Reklama

Służby Mundurowe

Straż Graniczna kupuje nowe samoloty

  • Image Credit: Naval Border Guard Unit.
    Image Credit: Naval Border Guard Unit.

Komenda Główna Straży Granicznej rozpoczęła postępowanie przetargowe na dostawę dwóch samolotów wielosilnikowych – turbinowych do wykonywania zadań nad obszarami morskimi i zurbanizowanymi.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa dwóch identycznych, fabrycznie nowych, wyprodukowanych nie wcześniej niż w 2017 roku, samolotów wielosilnikowych turbinowych do wykonywania przez lotnictwo Straży Granicznej zadań, w tym nad obszarami morskimi i zabudowanymi.

Zgodnie z wymaganiami zawartymi w ogłoszeniu samoloty muszą być wyposażone w system obserwacji lotniczej, radar poszukiwawczy 360°, system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych typu AIS, telefon łączności satelitarnej z dostępem do Internetu. Samoloty będą wyposażone w system poszukiwania kierunkowego rozbitków (Directional Finders System) monitorujący przedział częstotliwości w niebezpieczeństwie: od 30 do 470 MHz oraz dwa radiotelefony cyfrowe łączności służbowej Straży Granicznej, zintegrowane z systemem łączności samolotu.

Kupowane samoloty mają posiadać dwa silniki o maksymalnej mocy w zakresie od 770 do 1200 SHP (koni mechanicznych na wale), wyposażone w śmigła o czterech łopatach. Maksymalna masa startowa MTOW została określona w zakresie od 6 do 7,6 tony, zaś minimalny ciężar załadowania wynosi 950 kg. Płatowiec powinien móc przewozić dwóch pilotów, dwóch operatorów systemów pokładowych, technika pokładowego oraz dwóch dodatkowych pasażerów. Samoloty powinny być też wyposażone w system paliwowy umożliwiający minimalny czas lotu o długości 5 godz i 30 minut.

Czytaj także: Prezydent podpisał ustawę: prawie 10 mld zł dla służb mundurowych.

Samoloty lądowe użytkowane nad obszarami wodnymi w odległości większej niż 50 mil morskich od lądu ponadto muszą być dostosowane do Rozporządzenia Komisji nr 800/2013 z dnia 14 sierpnia 2013 roku, w związku z tym powinny być wyposażone w dodatkowy wyposażenie ratownicze, np. w ratunkowe tratwy pneumatyczne.

Jak podkreśla w ogłoszeniu Straż Graniczna "nowe samoloty wraz z wyposażeniem dodatkowym muszą posiadać certyfikaty typu EASA lub równoważne tj. uznawane przez EASA w celu spełnienia wszystkich wymogów do ich zarejestrowania we właściwych rejestrach, tj. w rejestrze statków powietrznych Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i/lub rejestrze statków powietrznych lotnictwa służb porządku publicznego". 

Rzecznik prasowy Komendy Głównej Straży Granicznej, ppor. SG Agnieszka Golias, stwierdziła, że nowe samoloty będą "wykorzystywane w ochronie granicy morskiej i wyłącznej strefy ekonomicznej Polski oraz do ochrony zewnętrznych granic Unii Europejskiej we Wspólnych Operacjach koordynowanych przez Agencję Frontex". Dlatego też, zakup będzie opłacany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej jako wkład Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego - Granice.

Czytaj także: Polska zaangażuje się w tworzenie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej.

Postępowanie prowadzone jest w trybie przetargu nieograniczonego, w którym w odpowiedzi na publiczne ogłoszenie o zamówieniu oferty moga składać wszyscy zainteresowani wykonawcy. Oferty będą oceniane na podstawie następujących kryteriów: cena (waga 60) oraz pozostałe elementy o wadze 8%: maksymalny ciężar załadowania, wyposażenie samolotu chowane w podwozie kołowe, wyposażenie samolotu w kabinę ciśnieniową, wyposażenie samolotu w stanowisko do zrzutu tratw ratunkowych, a także aktualizacja dokumentacji technicznej w języku polskim. Termin składania dokumentów został wyznaczony na 28 lutego 2017 roku, zaś samoloty mają być dostarczone do 30 listopada 2018 roku.

Czytaj także: Pełnomorski okręt SG wrócił do służby.

Warto zaznaczyć, iż od 2006 roku Straż Graniczna posiada na swoim wyposażeniu samolot PZL M28-05 Skytruck, który wyposażony jest w system radiolokacyjny ARS-400M o zasięgu 220 km, głowicę FLIR Star Safire II, skaner morski IR/UV oraz awionikę z systemem nawigacyjnym opartym o żyroskopy laserowe. 

Samoloty Bryza używane są również przez 44. Bazę Lotnictwa Morskiego, przy czym starsze M28 Bryza 1R należące do Marynarki Wojennej przeszły modernizację, w czasie której został wymieniony silnik TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN na silnik PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell.

Reklama

Komentarze

    Reklama