Francja ratuje sektor lotniczy. 12 śmigłowców dla Żandarmerii

12 czerwca 2020, 10:33
H160 Over New York 2
Fot. Airbus Helicopters

Francuskie ministerstwo spraw wewnętrznych pozyska dla służb mundurowych 12 śmigłowców produkcji Airbus Helicopters w ramach wartego 15 mld euro programu wsparcia branży lotniczej. Do lotnictwa Żandarmerii trafić mają dwie maszyny H145 i aż dziesięć najnowszych śmigłowców H160. Być może jest to początek odkładanego od lat programu wymiany 45 spośród 56 śmigłowców floty podległej francuskiemu ministerstwu spraw wewnętrznych.

W ramach szerszego programu ochrony branży lotniczej przed skutkami kryzysu związanego z COVID-19, który ma kosztować Paryż 15 mld euro, ministerstwo spraw wewnętrznych pozyska sprzęt wart niemal ćwierć miliarda euro. Ma to uratować na kolejne 3 lata około 650 miejsc pracy w zakładach Airbus Helicopters.

Siły Powietrzne Żandarmerii FAG (fr. Forces aériennes de la Gendarmerie) dysponują obecnie 56 maszynami, których większość stanowią lekkie, jednosilnikowe AS 350 Écureuil z lat 80. ubiegłego wieku. Średnio mają one po 35 lat i jest ich w służbie 26. Kolejnych 15 maszyn to około 15-letnie EC-145 i tyle samo 9- i 10-letnich EC-135. Do 2015 roku wszystkie Écureuil miały zostać wycofane, jednak przedłużono ich służbę w związku z kryzysem finansowym w pierwszej dekadzie XXI wieku. Od 2017 roku mówi się o sukcesywnej wymianie najstarszych maszyn, jednak dotąd brakowało na to środków i to mimo znacznego wyeksploatowania, które tylko w 2019 roku doprowadziło do utraty 4 śmigłowców.

Ratunkiem dla bardzo intensywnie wykorzystywanej floty okazał się kryzys związany z COVID-19. Francuskie władze zdecydowały się wspomóc sektor lotniczy kierując do niego zamówienia planowane na późniejszy okres i odkładane właśnie ze względu na ograniczenia finansowe. Ministerstwo spraw wewnętrznych przeznaczy około 200 mln euro na zakup 10 najnowszych średnich, dwusilnikowych śmigłowców Airbus Helicopters H160 dla FAG. Oznacza to nie tylko nowoczesny sprzęt, ale również unifikację z służbami ratowniczymi i siłami zbrojnymi, które wprowadzą od 2026 roku wojskowy wariant H160M Guepard w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger).

H160 to maszyna o masie startowej 6 ton, która zabiera do 12 osób i osiąga prędkość 325 km/h oraz zasięg ponad 850 km. Jest więc znacznie większy od zastępowanych, niespełna 2,5-tonowych AS 350, zdolnych zabrać do 6 osób łącznie z pilotem.

Oprócz H160 Żandarmeria otrzyma też dwie maszyny H145, które mają kosztować około 32 mln euro. Jest to znacznie nowszy wariant służących już od 15 lat EC145. Lekka, dwusilnikowa maszyna o masie startowej 3,8 tony osiąga prędkość 268 km/h i zasięg 645 km.

KomentarzeLiczba komentarzy: 7
Prawie
niedziela, 14 czerwca 2020, 10:23

Czyli Francja taka potęga kupuje 12 śmigłowców, chyba na defilady jak tu Panowie nieraz Polskę wyśmiewają, żeby ratować swoje zakłady....i ci Wy na to?

Pim
wtorek, 16 czerwca 2020, 00:36

Lotnictwo armii francuskiej ma zamówionych 160 H-160 których produkcja rusza i pierwsze maszyny będą za kilka lat. To są zakupy "z półki" by wspomóc przemysł. Nam nie grozi zamówienie 160...80....40...20 np. Anakond, bo nie ma kasy. Zostaje łatanie dziur i wydłużanie resursów.

rmarcin555
niedziela, 14 czerwca 2020, 14:51

@Prawie. Kryzysem dotknięta została cała gospodarka. Nie każdy kraj jest tak bogaty jak Polska, aby ratować wszystkie swoje zakłady produkcyjne i jeszcze rozdawać pieniądze obywatelom. Francja jest biedna i nie może sobie pozwolić na takie fanaberię. Dlatego też wymieniają zaledwie 1/5 floty żandarmerii.

w
piątek, 12 czerwca 2020, 23:22

Polacy w takim przypadku sprzedaja za grosze swoje zakłdy

Orthodox
sobota, 13 czerwca 2020, 17:02

Chodzi Ci o te zakłady, które nie miały nic konkretnego do zaoferowania oprócz siły roboczej i bez zagranicznych inwestycji przestałyby istnieć jak fabryki motoryzacyjne.

Herr Wolf
poniedziałek, 15 czerwca 2020, 21:17

O jakich zakładach piszesz ?! Wymień kilka..

Piotr ze Szwecji
wtorek, 16 czerwca 2020, 10:05

Załóżmy, że Polska kupi za granicą produkcję nowoczesnego średniego śmigłowca transportowego. Do którego zakładu polskiej zbrojeniówki trafi wraz z transferem technologi jego produkcja?

Tweets InfoSecurity24