Reklama

Służby Mundurowe

Tak prezentuje się Toyota z platformą szturmową dla małopolskich funkcjonariuszy

Zdjęcie ilustracyjne. Fot. policja.pl
Zdjęcie ilustracyjne. Fot. policja.pl

Jeszcze w połowie 2020 roku Małopolskiej Policji udało się zlecić dostawy pojazdu z platformą szturmową. Skorzystają z niego jednak nie tylko policjanci, ale również strażacy. Jest on zbudowany na pojeździe bazowym marki Toyota Hilux z napędem 6X6, a jego odbiór, jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, zaplanowano na bieżący tydzień. 

Zakup pojazdu to efekt połączenia sił przez małopolskich kontrterrorystów oraz strażaków, w ramach projektu "Skuteczni razem – SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym". Wykorzystywany będzie więc on przez mundurowych z obu formacji. Umowę na dostawę podpisano 17 sierpnia 2020 roku ze spółką Concept z siedzibą w Bielsku–Białej. Firma jako jedyna złożyła swoją propozycję w zeszłorocznym postępowaniu. Ostatecznie więc, dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej, mundurowi będą korzystać ze sprzętu, którego zakup kosztował dokładnie 1 642 347 złotych netto.

Jak informował redakcję InfoSecurity24.pl jeszcze w zeszłym roku mł. insp. Sebastian Gleń, rzecznik prasowy Komendanta Wojewódzkiego Policji w Krakowie, w ramach udzielonego zamówienia i zawartej umowy firma Concept dostarczy pojazd specjalistyczny typu platforma szturmowa zbudowany na pojeździe bazowym marki Toyota Hilux z napędem 6X6. Przewidywanym terminem dostawy pojazdu była pierwsza połowa 2021 roku. 

Firma parę dni temu podzieliła się na portalu społecznościowym efektem swoich prac. 

Projekt "Skuteczni razem – SPKP z PSP przeciwko zagrożeniom terrorystycznym" jest inicjatywą Samodzielnego Pododdziału Kontrterrorystycznego Policji KWP w Krakowie i Jednostki Ratowniczo-Gaśniczej nr 6 Komendy Miejskiej Państwowej Staży Pożarnej w Krakowie, której specjalizacją jest ratownictwo chemiczno-ekologiczne. Młodszy inspektor Sebastian Gleń, poinformował redakcję, że celem projektu jest zwiększenie zdolności do skutecznego i efektywnego reagowania na ataki terrorystyczne i zagrożenia CBRN-E w celu ochrony obiektów infrastruktury krytycznej i przestrzeni publicznej. "W razie aktu terroru i zagrożenia chemicznego, biologicznego czy radiologicznego, służby (w szczególności pododdział kontrterrorystyczny i jednostka ratowniczo – gaśnicza) winny odpowiednio współpracować i działać w sposób skoordynowany"  podkreślał rzecznik. 

W ramach projektu zakupiony został już specjalistyczny sprzęt w postaci pojazdu z platformą szturmową, a następnie przeprowadzone zostaną wspólnie z PSP praktyczne szkolenia – w warunkach zbliżonych do rzeczywistych  na obiektach infrastruktury krytycznej z jego wykorzystaniem. Rozpocząć mają się one, jak dowiedział się InfoSecurity24.pl, w pierwszej połowie września br.

Do małopolskich funkcjonariuszy trafi, zgodnie z wymaganiami formacji, pojazd specjalistyczny typu platforma szturmowa o konstrukcji i wyposażeniu umożliwiającym wykonywanie zadań polegających na prowadzeniu działań bojowych, zmierzających do likwidacji zamachów terrorystycznych, a także przeciwdziałanie zdarzeniom o takim charakterze, w tym działań o szczególnym stopniu skomplikowania w środowiskach prezentujących zagrożenia typu CBRN-E. Pojazd z pełnym wyposażeniem oraz platformą szturmową w pozycji transportowej ma umożliwiać poruszanie się po drogach twardych i gruntowych oraz bezdrożach w terenie.

Jak poinformowała redakcję realizująca zmówienie firma, bazę dla nowego pojazdu krakowskich mundurowych stanowi zmodyfikowana Toyota Hilux HILOAD 6x6, będąca "dziełem" Prospeed Motorsport Ltd., którą w Polsce reprezentuje Concept Sp. z o.o. Prospeed to brytyjska firma specjalizująca się w budowie, modyfikacji oraz tuningu samochodów i podzespołów przeznaczonych do wyczynowych zastosowań w sportach motorowych, w tym także rajdach terenowych. Przedsiębiorstwo to może także montować pojazdy w limitowanych seriach produkcyjnych, tak jak ma to miejsce w przypadku Hilux HILOAD 6x6.

Pickup Toyoty poddany został głębokiej przeróbce, która obejmuje m.in. ramę podwozia. W zasadzie jest to nowa konstrukcja, dłuższa od oryginalnej o jeden metr oraz cięższa o 10 proc., a z oryginalnej przeniesiono jedynie przednie belki poprzeczne w celu zachowania numeru VIN "pojazdodawcy". W samochodzie pozostawiono niezależne zawieszenie przedniej osi, choć wzmocnione zostały jego punkty mocowania na ramie. Z kolei tylne zawieszenie to nowa konstrukcja z pneumatycznymi elementami na obu osiach, które dzięki czujnikom zapewniają regulację wysokości niezależnie od obciążenia. Całe zawieszenie w porównaniu z fabrycznym zostało podniesione o 25 mm. Rozstaw osi wynosi 3270 mm pomiędzy pierwszą a drugą oraz 1000 mm pomiędzy druga a trzecią. Hamulce przedniej osi zostały wyposażone w 6-tłoczkowe zaciski oraz montowane są na nich klocki hamulcowe o wyższej skuteczności. Tylne osie posiadają fabryczne hamulce. Wszystkie trzy osie posiadają hamulce ABS. Dopuszczalna masa całkowita Hiluxa 6x6 wynosi 5610 kg, a jego ładowność ok. 3000 kg. W wersji z rampą szturmową C2 ładowność jest ograniczona przez masę zabudowy do ok. 650 kg.

W układzie napędowym pozostawiono oryginalny silnik, skrzynię biegów oraz skrzynię rozdzielczą, za którą montowana jest nowa skrzynia realizująca napęd obu tylnych osi. Zastosowano w niej mechanizm różnicowy typu Torsen z funkcją blokowania. Tylne osie posiadają fabryczne układy różnicowe o ograniczonym poślizgu LSD (Limited Slip Differential) z funkcją mechanicznej blokady. Oryginalna skrzynia rozdzielcza napędza przednią oś (napęd jest załączany przez kierowcę za pomocą pokrętła w kabinie). Pojazd, podobnie jak Hilux 4x4, ma stały napęd na tylne koła (6x4) wykorzystywany na utwardzonych drogach.

Na Hilux 6x6 zabudowana została rampa szturmowa C2, z dwoma podnoszonymi niezależnie trapami. Tego typu rampy wcześniej zostały dostarczone m.in. do JW Grom (na pojazdach Ford F-550), jednak egzemplarz dla krakowskiego garnizonu został nieznacznie zmodyfikowany. Na każdym trapie, w jego tylnej części znajdują się podnoszone, zintegrowane tarcze balistyczne. W trakcie szturmu na rampie może znajdować się do 8 operatorów. Pod rampą zlokalizowany jest kontener do przewożenia wyposażenia szturmowego. W kabinie pojazdu typu double cab (4-drzwiowa) może poruszać się dwóch funkcjonariuszy, za przednimi fotelami znajduje się przedział techniczny z urządzeniami łączności, sygnalizacji itp. oraz wydzielone miejsce na wyposażenie indywidualne.

Wymiary Hiluxa HILOAD 6x6 z ramą szturmową C2 to odpowiednio: długość 6,75 m, wysokość 2,6 m oraz szerokość 2,46 m.

Marta Rachwalska/Mateusz Multarzyński

Reklama
Reklama

Reklama

Komentarze

    Reklama