SG zwiększa liczbę statków powietrznych. Niedługo do wymiany maszyny Wilga i Kania

28 sierpnia 2020, 10:01
Straż Graniczna samolot, fot. sg
Fot. Straż Graniczna

Do końca roku Straż Graniczna będzie dysponowała 18 statkami powietrznymi  informuje ppor. SG Anna Michalska. Za kilka tygodni do służby trafić mają najdroższe, jak do tej pory, statki powietrzne w Straży Granicznej – dwa samoloty L 410 UVP-E20. SG zapłaciła za nie 110 mln zł.

Flota Straży Granicznej staje się coraz młodsza, a już niebawem trafią do niej kolejne nowe maszyny. Jeszcze w tym roku, w skład floty SG będą wchodziły: dwa samoloty L 410 UVP-E20, samolot PZL-M28, samolot M-20 Mewa, dwa samoloty ES-15 Stemme, cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000, śmigłowiec W-3AM Anakonda, śmigłowiec R44 Robinson, śmigłowiec Airbus H135 oraz pięć śmigłowców PZL-Kania. Łącznie to 18 maszyn.

Część z nich, jak np. śmigłowce H135 oraz R44 o łącznej wartości 50 mln zł, flotę SG zasiliło w ubiegłym roku. W tym samym czasie śmigłowiec Straży Granicznej PZL W-3 AM Anakonda został wyposażony w system obserwacji lotniczej o wartości prawie 5 mln zł.

Jak zapewnia SG, już za kilka tygodni do służby trafią najdroższe jak do tej pory statki powietrzne w Straży Granicznej – dwa samoloty L 410 UVP-E20. Ich zakup to koszt 110 mln zł.

Flota powietrzna Straży Granicznej jest konsekwentnie rozwijana i modernizowana, i obecnie jest jedną z najnowocześniejszych w Polsce. Realizowane od kilku lat inwestycje  zakupy statków powietrznych oraz unowocześniane tych już posiadanych – to kroki milowe w historii lotnictwa SG.

ppor. SG Anna Michalska, Komenda Główna Straży Granicznej

Michalska podkreśla również, że flota SG wyposażona jest w najnowsze w skali Polski i Europy systemy obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu, najnowocześniejsze radary z aktywnym skanowaniem elektronicznym Active Electronically Scanned Array (AESA) typu AESA. "Samoloty, które jesienią trafią do formacji, będą wyposażone w modem łączności satelitarnej, automatyczne systemy identyfikacji jednostek nawodnych AIS (Automatic Identification System) i poszukiwacz kierunkowy rozbitków (Directional Finders System). 

W przyszłych latach SG chce wymienić cztery samoloty PZL-104MF Wilga 2000 oraz cztery śmigłowce PZL-Kania na  jak zaznacza  nowoczesne statki, "spełniające współczesne potrzeby w ochronie granicy państwowej". Straż Graniczna to jedna z tych służb mundurowych, które dość intensywnie powiększają flotę powietrzną. Jak podkreśla ppor. SG Anna Michalska, statki powietrzne SG ochraniają nie tylko granice Polski, ale są również wykorzystywane w misjach Frontexu. Jako kraj "zewnętrzny" Unii Europejskiej, Polska strzeże bowiem nie tylko własnych granic, ale również granic Strefy Schengen - zarówno lądowych, jak i morskich, we wspólnych operacjach Agencji Frontex. W latach 2009-2019 lotnictwo SG zrealizowało 21 misji w ochronie zewnętrznych granic UE we współpracy z FRONTEX-em. "Biorą też udział w akcjach poszukiwawczych zaginionych osób, wykorzystywane są podczas akcji ratowniczych. W tym roku śmigłowce Straży Granicznej PZL-Kania brały udział w akcji gaszenia pożaru w Biebrzańskim Parku Narodowym oraz pomocy powodzianom na Podkarpaciu"  wymieniła.

Na lotnisku w Mińsku Mazowieckim ma powstać nowoczesna baza lotnicza. Podobna powstała w ubiegłym roku na lotnisku Gdańsk-Rębiechowo. Składa się ona z wielkopowierzchniowego hangaru, zaplecza magazynowo-technicznego oraz zaplecza administracyjno-socjalnego.

SG podkreśla również, że inwestuje także w szkolenie personelu lotniczego i technicznego. Jak dodaje, Biuro Lotnictwa SG posiada własny certyfikowany Ośrodek Szkolenia Lotniczego (ATO) Lotnictwa Straży Granicznej, na bazie którego szkoli pilotów śmigłowców oraz pilotów samolotów.

W związku z dynamicznym rozwojem pionu lotniczego Biuro Lotnictwa Straży Granicznej poszukuje zarówno wśród funkcjonariuszy jak i też wśród osób spoza formacji kandydatów na pilotów, mechaników i specjalistów ds. zarządzania ciągłą zdatnością do lotu.

ppor. SG Anna Michalska, Komenda Główna Straży Granicznej

16 września 2019 r. reaktywowano Biuro Lotnictwa SG jako samodzielną komórkę organizacyjną w strukturze Komendy Głównej SG. Wcześniej funkcjonowała ona w Zarządzie Granicznym Komendy Głównej SG.

Obecnie statki powietrzne SG stacjonują w 4 wydziałach lotniczych na terenie Polski. Dodatkowo Lotnictwo SG posiada własną bazę, w której realizowane są obsługi eksploatowanych statków powietrznych. Personel Biura Lotnictwa Straży Granicznej składa się nie tylko z pilotów ale też z mechaników obsługi, operatorów systemów pokładowych, specjalistów do spraw operacji lotniczych, specjalistów do spraw zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych, specjalistów do spraw administracji i zaopatrzenia oraz kadry dowódczej. 

PAP/IS24

InfoSecurity24
InfoSecurity24
KomentarzeLiczba komentarzy: 0
No results found.
Tweets InfoSecurity24