Straż Graniczna
Pierwszy LET L410 dla Straży Granicznej już lata
Pierwszy z dwóch samolotów LET Aircraft Industries L410 UVP E-20 w barwach polskiej Straży Granicznej wzbił się już w powietrze, a drugi egzemplarz zostanie oblatany przed końcem listopada 2019 roku. Są to maszyny patrolowe zamówione w styczniu br. na potrzeby Morskiego Oddziału Straży Granicznej. Ich dostawa ma zostać zrealizowana do października 2020 roku.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi przez InfoSecurity24.pl, pierwszy z samolotów LET L410 UVP E-20 został już oblatany i przechodzi zakładowe próby. Druga maszyna znajduje się w końcowej fazie montażu i ma wznieść się w powietrze przed końcem listopada br. Oba samoloty noszą już docelowe malowanie polskiej Straży Granicznej. Do czasu przyjęcia przez klienta będą latać z czeskimi rejestracjami.
Czytaj też: Straż Graniczna kupiła dwa samoloty
Zakończenie montażu i oblot płatowców nie oznacza, iż są gotowe do dostawy. Samoloty czeka jeszcze instalacja specjalistycznego wyposażenia, które przekształci L410 w morską maszynę patrolowo-rozpoznawczą. Wyposażenie samolotów obejmie:
- radary działający w zakresie 360 stopni, umożliwiające wstępną identyfikację obiektów znajdujących się na powierzchni wody, lądu i w przestrzeni powietrznej,
- optoelektroniczny system obserwacji lotniczej dalekiego zasięgu umożliwiający precyzyjną identyfikację obiektów z odległości do 15 km,
- moduł łączności satelitarnej, umożliwiający przekaz danych w czasie rzeczywistym w postaci krótkich filmów i obrazów oraz zapewniający łączność głosową,
- system automatycznej identyfikacji jednostek nawodnych AIS, pozwalający na rozpoznawanie zarejestrowanych łodzi i statków,
- wyposażenie ratunkowe załogi niezbędne do wykonywania lotów w dużej odległości od linii brzegowej wraz z urządzeniami umożliwiającymi przeszukiwanie akwenów w poszukiwaniu rozbitków.
Samoloty zakupione ze środków Unijnego Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego posłużą SG nie tyko do ochrony granic, ale będą również uczestniczyć w działaniach w ochronie zewnętrznej granicy Unii Europejskiej w misjach koordynowanych przez Agencję FRONTEX. W wyniku przetargu rozstrzygniętego ostatecznie w styczniu 2019 roku wybór padł na ofertę JB Investments i produkowane przez czeską spółkę LET Aircraft Industries maszyny typu L 410 UVP E-20, które w docelowej konfiguracji patrolowej mają zostać dostarczone najpóźniej 15 października 2020 roku.
Sam płatowiec L410 UVP E-20 to maszyna transportowo-pasażerska o długości 14,4 m i rozpiętości skrzydeł 19,9 m. Posiada masę startową 6,6 tony i udźwig 1800 kg przy prędkości maksymalnej 405 km/h i zasięgu ponad 1000 km z pełnym ładunkiem. Napęd stanowią dwa silniki GE H80-200 o mocy 800 KM każdy, wyposażone w pięciołopatowe śmigła AV-725. Maszyny tego typu posiadają awionikę cyfrową firmy Garmin z radarem pogodowym, systemem TAWS i innymi niezbędnymi udogodnieniami.