Straż Graniczna
Straż Graniczna szuka jednosilnikowego śmigłowca
Straż Graniczna ogłosiła przetarg na jeden śmigłowiec, który będzie wykorzystywany do zadań szkolno-operacyjnych. Fabrycznie nowa, jednosilnikowa maszyna, powinna trafić do pograniczników w pierwszym kwartale przyszłego roku.
Przedmiotem zamówienia jest zakup i dostawa fabrycznie nowego (wyprodukowanego nie wcześniej niż w 2018 roku) śmigłowca jednosilnikowego tłokowego. Maszyna powinna mieć co najmniej 4 miejsca i docelowo ma być wykorzystywana do wykonywania zadań szkolno-operacyjnych przez Lotnictwo Straży Granicznej.
Dostarczony śmigłowiec musi być certyfikowany do wykonywania lotów VFR-Dzień i VFR-Noc, a jego wyposażenie musi zapewniać możliwość wykonywania takich lotów. Straż Graniczna oczekuje, że gwarancja nie będzie krótsza niż 24 miesiące lub 1000 godzin nalotu.
SG chce, by dostarczona maszyna była fabrycznie nowa. Maksymalna wartość nalotu na dostarczony śmigłowiec nie może przekroczyć 20 godzin, z możliwością zwiększenia tej wartości o czas przelotu na lotnisko Nowy Sącz-Biegonice (jeśli dostarczenie śmigłowca realizowane byłoby drogą powietrzną z wykorzystaniem własnego napędu).
Podczas oceny złożonych ofert, pod uwagę będzie brana głównie cena (60 proc.), długotrwałość lotu (30 proc.) oraz gwarancja (10 proc.)
Co ciekawe, Straż Graniczna najwyraźniej nie posiada jeszcze środków na zakup śmigłowca. W informacji dotyczącej przetargu, możemy przeczytać, że postępowanie zostanie unieważnione, jeśli „środki, które zamawiający zamierzał przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia, nie zostaną mu przyznane”.
Przetarg na zakup śmigłowców szkolnych rozstrzygnęło niedawno Lotnicze Pogotowie Ratunkowe. LPR za prawie 6 mln złotych kupi dwie maszyny Robinson R44 Raven II. Te śmigłowce, zdaniem wielu ekspertów, są jednymi z najbardziej popularnych maszyn stosowanych do szkolenia w wiele organizacjach cywilnych, ale również przez siły zbrojne i służby mundurowe. Robinson R44 Raven II ma nowoczesną awionikę cyfrową (glass cockpit) firmy Garmin, zdwojony układ sterowania i czteromiejscową kabinę. Napęd stanowi sześciocylindrowy silnik Lycoming IO-540-AE1A5 o mocy startowej 245 KM, co pozwala osiągnąć prędkość 234 km/h i zasięg około 560 km bez zbiorników dodatkowych, które można umieścić pod fotelami pasażerów.
Czytaj też: LPR wybrało dostawcę śmigłowców szkolnych
DM