Reklama
IFRE-EXPO, IFRE, Targi Kielce, PSP, OSP, straż pożarna

IFRE-EXPO 2025 w obiektywie InfoSecurity24

Trwające w Kielcach Międzynarodowe Targi Sprzętu i Wyposażenia Straży Pożarnej i Służb Ratowniczych IFRE-EXPO 2025 obfitują w prezentacje sprzętu, wyposażenie oraz umundurowania przeznaczonego dla strażaków i służb odpowiedzialnych za ochronę ludności. Zapraszamy na wirtualny spacer po halach Targów Kielce.

Tegoroczna piąta edycja IFRE-EXPO jest rekordowa, zarówno jeśli chodzi o liczbę wystawców - 181 z 13 krajów, w tym nawet z Chin, którzy prezentują swoje produkty na ponad 10 tys. metrów kwadratowych, jak i liczbę oficjalnych gości oraz licznie odwiedzających targi strażaków, tych zawodowych i ochotników. Dla porównania przypomnijmy, że w 2023 r. obecne były 153 firmy.

Reklama
IFRE-EXPO, IFRE, PSP, OSP, Kielce, straż pożarna
Na IFRE-EXPO 2025 nie zabrakło też sentymentalnych akcentów.
Autor. Mateusz Multarzyński

Czerwone wozy

W Kielcach wystawiają się wszyscy liczący się polscy wytwórcy samochodów ratowniczo-gaśniczych, na czele z WISS, Szczęśniak, Stolarczyk, Moto-Truck, czy Bocar. Nie zabrakło też europejskich producentów, jak Rosenbauer czy Magirus. Tak liczna reprezentacja tej branży nie dziwi, zważywszy, że naszym kraju użytkowanych jest łącznie (PSP oraz OSP) ok 15 tys. samochodów ratowniczo-gaśniczych różnej kategorii.

Co prawda, w tym roku nie zanosi się na tak duże zakupy, jak w poprzednich latach, ale przed nami kolejna perspektywa programu modernizacji. Warto przypomnieć, że w maju premier ogłosił plan wsparcia służb MSWiA kwotą 13 mld zł w latach 2026–2029. Z kolei Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji zatwierdziło listę Ochotniczych Straży Pożarnych, które w tym roku otrzymają dofinansowanie na zakup samochodów ratowniczo-gaśniczych. W sumie do jednostek OSP trafi 262 nowych pojazdów, w tym 34 ciężkich, 134 średnich oraz 94 lekkich samochodów ratowniczo-gaśniczych. Jest więc wciąż o co walczyć.

Scania, Szczęśniak, IFRE
Firma Szczęśniak Pojazdy Specjalna zaprezentowała w Kielcach m.in. ciężki samochód ratowniczy-gaśniczy GCBA-10/60 na podwoziu Scania P450 XT 6x6, z 4-drzwiową długa kabiną mieszczącą 6 strażaków i zbiornikiem wody o poj. 10 tys. litrów.
Autor. Mateusz Multarzyński
Tatra, Tatra 815-7, Bocar, OSP, Kielce, IFER-EXPO
Ciężki samochód ratowniczo-gaśniczy GCBA 8/32 na podwoziu Tatry 815-7 zaprezentowała firma Bocar. Wóz ten trafi w czerwcu do OSP Lewiczyn i jest to pierwsza w Polsce Tatra 815-7 z silnikiem (o mocy 291 kW/395 KM) spełniającym normę Euro VI.
Autor. Mateusz Multarzyński
WISS, podnośnik pożarniczy, Scania, IFRE, PSP
Grupa WISS zaprezentowała szeroką ofertę samochodów ratowniczo-gaśniczych, w tym podnośnik pożarniczy z drabiną PTM-36D. Jako bazę dla podnośnika wybrane zostało podwozie Scania L360 6x2. Maksymalna wys. robocza wysięgnika to 36 m, a ratownicza to 34 m.
Autor. Mateusz Multarzyński
Stolarczyk, man tge, ambulans
W Kielcach nie mogło zabraknąć miejscowego producenta pojazdów specjalnych - firmy Stolarczyk. Poza szeroka ofertą wozów ratowniczo-gaśniczych, kielecka firma zaprezentowała również ambulans ratunkowy typu B/C na podwoziu MAN TGE.
Autor. Mateusz Multarzyński

Quady, ładowarki i inne

Oczywiście w Kielcach nie zabrakło także pojazdów gaśniczych klasy średniej i lekkiej, jak i specjalistycznych wersji np. kwatermistrzowskich. Na IFRE-EXPO można było również zapoznać się z ofertą producentów quadów/ATV (All Terrian Vehicle), dedykowanych im przyczepek zwiększających możliwości transportowe.

Obecni byli też dostawcy ładowarek teleskopowych, które trafiają do wyposażenia co raz większej liczby jednostek PSP i OSP.

Manitou, ładowarka teleskopowa, IFRE
Ładowarki marki Manitou trafiły już do wielu jednostek zarówno PSP jak i OSP. W Kielcach prezentowany jest model MRT 2145 z zamontowanym na wysięgniku koszem.
Autor. Mateusz Multarzyński
BRP, Can-Am, quad, ATV, UTV
Pojazdy ATV i UTV, czyli klasyczne quady oraz tzw. quady side-by-side dają możliwość dotarcia do niedostępnych dla klasycznych pojazdów miejsc, co ma znaczenie podczas akcji ratowniczych np. w regionach górskich, czy zalesionych.
Autor. Mateusz Multarzyński
IFER, Z-Rider, przyczepa ewakuacyjna
Ograniczone zdolności transportowe quadów, czy innych mniejszych pojazdów można zwiększyć dzięki wykorzystaniu przyczep jedno- i dwuosiowych. Ciekawe konstrukcje na IFRE-EXPO prezentuje polska firma Z-Rider
Autor. Mateusz Multarzyński
Reklama

Symulatory

Bezpieczne poruszanie się pojazdem uprzywilejowanym wymaga odpowiednich umiejętności, których nie da się zdobyć w procesie szkolenia kierowcy na kat. B czy C. To wymaga oddzielnego procesu, uwzględniającego specyfikę prowadzenia samochodu „na bombach” i wiążących się z tym zagrożeń, sytuacji na drodze. Pomocne w procesie szkolenia kierowców, choćby samochodów ratowniczo-gaśniczych, są symulatory, które również można zobaczyć i przetestować podczas IFRE-EXPO.

symulator, tenstar, armatec
Na stoisku firmy Armetec prezentowany jest symulator pojazdów uprzywilejowanych Tenstar Simulation umożliwiający m.in. wspólne szkolenie w wirtualnym środowisku VTS (Virtual Training Space).
Autor. Mateusz Multarzyński
symulator, system treningowy, ETC-PZL
ETC-PZL Aerospace Industries, znany na rynku producent zaawansowanych systemów szkoleniowych prezentuje w Kielcach system treningowy dla PSP i OSP przeznaczony do szkolenia kierowców wozów ratowniczo-gaśniczych.
Autor. Mateusz Multarzyński
Reklama

Elektryczny strażak

Firma Rosenbauer zaprezentowała w Kielcach m.in. samochód gaśniczy demo Rosenbauer RT (Revolutionary Technology) 4x4 Advanced CEEU-1 z szeregowym, hybrydowym układem napędowym. W jego skład wchodzą dwa silniki elektryczne o mocy 180 kW każdy, dwa akumulatory wysokonapięciowe o pojemności 66 kWh każdy oraz silnik Volvo Penta o mocy 200 kW pełniący rolę agregatu prądotwórczego zasilającego baterie.

Rosenbauer, IFRE, Rosenbauer RT, samochód hybrydowy
Rosenbauer przywiózł do Kielc m.in. swój hybrydowy samochód ratowniczo-gaśniczy Rosenbauer RT.
Autor. Mateusz Multarzyński

Obie skrętne osie (tylna załączana) zawieszone są na poduszkach pneumatycznych, a rozstaw pomiędzy nimi wynosi 4 100 mm. Dzięki skrętnym osiom promień skrętu (od ściany do ściany) wynosi ok 13,5 m, przy wymiarach zewnętrznych pojazdu wynoszących odpowiednio: 7 600 mm długości, 2 350 mm szerokości i 2 900 mm wysokości. Pneumatyczne zawieszenie umożliwia regulację prześwitu, dostępne są cztery poziomy: 175, 250, 350 i 470 mm, co pozwala na wygodne wchodzenie do kabiny i wyjmowanie wyposażenia, jak i zapewnia odpowiednie właściwości terenowe.

Kabina załogowa, zintegrowana z zabudową, mieści w sumie 10 strażaków (1+9 - 2 z przodu, 4 z boku i 3 z tyłu), z czego pięć wyposażonych jest w 3-punktowe pasy bezpieczeństwa (przód i tył) oraz cztery w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa. W kabinie przewidziano cztery uchwyty do mocowania aparatów OUO.

Kierowca ma do dyspozycji 17 calowy wyświetlacz oraz panel kontrolno-sterujący LCS oparty na magistrali CAN. Zgodnie z obowiązującymi obecnie trendami wóz Rosenbauera nie posiada zewnętrznych lusterek, które zostały zastąpione cyfrowymi kamerami. Dodatkowo wyposażony jest w kamerę cofania oraz system kamer Birdview zapewniający widok w zakresie 360 0.

Rosenbauer RT, Kielce, IFRE
Pojazd jest wyposażony w pneumatyczne zawieszenie, które pozwala na regulację prześwitu i opuszczenie nadwozia na wysokość ułatwijącą wysiadanie i wyjmowanie sprzętu ze skrytek.
Autor. Mateusz Multarzyński

Nadwozie wozu stanowiące integralną zabudowę wykonane jest z samonośnych, skręcanych i nitowanych blach aluminiowych, profili (stanowiących konstrukcję nośną) i poszycia wykonanego z tworzywa. Co ciekawe nie zostało wykorzystane tworzywo wzmacniane włóknem szklanym. Z kolei żaluzje aluminiowe do skrytek sprzętowych (w sumie siedmiu) są sterowane elektrycznie (każda oddzielnie). Zastosowano centralny zamek obsługujący zarówno drzwi kabiny, jak i skrytki sprzętowe.

Jeśli chodzi o system gaśniczy to w jego skład wchodzi autopompa dwuzakresowa Rosenbauer N35, napędzana przez generator (elektryczny) lub silnik diesla. Zbiornik wody mieści 2 000 litrów, a środka pianotwórczego 125 l. Wóz wyposażony jest w cztery nasady tłoczne, trzy to STORZ B/75 (w tym jedna na przodzie samochodu) oraz jedną STORZ C/52.

Dopuszczalna masa całkowita „elektrycznego strażaka” wynosi 18 000 kg.

Unimog, Mercedes, Rosenbauer
Rosenbauer zaprezentował w Kielcach również pojazd specjalny TLF-WB przeznaczony do gaszenia pożarów lasów na podwoziu Mercedes-Benz Unimog U5023 z długą, 4-drzwiową kabiną. Pojazd jest wyposażony m.in. w system autoochrony ze zbiornikiem o poj. 300 l.
Autor. Mateusz Multarzyński
Reklama
WIDEO: Nadinsp. Boroń o nowej mieszkaniówce: musimy wyrównać szanse, które dziś mają żołnierze
Reklama

Komentarze

    Reklama