CBA kontroluje modernizację wojskowych ciężarówek

5 lipca 2021, 09:50
star 266
Star 266. Fot. st. kpr. Mateusz Pataj/1bdm

Centralne Biuro Antykorupcyjne prowadzi kontrolę ws. podejmowania przez 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy w Toruniu decyzji o modernizacji ciężarówek Star 226 i jej realizacji. 

Wydział komunikacji społecznej Biura poinformował, że CBA od 10 czerwca sprawdza zamówienia na modernizację wojskowych ciężarówek.

Sprawdzający 12 WOG w Toruniu funkcjonariusze wydziału postępowań kontrolnych lubelskiej delegatury CBA mają trzy miesiące na zakończenie kontroli. Planowany termin przypada więc na 10 września 2021 r. W szczególnie uzasadnionych przypadkach szef CBA ma prawo do jej przedłużenia o kolejne sześć miesięcy.

Z komunikatu nie wynika, o jakie prace chodzi, ale 12 Wojskowy Oddział Gospodarczy zawierał w przeszłości umowy m.in. na modernizację pojazdów Star 266 do różnych odmian wersji Star 266M2. Przykładowo, do starachowickiej spółki Autobox Innovations spore zlecenie trafiło w 2019 roku. Kontrakt opiewał na przeprowadzenie modernizacji na 351 egzemplarzach (z prawem opcji na 88 kolejnych), rozłożonej na lata 2019-2023.

Siły zbrojne podpisały w ostatnich latach sporo umów na modernizację pokaźnej "floty" tych nie najmłodszych już wojskowych samochodów ciężarowych, które od wielu lat stanowiły - i nadal stanowią - podstawowy środek ciężarowego transportu kołowego w SZ RP. Polska armia regularnie kupuje kolejne partie nowych wojskowych samochodów ciężarowych średniej ładowności i wysokiej mobilności Jelcz 442.32 Bartek, których liczba przekroczyła już 1200 egzemplarzy. Ciężarówki te nie zastąpią w najbliższej perspektywie czasowej obecnie nadal używanych na masową skalę Starów 266. Z tego powodu nadal regularnie podpisywane są kolejne umowy na modernizacje tych ostatnich w celu podniesienia ich efektywności i zdolności na kolejne lata.

PAP/IS24

Reklama
Reklama

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 20
andys
środa, 7 lipca 2021, 23:56

Nie nadążam już, to CBA jest strasznie zapracowane . W Polsce ostatnio jest taki zwyczaj, że wszyscy kontroluja wszystkich (trwaja wyscigi kontrolerów, a własciwie ich szefów) , jednak czasami kogos punktowo nie kontroluje się. Kraj , w których panuje taka histeria kontrolowania , to jest państwo chore.

Zorba
wtorek, 6 lipca 2021, 20:57

Byłem w wojsku dawno, 1986-88.Już wtedy były przestarzałe konstrukcyjnie

akit
czwartek, 8 lipca 2021, 17:17

Pleciesz bzdury, ponieważ w tym czasie były to dobre konstrukcje !

To nie jest kraj dla ludzi.
poniedziałek, 5 lipca 2021, 23:17

Sprawdźcie też zasadność obsadzania zarządów spółek państwowych z "klucza politycznego." Takie Mesko na przykład.

abra kadabra
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:36

A ja myślę, ze już niedługo wojsko będzie miało zmodernizowane wszystkie STARy, zamówi tyle JELCZy ile potrzebuje i... na tym koniec. Dlatego też taka firma produkująca Jelcze powinna pomyśleć o pojazdach dla straży pożarnej. Zamówień może być sporo.

myślenie nie boli...
środa, 7 lipca 2021, 02:04

40-letnia ciężarówka będzie wymagała zastąpienia bez względu na modernizację. a to, że obecny MON woli pudrować trupy zamiast kupować nowy sprzęt to wiadomo nie od dziś...

ryba
wtorek, 6 lipca 2021, 23:53

firma jejcz to wykonawca pojazdów i producent częsci a tych nigdy za wiele ,specjalistyczne wyposażenie projektuja inni ,jelcz zas może je montować.

As
wtorek, 6 lipca 2021, 13:35

Do tego jeszcze daleka droga. Przy produkcji na poziomie 500 sztuk rocznie, Jelcz ma roboty na wiele lat.

Herr Wolf
poniedziałek, 5 lipca 2021, 22:39

Haha strażacy są rozsądni i potrzebują sprzętu niezawodnego...

myślenie nie boli
środa, 7 lipca 2021, 01:59

pewnie takiego jak wasze ZiŁy-130 - niezawodnie palące 50 litrów na 100 km

Herr Wolf
środa, 7 lipca 2021, 14:29

No to ził jest B.oszczędny! Nowa scania pali 70l./100km

anakonda
wtorek, 6 lipca 2021, 23:54

to że niby Jelcz taki zawodny ? !!!

Pytajnik
poniedziałek, 5 lipca 2021, 18:22

Czy nie czas przynajmniej częściowo zastąpić popularne ciężarówki pojazdami jak np. TITUS dającymi jakąś ochronę załodze? https://www.defence24.pl/kontrakt-na-62-pojazdy-titus-dla-czeskiej-armii

rED
wtorek, 6 lipca 2021, 08:57

Za Defence24: "Integralne opancerzenie spełnia wymagania poziomu 1 odporności balistycznej i przeciwwybuchowej według STANAG 4569, a wnętrze przystosowane jest do użycia gogli noktowizyjnych. Instalacja elektryczna posiada z kolei atesty zgodności elektromagnetycznej i przewozu materiałów niebezpiecznych ADR."

Tweets InfoSecurity24