostanie jeszcze kilka tygodni w Wolgast. Obecnie będzie trwało kilkotygodniowe szkolenie dla członków załogi i ostatecznie okręt przejdzie w czerwcu do swojego macierzystego portu w Helsingborg w południowo- zachodniej Szwecji.
(MD)